Reforma en marxa

La Via Laietana viu el seu primer dilluns d’obres amb embussos per les restriccions

  • La primera jornada laborable amb treballs a la vorera Llobregat ha alternat moments de grans retencions amb altres de fluïdesa de trànsit

La Via Laietana viu el seu primer dilluns d’obres amb embussos per les restriccions

JOAN CORTADELLAS

4
Es llegeix en minuts

La data triada hi jugava a favor, però la Via Laietana està vivint aquest dilluns el seu primer dia feiner amb afectacions dispars: importants embussos en alguns moments del matí, i alguns altres amb bastanta fluïdesa. L’inici de les vacances escolars de Setmana Santa hauria ajudat a minimitzar l’impacte real, que es podrà comprovar a partir de dimarts de la setmana que ve.

L’inici de treballs amb restriccions de trànsit, diumenge passat, va generar alguns problemes, perquè durant la col·locació de les tanques les restriccions encara van ser pitjors i molts usuaris no n’estaven informats. Però avui era el primer dia amb la restricció que afecta el sentit ascendent del vial. Des de primera hora s’han produït retencions que alentien molt la ruta, tot i que amb el pas de les hores la situació s’ha anat alternant. S’han sentit xiulets i malediccions quan els semàfors amb prou feines donaven treva per a l’accés d’uns quants cotxe, alternat amb algunes franges en què la cosa ha anat més fluida.

Des de la delegació barcelonina del Sindicat del Taxi de Catalunya veuen amb preocupació aquestes cues que «afecten la velocitat comercial del seu transport», tant en aquesta ruta com en l’alternativa per Lluís Companys. Però sobretot els preocupa el resultat final de l’obra. Eren contraris al projecte en tant que el seu carril en direcció mar serà compartit «perillosament» amb bicis, mentre que de pujada estaran separats, però amb dificultats per encotxar i desencotxar viatgers al quedar el carril bici al costat de la vorera.

La primera part de la reforma d’aquesta artèria va començar l’1 de març amb l’actualització de serveis subterranis. No obstant, ara arrenquen les obres a la vorera Llobregat, que formen part d’una primera fase de treballs que duraran 14 mesos valorats en 16,8 milions, i inclouen el tram de la plaça d’Urquinaona a la d’Antoni Maura.

De moment, la principal modificació és que en el sentit muntanya la circulació de vehicles ha quedat restringida a un carril exclusiu per al veïnat, aparcaments i serveis fins a l’avinguda de Francesc Cambó amb la plaça d’Antoni Maura, així que només es pot pujar la Via Laietana (des del mar) fins a la meitat. En canvi, en sentit mar, hi ha un carril bus i un carril de circulació per a vehicles privats, on s’han format taps.

L’itinerari recomanat per l’ajuntament per als vehicles privats i les bicicletes que vagin en direcció muntanya és el següent: avinguda del Marquès de l’Argentera, passeig Picasso, passeig Lluís Companys i ronda de Sant Pere.

Durant el període d’obres també ha calgut modificar el transport públic en superfície. Així, les línies de bus 47, V15, N8 i N28, que circulen en aquest mateix sentit, també es desvien pel recorregut alternatiu, mentre que el bus de barri 120 inicialment manté el seu itinerari habitual.

Malgrat que l’Ajuntament de Barcelona ha assegurat que els primers dies la Guàrdia Urbana reforçarà la seva presència a la zona amb un dispositiu per orientar els conductors i garantir el compliment de les desviacions, alguns usuaris han assenyalat aquest dilluns que en diversos moments amb prou feines han vist algun agent.

Rases que afecten els vianants

Mentre durin les obres, els vianants es podran desplaçar per la Via Laietana, tot i que en alguns moments serà necessari obrir rases, per la qual cosa es canviarà algun lloc de pas de vianants.

Tant el mercat com les botigues que estan situades a l’esmentat carrer estaran operatives, mentre que es garantirà l’accés als aparcaments i els guals existents a la Via Laietana i els seus entorns, així com el pas de vehicles de serveis i emergències

Tal com va informar el consistori, les sortides de metro situades en aquest àmbit, Urquinaona i Jaume I, no tindran cap afectació significativa i les parades de taxi ubicades a la plaça d’Antoni Maura es mantindran inicialment al seu lloc actual, però, quan es treballi en aquest punt, es traslladaran de manera definitiva al carrer de Joaquim Pou.

En la segona fase, que costarà 16,1 milions d’euros, es faran tasques de reurbanització entre la plaça d’Antoni Maura i la de d’Antonio López.

Notícies relacionades

L’ajuntament creu que el resultat serà un carrer més amable, on es pugui passejar i fer compres amb més comoditat, connectant millor els barris del Gòtic i de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, mentre guanyen espai vianants, transport públic i bicicletes.

Però algunes entitats de comerciants, sota el paraigua de Barcelona Oberta, i Foment del Treball, han presentat un recurs contenciós administratiu contra la intervenció pels efectes que tindrà en el global de la mobilitat al centre de la ciutat.