GREMI EN LLUITA

Una protesta unitària del taxi posa en perill la circulació a Barcelona aquest dijous

Circularan des de plaça d’Espanya fins a Sant Jaume per reclamar més control de les VTC i la implantació de l’‘app’ pública per a taxistes

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ara ja no serà cosa d’uns quants, sinó de tot el sector. Els més de 13.000 taxistes de l’àrea metropolitana de Barcelona (que gestionen les 10.523 llicències actives) estan convocats aquest dijous a una gran mobilització per posar en relleu «el malestar i la decepció acumulada del sector per les contínues demores en els compromisos adquirits per l’Administració». Serà, com sol ser habitual, en forma de marxa lenta. Sortiran a les 10 hores des del passeig de la Reina Maria Cristina (plaça d’Espanya) i deixaran els cotxes a Via Laietana, per seguir a peu fins a Sant Jaume, on esperen ser rebuts per autoritats del govern municipal.

Curiosament, en el seu manifest no apareix per cap banda la paraula ‘Uber’. Reivindiquen dues coses. D’una banda, un control més eficaç, sancions incloses, dels vehicles de lloguer amb conductor (VTC), que, a la seva manera de veure, «desafien de forma reiterada la policia incomplint descaradament la normativa que els regula». I, de l’altra, la implantació de l’aplicació pública del taxi, destinada a substituir la mà alçada per sol·licitar un servei. La mobilització la convoquen Élit Taxi, el Sindicat del Taxi de Catalunya, Agrupació Taxi Companys, l’Associació Taxistes Llatins Units, l’Associació de Taxistes Pakistanesos de Catalunya i Nova Generació de Taxistes. No hi són, com és habitual, els empresaris del taxi, aquelles flotes que controlen el 10% del total de xòfers metropolitans.

Incompliments

Sobre el primer punt, els taxistes denuncien que les VTC incompleixen aspectes com la precontractació, la prohibició de circular sense passatge, els descansos obligatoris o l’estacionament a la via pública a l’espera de rebre una petició de viatge. També assenyalen que han evidenciat irregularitats amb les ITV. Tot això, assenyalen en un comunicat, són «normes que els vehicles de Cabify incompleixen sistemàticament des de fa anys». Uber ja va deixar estar fa un parell d’anys les VTC amb l’aprovació del decret del Govern, a principis del 2019, perquè feina molt difícil la seva viabilitat econòmica. La companyia, en canvi, ja ha començat a operar com a ‘app’ de taxis després de rebre el permís de l’Institut Metropolità del Taxi. Té els papers, però ara li falta convèncer taxistes perquè treballin en nom seu.

Notícies relacionades

Sobre l’aplicació, la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, la va presentar fa un any i va prometre que estaria a punt abans d’acabar el mandat, és a dir, abans de maig del 2023. Per al col·lectiu, és una «necessitat extremadament urgent i acumula un gran retard». «Els ciutadans necessiten una eina pública de petició de taxi digital competitiva, que a diferència de les ‘apps’ privades disruptives, ofereixi plenes garanties de gestió de les dades personals i tarifes regulades que no fluctuen segons la demanda».

Els taxistes esperen ser rebuts per Ada Colau i pel tinent d’alcalde de Seguretat, el regidor socialista Albert Batlle, responsable de la Guàrdia Urbana. «Exigim solucions immediates perquè el sector del taxi no continuï caminant cap a l’abisme», conclou el comunicat.

Temes:

Taxis