EL PASTÍS DEL TRANSPORT DE PERSONES

Uber prepara la seva tornada a Barcelona

La companyia s'oblida per ara dels VTC i intenta ara funcionar com a aplicació per sol·licitar taxi

ÉliteTaxi rebutja el nou desembarcament de la companyia i eludeix «tota responsabilitat davant el que pugui passar»

zentauroepp55603344 taxi drivers take part in a demonstration to demand economic201124171512

zentauroepp55603344 taxi drivers take part in a demonstration to demand economic201124171512 / JOSEP LAGO

5
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Tercer desembarcament d’Uber a Barcelona. La multinacional amb seu a San Francisco es va acomiadar per última vegada de la ciutat el 31 de gener del 2019 després que el Govern aprovés una nova normativa que treia del mercat bona part de les llicències de vehicles de lloguer amb conductor, més coneguts com a VTC. «Fins aviat», deia la companyia, en el blog de la seva pàgina web. Dos anys després, si l’Administració ho permet, l’empresa tornarà a la capital catalana, però amb un format renovat, i, paradoxalment, de la mà del seu arxienemic: el taxi.

Uber ha fet arribar tota la documentació aquest mateix dimarts a les dependències de l’àrea metropolitana de Barcelona (AMB) per poder operar al més aviat possible. La pilota queda a la teulada de l’ens públic, presidit per l’alcaldessa Ada Colau, que no s’ha caracteritzat precisament per defensar empreses com Uber, Airbnb i Amazon. Malgrat això, la companyia es mostra optimista. El seu director general, Juan Galiardo, ho resumeix d’aquesta manera: «Hem iniciat els tràmits per obrir la nostra aplicació al taxi de Barcelona. Des d’avui, tots els taxistes que ho desitgin poden donar-se d’alta a la plataforma d’Uber. Volem treballar de la mà del sector i les administracions públiques en la recuperació del col·lectiu a Catalunya». El moment, tal com assenyala aquest alt executiu, no és gens gratuït, amb una caiguda de la demanda superior a la patida pel bus o el metro, que ha perdut més de la meitat del passatge per culpa de la pandèmia.

L’‘app’ de sempre

Si tot prospera, l’aplicació mòbil serà la mateixa que abans d’aquest 31 de gener del 2019, però ja no serà un VTC la que reculli l’usuari, sinó un taxi. S’evitarà incorporar-hi la condició de precontractació de 15 minuts imposada pel Govern català. De manera molt resumida, podria dir-se que Uber passarà a ser una radioemissora més, però a ningú se li escapa que aquesta empresa, que, com totes, depèn del seu balanç de resultats, voldrà anar guanyant terreny en el negoci del transport de persones. Per, en el futur, i com ja fa a Madrid, poder recuperar l’explotació de llicències de vehicle amb conductor.

Un taxi, junt amb un VTC, a Barcelona / JORGE GIL

L’aspecte de l’‘app’ serà el mateix que abans de l’últim tancament, inclòs el preu tancat, tarifa permesa per l’Institut Metropolità del Taxi des de juny del 2019 a les aplicacions de contractació del servei de taxi. En temps d’Uber operant amb VTC, els taxistes havien denunciat en repetides ocasions que la companyia incrementava el cost de manera exponencial, per exemple, els dies de pluja. La tarifa dinàmica, no obstant, no està permesa amb el taxi. 

L’empresa s’estalvia d’aquesta manera la precontractació de 15 minuts imposada pel Govern, que només aplica per als VTC

Cal veure fins a quin punt el taxi de Barcelona puja al barco d’Uber. Tota una incògnita si es té en compte que l’aplicació va lliurar una dura batalla amb Élite Taxi, l’associació majoritària del gremi. Liderada per Tito Álvarez, va protagonitzar sonades mobilitzacions a la ciutat a principis del 2019 fins a aconseguir que el Govern aprovés un decret que recollia bona part de les seves reivindicacions. Uber no s’atreveix a aventurar quina demanda tindrà la seva proposta i tampoc es marca un mínim de llicències per començar a funcionar, però té clar que li agradaria disposar d’un bon nombre d’afiliats abans que se celebri una nova edició del Mobile World Congress, el juny del 2021. Aquest diari ha mirat de recollir l’opinió de l’AMB sobre la proposta presentada aquest dimarts per Uber. Resposta: sense comentaris.

Nou front a la vista

Notícies relacionades

Álvarez, a l’espera del que digui l’AMB sobre el permís sol·licitat per Uber, assenyala que Élite Taxi «no es farà responsable del que passi a la ciutat». «Des del 2014 –assenyala el portaveu– hem lluitat sempre contra Uber i tothom sap el que ha passat. No pararem a ningú. Per a nosaltres, el taxista que treballi per a Uber és pitjor que un VTC».  Queda clar que, tot i que la multinacional intenti venir sota el paraigua d’aplicació per sol·licitar taxis, el gremi, o part d’aquest, no té intenció de rebre’ls amb una alfombra de clavells. 

El conflicte entre el taxi i Uber es remunta al 2014, quan l’empresa nord-americana va intentar implementar el model a Barcelona, això és, que qualsevol amb un cotxe pogués convertir-se en xòfer només donant-se d’alta en la seva web. Aquell mateix any, amb la justícia pel mig, la companyia va haver d’aturar la seva activitat. Des d’aleshores, i en repetides ocasions, ha admès que aquella manera de procedir va ser un error. El març del 2018, Uber tornava a la capital catalana de la mà de les llicències VTC, amb la idea d’administrar-les, però en cap cas tenir-les en propietat. Així va ser fins que al cap de 10 mesos, després de les acalorades protestes del taxi, el Departament de Territori va aprovar el decret que feia impossible mantenir el model de negoci proposat per la companyia. D’aquesta manera, Barcelona es convertia en una de les poques grans ciutats que no disposa de l’aplicació. ¿Fins quan?

Madrid ja té 1.500 taxistes en l’‘app’, que opera també amb VTC

Uber no ha deixat de funcionar a Madrid, on comparteix mercat de VTC amb Cabify. Les dues companyies es reparteixen de manera equitativa les prop de 8.500 llicències de lloguer de vehicle amb conductor que operen a la capital de l’Estat. Al marge d’això, i des del 22 de novembre del 2019, ara fa un any, la mateixa ‘app’ d’Uber inclou el sector del taxi, de manera que el client que reserva un cotxe tant pot tenir a la porta de casa un vehicle negre com el clàssic blanc de la flota de taxistes madrilenys. 
Des que va començar a operar aquest model mixt de transport, avalat per una nova llei del taxi aprovada per la Comunitat de Madrid, prop de 1.500 taxistes de la ciutat s’han incorporat a la plataforma, i la meitat ho han fet en els últims quatre mesos, potser empesos per les estretors que viu el sector des que va començar aquesta crisi causada pel coronavirus. Segons Uber, els conductors que operen a través de la seva aplicació fan el doble de serveis que els que funcionen amb la clàssica mà alçada.