Mobilitat sostenible

TMB traça un pla per reduir un 15% el consum energètic de metro i bus

Els trens frenaran amb més suavitat, s’aprofitarà l’energia que s’utilitza per detenir els combois i s’apostarà pels llums led a totes les estacions del suburbà

TMB traça un pla per reduir un 15% el consum energètic de metro i bus

Jordi Otix

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No és que l’usuari notarà grans canvis, però que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) tingui entre mans un pla d’eficiència energètica té molt a veure amb la viabilitat de l’empresa. I que el metro i el bus continuïn funcionant perquè gasten menys sí que afecta de ple la vida i la rutina de la ciutadania de la capital catalana. En un moment en què l’electricitat, el gas o el dièsel estan pels núvols, pensar a mitjà i llarg termini de quina manera es pot rebaixar el consum i la factura és una estratègia tan intel·ligent com imprescindible que inclou accions com l’aprofitament de l’energia de frenada del metro o l’aposta pels llums led a les estacions. Si tot surt segons el previst, la companyia consumirà el 2030 un 15% menys que ara. Amb canvis que, també és cert en alguns casos, es podrien haver iniciat fa anys. Però en qualsevol cas, aquí estan.

TMB assegura que és el principal consumidor d’energia elèctrica de l’àrea metropolitana de Barcelona, amb 376 GWh, l’equivalent a un municipi d’uns 200.000 habitants, és a dir, Sabadell. Obvia, però, que Celsa, el gegant industrial català que es dedica a la fabricació de l’acer reciclat i amb seu a Castellbisbal, brandeix la factura de llum més elevada de Catalunya i la segona de tot l’Estat. Sigui com sigui, l’empresa de transport públic gasta molt i ha tocat diverses tecles, més en el metro que en el bus, per reduir aquesta partida. És cert que totes les mesures en marxa o en estudi contemplen un escenari d’increment elèctric de consum del 30% fins al 2030, ja que està previst acabar el tram central de l’L9, prolongar les línies 1, 3 i 4 i seguir amb l’electrificació de la flota d’autobusos.

Pilotatge econòmic

Puja l’aposta per l’electricitat, però baixarà el de dièsel, per exemple. Això, sumat a la dotzena d’accions previstes, tenen com a resultat aquest 15% de reducció del consum energètic global. És a dir, s’utilitzarà més energia elèctrica, però sense el pla d’eficiència es gastarien, el 2025, 68 gigawatts hora/any de més. La mesura que més contribuirà serà el projecte d’optimització de la conducció automàtica, que aplica modes econòmics de conducció. L’usuari, a més, percebrà una conducció més suau. Aquesta força per frenar el comboi també s’aprofitarà gràcies al projecte de ‘metrocharge’: recuperació de l’energia no aprofitada que es dissipa en forma de calor en el procés de d’aturada del tren.

Notícies relacionades

També tindrà un paper molt rellevant la substitució de la il·luminació de les estacions, que el 2023 passaran a tenir totes tecnologia led que redueix el consum en un 50%. A això cal afegir-hi millores en els sistemes de ventilació i l’aposta per les plaques solars a les cotxeres i edificis corporatius de TMB. Quant al bus, donarà un cop de mà la modernització de la flota, amb l’aposta per unitats 100% elèctriques.

Laia Bonet, presidenta de TMB i regidora de Mobilitat, ha compartit el desig de l’empresa d’apostar per «energia verda i renovable» i ha indicat que la previsió de l’increment de l’oferta de transport públic en els pròxims anys imposen una estratègia de «creixement amb criteris que permetin reduir la despesa i les emissions». Tot això, aquesta disminució del 15% del consum energètic, suposarà un estalvi per a la companyia d’uns 27 milions d’euros. Un càlcul, però, que resulta difícil d’assimilar, tenint en compte que el preu de l’electricitat, del gas o del dièsel, fluctua sobre manera en els últims temps.