Tendència global

La febre de les manualitats reanima les merceries i rellança una gran fira a Barcelona

  • El saló Creativa torna a La Farga de l’Hospitalet després de l’aturada de la pandèmia i en ple auge urbà del fenomen del ‘do it yourself’

barcelona/creativa-2019_49088357898_o (1).jpg

barcelona/creativa-2019_49088357898_o (1).jpg / Gabriel Cazado Hodara

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Si una cosa positiva van portar les restriccions per la pandèmia va ser més temps lliure per desenvolupar aficions, trobar entreteniments i cultivar el ‘do it yourself’ o fes-ho tu mateix, que milers de persones van encarrilar cap a les manualitats. Es va retroalimentar així un moviment alternatiu a la superdigitalització de l’oci, el qual fa uns anys que està en auge. La febre pel ‘do it yourself’ a Barcelona se saldarà, la setmana vinent, amb una nova i renovada edició del saló Creativa 2022, de manualitats i artesanies, que és el més gran d’Espanya i que torna al format presencial.

Del 10 al 13 de novembre, el muntatge espera rebre més de 18.000 visitants enganxats a tota mena de pràctiques, de la tradició a l’avantguarda. Granadura, embuatat, aquarel·la, brodat, costura creativa, ‘decoupage’ (decorar superfícies amb paper imprès i vernissos), escultura, estampació, ganxet, llanes, fils i cotó, ‘lettering’, macramé, papiroflèxia, fotografia creativa, ‘patchwork’, punt de creu, ‘quilling’ (dissenys amb tires de paper), ‘scrapbook’ (personalitzar llibres de retalls o fotos)… són només algunes de les opcions per desenvolupar la creativitat personal i les peces úniques.

La cita de La Farga de l’Hospitalet s’ha muntat de manera que els expositors puguin desplegar materials i obra (amb més de 5.000 productes), però integrant-hi desenes de tallers i demostracions, segons han explicat els seus directors, Elisabeth Burnett i Juli Simon, en la presentació que ha tingut lloc aquest dijous.

Impacte local

De l’auge d’aquestes activitats poden donar compte les merceries que sobreviuen a Barcelona. Aquest tipus de comerç s’havia anat extingint del paisatge urbà amb la vertiginosa eclosió de la moda ràpida i econòmica, però les que han continuat endavant ho han fet aquests últims anys pujant a l’onada d’aquesta nova tendència creativa. És freqüent veure que les merceries ofereixen cursos de ‘patchwork’ o d’altres tècniques, com a motor de vendes de matèries primeres.

És el cas de l’efervescent Merceria Barcelona, a la ronda del General Mitre, 172, especialitzada sobretot en màquines de cosir Janome i cursos en la matèria, que serà present a Creativa 2022 amb exhibicions. El negoci familiar s’ha obert a la ciutat gràcies a les xarxes socials i per allà desfilen clients de totes les edats disposats a crear les seves pròpies peces o complements personalitzats, expliquen. Desenvolupen cursos de costura a màquina en l’horari de migdia, per poder compatibilitzar-los amb el seu horari comercial.

La històrica Santa Ana del Portal de l’Àngel, traslladada fa cinc anys al pròxim carrer de les Moles, també ha viscut aquest moviment, que ha fet créixer la seva clientela tradicional, com noten en les vendes de productes per a manualitats, expliquen. No tenen prou espai per desenvolupar tallers in situ, però a la tarda fan seguiment i guien la persones que adquireixen llanes i agulles de punt, una activitat que viu una segona joventut.

‘Influencers’ i criatures 

El fenomen mundial del ‘do it yourself’ es manifestarà a la fira d’aquest aquest any amb el Japó com convidat estrella. Hi haurà exposicions de ‘shodô’ (cal·ligrafia japonesa) i ‘sumi-e’, de cometes (TOKOs) i de kokedama (tècnica artesanal japonesa de cultiu de plantes molt popular), i tallers de tenyiment de teles, en col·laboració amb el Consolat General del Japó a Barcelona i Petit Japó.

I el boom familiar de les manualitats es traduirà aquest any en un espai exclusiu a Creativa Kids.

Malgrat que algunes de les artesanies són molt tradicionals, la seva divulgació obeeix en bona mesura a la seva difusió per xarxes socials. En aquest sentit, el saló ha anunciat que hi participaran més d’una vintena d’‘influencers’ del sector que mobilitzen molts milers de practicants i que compartiran creacions, tècniques i novetats.

Simon ha apuntat que, a causa de la pandèmia, el sector ha hagut d’adaptar-se més al comerç digital, però «els salons experiencials com Creativa Barcelona continuen sent necessaris per generar comunitat». La doble vida, virtual i presencial, és precisament el que més enganxa.

Notícies relacionades

No hi ha xifres acotades al fenomen a Barcelona o Catalunya, però l’organització estima que ja són més de 5 milions de persones a Espanya les que fan alguna manualitat a casa. El 90% són dones d’entre 35 i 65 anys, però algunes fan ara furor entre els més petits, com és el cas del ‘lettering’ o l’art de dibuixar lletres, com ho constata l’auge d’aquests productes en les plataformes de venda en línia.

L’organització destaca que aquest univers també ofereix sortides laborals, amb uns 25.000 llocs de treball en tot l’Estat i unes 7.000 empreses, sobretot micronegocis.