Transport

El taxi torna a ocupar Barcelona contra la competència digital «disruptiva»

Un miler de taxistes de Barcelona protesten aquesta vegada contra Free Now, aplicació amb què treballa bona part del gremi

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Abans tota la munició es dirigia cap a Uber i, en menor mesura, cap a Cabify. Però ara s’han adonat, o això és el que interpreten ells, que l’enemic el tenien a casa. Un cavall de Troia amb qui col·laboren i al final han vist, sempre segons el seu punt de vista, que era el mateix mal que fa ja un lustre que combaten. El taxi ha convocat una marxa lenta aquest dimarts a Barcelona, l’enèsima, per exhibir el seu rebuig de la competència digital que consideren «deslleial i disruptiva». Van contra els de sempre, però ara afegeixen a la seva llista negra una de les companyies amb la qual el gremi ja fa temps que col·labora, Free Now, l’aplicació amb més taxistes abonats. A nivell ciutadà, això s’ha traduït en una protesta que ha començat aquest dimarts a les 10.30 hores i que ha recorregut el cor de l’Eixample i ha acabat a la plaça de Catalunya. Un bon dia per agafar el metro. Segons els organitzadors, s’han mobilitzat uns 1.300 taxis.

Han quedat al costat de l’Hotel Porta Fira, a l’Hospitalet, al costat del recinte de Fira de Barcelona on se celebra el Mobile World Congress. I és tota una ironia, perquè precisament el telèfon és l’arrel de tot. Han marxat lentament per la Gran Via, han baixat pel carrer de Balmes, han pres Pelai i s’han aturat al centre comercial Triangle, al costat de la plaça de Catalunya, on té la seva seu aquesta companyia d’origen alemany. Allà han llegit un manifest i ha començat la litúrgia de sempre, amb petards i tota mena de proclames a favor del taxi i en contra del que ells defineixen com a «aplicacions disruptives».

Notícies relacionades

A diferència de les anteriors mobilitzacions, la convocada aquest dimarts tenia molt més caràcter preventiu que de denúncia. Perquè, que se sàpiga, Free Now no ha incomplert la llei, sinó que ha anat guanyant terreny mentre la batalla se centrava en les llicències de lloguer de vehicles amb conductor (VTC) i, en concret, les companyies Uber i Cabify. El taxi tem que aquesta empresa, que va néixer com MyTaxi i després va absorbir Hailo per convertir-se en el principal operador de taxis d’Espanya, acabi per vendre la seva cartera de clients a algun fons o gegant del transport. A Barcelona, per exemple, s’estima que uns 3.000 taxis (en total en són 10.521) estan donats d’alta en aquesta aplicació. Fonts coneixedores del gremi es queixen que al principi els demanaven un euro per carrera i que ara ja ronda el 15% del que marqui el taxímetre. «Sospitem que volen arribar a exigir-nos el 25% de la facturació», adverteix aquesta mateixa veu.

Contra el monopoli

És a dir, hi ha por que el monopoli permeti que Free Now marqui el preu que vulgui, i hi ha por que, en un futur no gaire llunyà, el gegant Uber, per allò de si no pots amb el teu enemic uneix-t’hi, acabi traient la cartera i compri aquesta empresa, ja que sota la marca Uber no hi ha manera d’entrar a Barcelona. Tot això passa, i això no sembla estar en l’ordre del dia de la protesta convocada dimarts pel sindicat majoritari del sector, Élite Taxi, sense que l’Institut Metropolità del Taxi tingui a punt l’aplicació que va prometre el maig del 2020 i que, amb tota seguretat, posaria molt difícils les pràctiques monopolístiques de privats. La promesa és que estigui a punt abans de maig del 2023. Tres anys després.

Temes:

Taxis