El sector prepara protestes

Els taxistes faran una marxa lenta dijous contra el retorn d’Uber a BCN

  • L’empresa no disposa encara del permís de l’Institut Metropolità del Taxi, que encara no ha aprovat la seva proposta de tarifa de preu tancat

  • Uber ha arribat un acord amb l’‘start up’ Social Car per poder llogar cotxes particulars a través de la seva aplicació

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ho va anunciar fa quatre mesos i aquest dimarts ja és una realitat: Uber torna a operar a Barcelona. Però ja no ho fa a través de llicències VTC (lloguer de vehicles amb conductor), sinó amb serveis de taxi i de cotxe multiusuari o ús temporal de vehicles, que ha posat en peu de guerra els taxistes de l’àrea metropolitana, que aquest dimarts han anunciat una marxa lenta per dijous a les 09.00 hores per protestar contra la tornada d’Uber a la ciutat.

Uber, davant la impossibilitat de recórrer a les VTC (va marxar el febrer del 2019 després de l’aprovació d’un decret del Govern que feia impossible la seva supervivència, entre altres coses, per l’obligació a precontractar els seus serveis amb 15 minuts d’antelació), assegura que ha arribat a un acord amb 350 taxis per oferir els seus serveis.

Amb taxímetre

La setmana passada, la gerent de l’Institut Metropolità de Taxi (IMT), María Teresa Carrillo, explicava a aquest diari que Uber no pot operar encara a la capital catalana perquè no té aprovada la seva proposta de preu únic (tarifa T3), obligatòria, al seu entendre, per a totes les aplicacions mòbil que ofereixin el servei del taxi. Un portaveu d’Uber, en canvi, assegura que tot s’està fent d’acord amb la llei: «El nostre servei d’intermediació de taxis a Barcelona és completament legal, com diu el decret 314/2016 de la Generalitat, que estableix clarament que per operar un servei amb taxímetre a Barcelona és necessària una notificació prèvia, i no una autorització de l’AMB». Al final cada carrera, el taxista introduirà el preu del viatge a l’‘app’, moment en què el viatger podrà efectuar el pagament, també, a través del telèfon.

Segons ha informat l’empresa en un comunicat, a més del servei de taxi, Uber ofereix els serveis de l’empresa Social Car, especialitzada en el lloguer de cotxes particulars. L’‘app’ d’Uber també incorpora informació sobre el transport públic a l’àrea metropolitana, amb informació en temps real, segons diu el comunicat, de l’estat del metro, autobusos i Ferrocarrils de la Generalitat. Barcelona és la cinquena ciutat europea a incorporar aquest servei després de Londres, París, Roma i Lisboa.

Juan Galiardo, director d’Uber a Espanya considera que el tercer desembarcament d’Uber a la capital catalana suma «alternatives perquè els ciutadans puguin deixar el seu cotxe a casa». Cal veure de quina manera reaccionaran els taxistes, però és clar que la benvinguda no serà especialment calorosa.

Marxa fins al Parlament

En una assemblea organitzada als voltants de l’estació de Sants, el sindicat ha anunciat que la marxa començarà a la plaça d’Espanya, transcorrerà per la Gran Via, passarà per la seu de la patronal Foment del Treball i acabarà davant el Parlament. «Exigim a tots els partits polítics que es posicionin a favor del taxi i de les institucions», ha declarat el portaveu de l’associació, Tito Álvarez.

Notícies relacionades

El sindicat ha titllat de «traïdors» els taxistes que sostenen l’oferta d’Uber i ha incitat a denunciar-los «perquè tothom els conegui». «Violar el règim tarifari comporta multes de 2.000 euros i la retirada de la llicència», ha afegit Álvarez. El sindicat ha donat 24 hores a l’IMET perquè es posicioni.

«A nosaltres ens és igual com entrin a la ciutat. Si Uber opera a Barcelona hi haurà guerra i no pararà», ha conclòs Álvarez.

Temes:

Uber Taxis