Urbanisme

Pelai guanyarà vorera i perdrà cotxes

  • L’ajuntament intervindrà el carrer amb urbanisme tàctic per donar 1.500 metres quadrats més als vianants i reduir carrils de trànsit rodat

  • El projecte desterra els controvertits colors d’emergència a favor de tons més càlids amb dibuixos del panot, pictogrames i el nom de la via

2
Es llegeix en minuts
Natàlia Farré
Natàlia Farré

Periodista

Especialista en art, patrimoni, arquitectura, urbanisme i Barcelona en tota la seva complexitat

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Barcelona suma un carrer més a l’urbanisme tàctic: el carrer de Pelai. Més vorera i menys espai per al cotxe a partir d’ara mateix, l’actuació va començar ahir diumenge i s’allargarà fins a mitjans d’abril. La idea és dibuixar una via més amable per al passeig que ajudi a reactivar l’economia i el comerç de la zona, a més de dinamitzar el centre. També té l’objectiu de revertir una desigualtat històrica en aquests carrers pròxims al nucli antic, on sempre s’havia prioritzat l’espai a favor del cotxe i no del vianant. La iniciativa compta amb el suport de l’Associació de Comerciants del carrer Pelai. És més, els comerciants desitjarien la pacificació total del carrer i la seva transformació en bulevard en un futur no gaire llunyà. 

De moment, un urbanisme tàctic perquè la vorera del costat mar passi de tenir cinc metres a nou, cosa que permetrà guanyar 1.500 metres quadrats per al vianant; i suposarà, també, la reducció dels carrils per al trànsit: un menys al tram de la plaça Universitat al carrer de Balmes; i la pèrdua de dos entre Balmes i la plaça de Catalunya. L’artèria, a més, reduirà dràsticament la velocitat permesa, passarà dels 50 km/h actuals, perquè es considerava xarxa bàsica, als 30 km/h. La reducció permetrà que cotxes i bicicletes comparteixin espai, i que hi hagi una connexió, ara inexistent, per als vehicles de dues rodes entre les places de Catalunya i Universitat. 

Nou encreuament

D’aquesta manera, els colors envairan el carrer de Pelai, però no seran els que s’han utilitzat fins ara (groc i blau): el consistori ha optat per abandonar els colors d’emergència per incloure-hi tons més càlids. El disseny se centrarà en el panot, imatge estretament vinculada a la ciutat i a les zones de passeig. I hi inclourà pictogrames i el nom del carrer, una manera de reforçar la identitat i la singularitat de l’espai. 

Notícies relacionades

Però aquesta no serà l’única actuació a Pelai, al setembre i amb una previsió de tres mesos d’obres, es millorarà la connexió entre les voreres mar i muntanya del carrer, una intervenció llargament reivindicada pels comerciants i usuaris de la via. Es farà a partir de l’allargament de la vorera de muntanya i la creació d’un nou pas de vianants, amb un pressupost de 90.000 euros. La primera fase, la d’ampliar voreres amb urbanisme tàctic, costarà 37.000 euros. 

La intervenció és de present però també de futur, segons el parer del consistori. És a dir, no hi ha marxa enrere. El que no és clar és quan l’urbanisme tàctic deixarà pas al definitiu, ja que de moment no hi ha pressupost assignat per a aquest mandat. I, per tant, no hi ha cap calendari.