Seguretat viària

Motoristes i patinadors, les principals víctimes mortals de sinistres de trànsit a Barcelona

Els accidents baixen respecte a l’època anterior a la pandèmia, però es disparen els que tenen implicats vehicles de mobilitat personal

Barcelona    19.01.2021.    Barcelona.  La Guardia Urbana, en la foto en el cruce de las calles de Diputación con Urgell,  empezó hoy a multar a los usuarios de patinetes que no lleven casco y aquellos que lleven a sus hijos de ‘paquete’.   Medida que confundió a aquellos que no llevan casco siguiendo la normativa de la DGT pero que es diferente a la normativa decretada por el Ajuntament de Colau que exige obligatoriedad. Fotografía de Jordi Cotrina

Barcelona 19.01.2021. Barcelona. La Guardia Urbana, en la foto en el cruce de las calles de Diputación con Urgell, empezó hoy a multar a los usuarios de patinetes que no lleven casco y aquellos que lleven a sus hijos de ‘paquete’. Medida que confundió a aquellos que no llevan casco siguiendo la normativa de la DGT pero que es diferente a la normativa decretada por el Ajuntament de Colau que exige obligatoriedad. Fotografía de Jordi Cotrina / JORDI COTRINA

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La tornada a una certa normalitat permet que l’estadística i les a vegades odioses comparacions tornin a tenir un cert sentit. Els sinistres de trànsit, per exemple. Prendre com a base el 2020 no té cap ni peus si es té en compte que de març a juny hi va haver un estat d’alarma ple de restriccions i confinaments. El 2021, en canvi, ja torna a assemblar-se una mica al que passava abans de la pandèmia. Potser per això l’Ajuntament de Barcelona ha volgut fer balanç semestral dels accidents, una cosa que sol fer-se a principis de gener i amb el còmput global. Per primer vegada com a mínim en els últims 15 anys, el consistori repassa el comportament viari dels primers sis mesos. L’obvi és que la cosa ha anat molt pitjor que l’any passat. Però si s’agafa el 2019, les dades tenen certa part positiva dins de la tragèdia que suposa la xifra de vuit víctimes mortals i 81 ferits greus. Els accidents han baixat un 30%, tot i que els de patinet han crescut un 80%. El consistori posa èmfasi en els vehicles de mobilitat personal (dos dels morts anaven en patinet), però la moto continua acaparant la part més negra de l’estadística: 45 de 53 ferits greus i cinc dels vuit morts eren motoristes.

Notícies relacionades

El tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, ha compartit les dades al costat del director de Mobilitat, Adrià Gomila, i l’intendent major de la Guàrdia Urbana, Pedro Velázquez. Entre l’1 de gener i el 30 de juny a Barcelona es van produir 3.334 sinistres de trànsit, un 28,28% més que en el fatídic 2020, però un 29,85% menys que el 2019. La segona xifra és la que aporta informació, sempre que es tingui la dada, imprescindible per poder-ho comparar, sobre com s’ha comportat i recuperat la mobilitat durant aquest semestre. Segons Gomila, avui estem un 5% per sota del febrer del 2020, quan la ciutat funcionava a ple rendiment, sense que el coronavirus alterés la rutina. A principis d’any, ha dit, la caiguda era d’entre el 20% i el 25%, i la cosa ha anat remuntant. És a dir, comparant la circulació i els sinistres del 2019 i el 2021, la tendència és positiva.

Sostenible... i cívica

Malgrat que els cotxes i les motos continuen sent els principals implicats en els sinistres de trànsit (gairebé el 70% del total, comptant els taxis), Batlle ha dedicat bona part de la seva argumentació als patinets, la implicació dels quals en accidents ha crescut un 82%, dels 187 de fa dos anys als 334 (5,6% del total) d’aquest semestre. «El 2021 confirma la incorporació plena dels vehicles de mobilitat personal i de les bicicletes en la problemàtica de la sinistralitat». Turismes i motos són els que més presència tenen, però és molt significativa i important i ens fa estar prestar atenció la presència dels VMP». Ha assenyalat, no obstant, que les seves advertències no busquen «en cap cas criminalitzar» els usuaris d’aquest mitjà de transport, però sí que ha recordat que «no requereixen experiència ni estan subjectes a controls com sí que succeeix amb cotxes i motos, que tenen un carnet i una assegurança». La llicència sembla que està descartada, per ara, però l’assegurança s’està debatent amb la DGT per implantar-la a la ciutat quan sigui possible, juntament amb l’ús obligatori del casc. «Tant de bo puguem créixer en l’aposta per la mobilitat sostenible, però també ha de ser una mobilitat cívica i responsable, així que no hi ha criminalització, però sí una advertència», ha conclòs.