INFRAESTRUCTURES

La Sagrera crearà un nou túnel viari entre l’estació i el nus de la Trinitat

Tindrà dos carrils per sentit i diverses sortides per connectar amb la resta de la ciutat i amb l’aparcament de la terminal

  • L’estació de Sant Andreu Comtal estarà acabada en el segon semestre del 2022

  • Disposarà de llum natural a través de cinc claraboies de 100 metres quadrats

  • Ajuntament i Adif estudiaran quins usos donar a l’antiga terminal, que quedarà al marge de la infraestructura

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Visita d’obres a la futura estació de Sant Andreu Comtal, una de les més emblemàtiques de Barcelona, l’origen de la qual es remunta a mitjans del segle XIX. A diferència del passat, quan tot s’ensenyava sobre mapes o imatges virtuals, els responsables d’Adif han anat assenyalant les novetats sobre una estructura ja a mig executar. «Allà van les màquines validadores, allà hi haurà la venda de bitllets, aquests dos ascensors tapats baixaran a les andanes i a l’altre costat hi ha les cinc claraboies que aportaran llum natural a les vies». La terminal hauria d’entrar en funcionament en el segon semestre del 2022. I més endavant, quan s’acabi l’estació de la Sagrera, que serà la més gran de la ciutat, entraran en funcionament dos nous túnels viaris que connectaran l’estació amb el nus de la Trinitat i que aniran en paral·lel a tota la infraestructura ferroviària. Per sobre de tot això, per si no n’hi hagués prou, el parc més gran de la capital catalana, amb quatre quilòmetres lineals de zones verdes, noves vivendes (moltes, protegides) i equipaments. ¿Per quan?

Les obres del nou baixador de Sant Andreu Comtal van començar a finals de setembre del 2020 i tenen un cost de 6,3 milions d’euros. A tot això caldrà afegir el que falta per adjudicar i executar: muntatge de via i electrificació, instal·lacions de control, comandament i senyalització ferroviària i protecció civil i seguretat. L’edifici, de gairebé 700 metres quadrats, va agafat a una zona exterior urbanitzada d’una mica més de 4.000 metres quadrats que quedarà integrada al futur corredor verd. Atendrà serveis de Rodalies i de trens regionals i les seves dues andanes permetran estacionar combois de fins a 200 metres longitud. Cada una de les passarel·les dona accés a dues vies, formant una seqüència de via, andana, doble via, segona andana i via.

El túnel més llarg

L’anterior estructura de vies quedarà en desús i és el que donarà forma a aquest nou vial per a vehicles i transport públic. Luis Ubalde, coordinador d’Adif per a les obres de la Sagrera i Sant Andreu, ha explicat que aquest túnel de dos carrils per sentit connectarà l’estació central amb la sortida de Barcelona, amb la qual cosa s’evitarà que la gent que vulgui venir a agafar el tren des del Vallès o el Maresme hagin d’anar amb cotxe pels carrers en superfície, complicant més si és possible la circulació dels barris que queden pel camí. Serà la galeria viària subterrània més llarga de la ciutat, ja que el túnel de la Ronda del Mig, entre la plaça de Cerdà i pràcticament la Diagonal no arriba als 2,5 quilòmetres. Aquest en tindrà quatre.

Notícies relacionades

També el bus interurbà podrà arribar fins a la mateixa terminal. Cal veure, ha concretat, quantes sortides tindrà, ja que es convertirà en un nou itinerari per accedir o escapar-se de la capital catalana. Però en qualsevol cas, ha confirmat que una vegada s’arribi a la Sagrera amb cotxe pel túnel, es podrà pujar a la superfície i accedir a l’entramat de carrers del barri per, per exemple, anar cap al carrer d’Aragó a través de la rambla de Guipúscoa. Sens dubte, un caramel per a qualsevol que estigui acostumat a utilitzar la Meridiana. Està descartat, per ara, segons ha afirmat Ubalde, afegir un carril bici. «Però l’estació sí que tindrà –ha sostingut– una zona molt àmplia i subterrània per aparcar bicicletes». La de Sant Andreu Comtal, per cert, i igual com passa amb el túnel de Glòries encara per estrenar, està plena de grafitis per tot arreu.

Les vies de la línia de Mataró ja passen per l’interior de la Sagrera des de finals de l’any passat. Falta integrar les que venen de Granollers. Per tal de minimitzar l’afectació del servei ferroviari, la idea és fer coincidir la posada en marxa de Sant Andreu Comtal amb el trasllat de les vies del corredor Barcelona-Granollers a la seva posició definitiva dins de la gran terminal intermodal (tindrà estació de busos, a més de Rodalies, regionals, alta velocitat i accés al metro). «Aquesta és l’obra civil en actiu més important de tot Espanya», ha resumit José Vicente Romero, subdirector de construcció d’Adif.

Temes:

Mobilitat Adif