Infraestructura clau

Adjudicats els projectes de disseny de l’estació de la Sagrera

  • Inclouen la planificació de l’arquitectura, el disseny, les instal·lacions i la urbanització de la futura estació d’alta velocitat

BARCELONA 08/12/2020 Els primers trens amb passatgers passen des d’avui per l’estació de La Sagrera
La R1 de Rodalies travessa

BARCELONA 08/12/2020 Els primers trens amb passatgers passen des d’avui per l’estació de La Sagrera La R1 de Rodalies travessa / JOAN CORTADELLAS (Delegaciones)

2
Es llegeix en minuts

La societat pública Barcelona Sagrera Alta Velocitat (BSAV) ha adjudicat per 3,74 milions d’euros els projectes d’arquitectura, disseny, instal·lacions i urbanització de la futura estació d’alta velocitat de la capital catalana.

L’Ajuntament de Barcelona ha informat aquest diumenge en un comunicat que l’adjudicació ha recaigut en la unió temporal d’empreses integrada pels estudis Ayesa Enginyeria i Arquitectura, SA; b720 Arquitectura, SLP; i Pegi Engineering, SL, que hauran d’entregar els projectes en 24 mesos.

Les obres de construcció de l’estructura bàsica de l’estació estan en aquest moment en el seu punt àlgid.

Per això, la societat BSAV, integrada per Adif Alta Velocitat, l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat, va acordar el setembre passat treure a licitació els projectes d’arquitectura del vestíbul de l’estació i el seu entorn.

Aquesta adjudicació es va resoldre l’11 de març a partir de la proposta de la Mesa de Contractació, en què participen totes les administracions, assessorada per una comissió d’experts integrada per tècnics dels col·legis professionals d’Arquitectura, Enginyers Industrials i Enginyers de Camins, Canals i Ports.

Recurs i suspensió temporal

Aquest procés de contractació es va suspendre cautelarment per la presentació d’un recurs davant el Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals. L’ajuntament assenyala que, després de la resolució d’aquest tribunal, que l’ha desestimat, s’ha adjudicat la redacció dels projectes a l’esmentada UTE.

Els projectes encarregats ara, indica el consistori, definiran «la configuració global de la futura estació, així com la seva integració urbana i el disseny de com serà la coberta-parc de l’edifici i els espais públics adjacents».

Destaca, en aquest sentit, que la proposta de la coberta dels adjudicataris «es formalitza com un element adaptat a escala humana, convertint-se en un nou element singular d’activació social, que permet identificar l’estació però sense interrompre la continuïtat del parc».

En el comunicat, la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, es congratula per aquesta adjudicació i assegura que la de la Sagrera serà «l’estació de referència de la ciutat, i per tant ha de comptar amb un disseny adequat, modern», que «defineixi Barcelona» i que la converteixi «arquitectònicament en una gran estació, envoltada d’un urbanisme de primer ordre».

Els projectes, que pagaran Adif Alta Velocitat, l’ajuntament i la societat pública BSAV, hauran de definir dos grups d’obres. D’una banda, l’arquitectura i les instal·lacions de l’estació i la reposició de les urbanitzacions afectades, la ronda i el parc de Sant Martí.

Autobusos i urbanització del parc

Notícies relacionades

De l’altra, s’haurà de resoldre també l’arquitectura i les instal·lacions de l’estació d’autobusos, els accessos viaris subterranis i la urbanització de la part del parc que s’ubicarà sobre la coberta de l’estació.

En tots els casos s’hauran de detallar les façanes, paviments interiors, instal·lacions, escales mecàniques, ascensors, àmbits per a la venda de bitllets, despatxos, sales d’espera i aparcaments, a més de l’entorn de l’estació.