Mobilitat

El ple aprova la prolongació del tramvia de Glòries a Verdaguer

  • Les obres començaran a la tardor després de l’acord de Colau amb ERC, que parteix del fet que els beneficis siguin públics
  • JxCat rebutja la mesura i el govern li recorda que els seus correligionaris del Govern català la recolzen
  • Ciutadans, el PP i Barcelona pel Canvi qualifiquen d’innecessari i car el projecte i hi voten en contra
BARCELONA 15 12 2020  TRAM es el nom comercial del tramvia de Barcelona  i que fa servei dins de l  Area Metropolitana de Barcelona  conformat per sis linies en dues xarxes   Fotografia de JOAN CORTADELLAS

BARCELONA 15 12 2020 TRAM es el nom comercial del tramvia de Barcelona i que fa servei dins de l Area Metropolitana de Barcelona conformat per sis linies en dues xarxes Fotografia de JOAN CORTADELLAS / JOAN CORTADELLAS

2
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

El ple municipal ha aprovat aquest dimecres una de les mesures més destacades del mandat: la prolongació del tramvia de Glòries a Diagonal a l’altura de la parada de metro de Verdaguer. Un pas intermedi de la interconnexió completa del Trambaix i el Trambesòs per la Diagonal. La prolongació parcial començarà la tardor vinent, i està previst que acabi en el tercer trimestre del 2023. Serà possible gràcies a un conveni tancat pel govern d’Ada Colau i ERC. Un conveni que ha aconseguit els 28 vots que sumen Barcelona en Comú, el PSC i ERC, i ha obtingut el no de la resta de grups.

Els republicans exigien que les empreses concessionàries no es lucressin gràcies a un projecte que desenvoluparà l’Autoritat del Transport Metropolità (que integren la Generalitat, l’Ajuntament i l’Àrea Metropolitana de Barcelona) que es nodrirà de la inversió pública: 61 milions d’euros del Govern català, per a l’obra del tramvia, i 55 milions de l’ajuntament, que es destinaran a la reurbanització de la zona de la prolongació. I és una cosa que s’ha pactat i que ha de negociar-se amb les empreses.

100% públic el 2032

ERC, i el seu regidor Jordi Coronas ho ha remarcat, necessitava que al conveni assolit amb el govern quedés clar que s’evitarà que el privat guanyi diners amb la prolongació. El conveni indica que quan conclogui la concessió, el 2032, el tramvia serà 100% públic.

La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha destacat el rellevant de la prolongació, que suposa un tram d’1,8 quilòmetres, entre la plaça de les Glòries i la Diagonal a l’altura del carrer de Girona, on es troba la parada de metro de Verdaguer: «Podrem arribar de Glòries a Verdaguer en set minuts».

L’inamovible ‘no’ postconvergent

Notícies relacionades

JxCat ha tornat a expressar el seu desacord amb la prolongació i la connexió futura del tramvia. Una posició que el grup defensa fa anys, amb l’exalcalde Xavier Trias com el seu màxim exponent. Els regidors postconvergents es mantenen fidels a Trias, però la posició crida l’atenció perquè contrasta amb la dels membres de JxCat a l’Executiu català: la dels consellers del ram, de Josep Rull a Damià Calvet, i dels propis presidents catalans, d’Artur Mas a Quim Torra passant per Carles Puigdemont, han recolzat els plans de Barcelona d’unir el tramvia per la Diagonal. «Ja coneixen el nostre posicionament. En som contraris, perquè creiem que hi ha alternatives menys costoses, que serà una inversió elevada en moments complicats, una frontera», ha dit la regidora de Junts per Catalunya Francina Vila, que ha assegurat que el seu grup incidirà en com es gestiona el projecte tot i que el rebutgi.

Sanz ha replicat als postconvergents: «El vot en contra de JxCat a aquest conveni és un vot en contra del que han proposat Rull, Calvet, Mas i Puigdemont». Ciutadans, el PP i Barcelona pel Canvi també s’han desmarcat de la iniciativa, amb un discurs similar, que és una mesura massa cara que no és imprescindible.