Marxa enrere per a la mobilitat sostenible

ZBE Barcelona: ¿Com t’afecta l’anul·lació de la norma per part del TSJC?

La resolució del ZBE serà efectiva per a la circulació dels cotxes si alguna de les parts demandants ho sol·licita

ZBE Barcelona: ¿Com t’afecta l’anul·lació de la norma per part del TSJC?

Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts

Aquest dilluns el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha tombat l’ordenança municipal que regula la zona de baixes emissions de Barcelona (ZBE), que va entrar en vigor el gener del 2020. Considera que a la norma li falten informes que avalin certes restriccions; que s’estén per massa municipis, i que afecta massa tipus de vehicles.

La pregunta ara és com afectarà l’anul·lació de la ZBE de Barcelona als conductors. Per resoldre aquest dubte, hi ha diverses qüestions a tenir en compte:

¿Serà d’aplicació immediata la sentència?

Segons ha informat el TSJC, la resolució per què acaba d’anul·lar el decret de la ZBE serà efectiva per a la circulació dels cotxes si alguna de les parts demandants ho sol·licita.

En l’ordenança municipal que regula la ZBE hi ha tres grups de multes: de 100 a 499 euros per a infraccions lleus, de 500 a 999 euros per a les infraccions greus, i multes de fins a 1.803 euros per a les infraccions molt greus. Les sancions poden incrementar-se en un 30% en cas de reincidència de la persona responsable. 

¿I els municipis que havien d’afegir-se a la ZBE?

En el seu comunicat, el TSJC ha considerat que la ZBE s’excedeix quant al seu «àmbit geogràfic d’implantació», de manera que el projecte d’ampliació que estava previst podria veure’s paralitzat

La ZBE Rondes BCN s’aplica a Barcelona, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Sant Cugat del Vallès i Sant Joan Despí. Aquesta última ciutat ha sigut l’última a incorporar-s’hi l’1 de gener del 2022.

A l’octubre, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) va anunciar que tenia previst ampliar aquestes restriccions per sis municipis mésaquest 2022. Concretament, per Viladecans, Castelldefels, Badalona, el Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat i Santa Coloma de Gramenet. 

A més, els consistoris i la Generalitat van anunciar divendres passat un acord perquè tots els municipis de més de 20.000 habitants de Catalunya tinguin ZBE el 2025. En total serien 67 les localitats que s’hi sumarien. Aquesta és una mesura que supera la norma estatal, que fixa l’obligatorietat de la zona de baixes emissions per a ciutats de més de 50.000 habitants.

¿Què passa amb les moratòries?

A data d’aquest dilluns, els únics vehicles que encara poden acollir-se a una moratòria són els autocars de transport col·lectiu (vehicles M), al tenir-la vigent fins a l’1 de juliol del 2022. El maig del 2021, l’Ajuntament de Barcelona anunciava que els ampliava la moratòria sis mesos més des del final de l’anterior, que acabava l’1 de gener del 2022. 

Quant als camions i autocars petits (vehicles N-2, N-3 i M-2), la moratòria també es va ampliar sis mesos, però va finalitzar l’1 de gener del 2022 perquè la inicial finalitzava l’1 de juliol del 2022. 

El TSJC ha estimat els recursos de 10 col·lectius, entre els quals la Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries, l’Associació de Famílies Nombroses de Catalunya, el Gremi Provincial de Tallers de Reparació i Manteniment d’Automòbils i la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport.

¿Què farà l’Ajuntament de Barcelona?

Notícies relacionades

Eloi Badia, regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, ha afirmat després de fer-se pública la sentència que la ZBE està vigent a Barcelona: «Si demà un vehicle sense etiqueta entra a la zona vetada en l’horari prohibit, serà multat».

El regidor no ha precisat si el consistori presentarà un recurs de cassació davant el Tribunal Suprem, com semblaria lògic, perquè aquesta decisió s’ajorna davant la reunió que aquest dimarts faran els ajuntaments, la Generalitat i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).