comerç de barri

Els 43 mercats de Barcelona fan el salt a la venda 'online' unificada, amb repartiment i recollida fora d'horaris comercials

Els 2.000 comerços podran oferir els seus productes i gestionar comandes des d'un nou 'market place' virtual a partir de la primavera

Després de la reforma física dels recintes, el tradicional sector vol conquerir nous clients i promet atenció personalitzada per internet

zentauroepp53025255 mercat sant antoni200404204940

zentauroepp53025255 mercat sant antoni200404204940

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán

Entre l’escàs llegat positiu que pugui deixar la pandèmia figurarà sens dubte haver reconnectat a molts barcelonins amb els mercats municipals i haver accelerat l’esforç d’aquests recintes tradicionals per fer arribar els seus productes a milers de domicilis durant i després del confinament. Aquesta fiblada dels últims mesos ha preparat el camí perquè els 43 recintes puguin fer ara un salt tecnològic imprescindible per a la seva supervivència a llarg termini: funcionar tots a una des d’un ‘market place’ digital que agiliti la compra ‘online’, permeti conèixer l’oferta i les referències disponibles, elegir entrega a domicili o fins i tot recollida fora d’horari a través d’unes taquilles que s’instal·laran als mercats. Començarà a funcionar la pròxima primavera, amb el repte de fidelitzar els nous clients de l’era post-Covid-19 i les noves generacions.

La xarxa de mercats que cobreix tot el territori de Barcelona ha viscut un continu procés de renovació en les últimes dècades per modernitzar-los i adaptar-los als nous temps. Només els últims quatre anys s’hi han invertit uns cent milions d’euros. Però de res serveix la posada al punt (tant dels comerços, com la seva reducció en nombre per ajustar-se a la demanda real de la zona, o la seva logística i estètica) si les eines de venda no estan a l’altura dels grans competidors, que són els grans supermercats. Fins ara, cada mercat municipal se les ha apanyat amb els seus propis recursos de venda ‘online’ o amb alguna plataforma de comandes i repartiment a domicili. En pocs mesos, el ‘market place’ funcionarà com un aparador únic dels mercats des del qual es podrà exercir la compra més àgil i còmoda, però sense perdre el valor fonamental dels mercats: «Interactuar amb el venedor», emfatitza Jaume Collboni, primer tinent de Promoció Econòmica.

Si dos valors tenen els mercats municipals són aquesta atenció personalitzada (assessorar el client i arribar a conèixer els seus gustos) i el gènere que ofereixen. Ho sap bé Eduard Escofet, president de la recent constituïda Federació de Mercats Municipals de Barcelona (FEMM), que per fi fusiona –tots a una– les dues anteriors patronals del sector: «Som imbatibles en el tracte directe i el producte fresc». Però no només cal esgrimir-ho, si no donar facilitats per atraure els clients que per horaris o hàbits hagin optat durant anys per comprar a grans superfícies.

Flexibilització horària i més mix comercial

La plataforma que comença a gestar l’Institut de Mercats de Barcelona de la mà de la FEMM és un exemple de col·laboració publico-privada per impulsar activitat econòmica. En aquest cas, «un motor de ciutat, perquè els mercats són l’ànima de la vida de barri», però també un espai de «prescripció alimentària» saludable, manté Montse Ballarín, regidora de Comerç. Entre les claus de la nova plataforma, amb un pressupost de 2,8 milions d’euros fins al 2022, hi ha la flexibilització horària i la reorganització del mix comercial, ja que després de l’entrada en escena durant anys de supermercats als mercats renovats, ara es vol encoratjar la presència de fleques, cosmètica o papereria, avança.

Per al barceloní, els avantatges més tangibles seran la facilitat en l’accés a la compra digital, unificada i amb tot el catàleg de productes i gestió de cobrament; la selecció del mode d’entrega; la informació sobre promocions o productes; la comunicació directa amb el venedor; la informació sobre el mercat i els seus aforaments per si hi vol acudir... El consistori i els operadors tindran dades reals i valuoses sobre la demanda, els gustos i la vendes.

Notícies relacionades

Aquest trimestre, els 2.000 establiments facilitaran informació sobre la seva oferta per elaborar la base de dades. La venda no és l’única finalitat, sinó també la digitalització en el sentit més ampli: dels controls d’aforament centralitzats als sensors per detectar incidències en qualsevol mercat, la instal·lació de grans pantalles a cada mercat físic, on s’informarà de promocions o dades útils, entre una infinitat. 

Armaris amb la comanda a punt

A més del repartiment a domicili per als que no volen o no poden desplaçar-se (els detalls es coneixeran quan estigui llest el plec de condicions de l’empresa de repartiment), una de les grans apostes per als qui podrien recollir les seves comandes però no en els horaris convencionals del mercat seran les taquilles o ‘lockers’, que es començaran a instal·lar a la primavera en 14 recintes (Ninot, Concepció, Boqueria, Lesseps, Sants, Sarrià, Sant Antoni, Provençals, Carmel, Clot, Felip II, Santa Caterina, Sagrada Família i Horta). S’instal·laran en vestíbuls d’accés al mercat o locals annexos, on es dipositaran els productes (també refrigerats), perquè els reculli el comprador en horari lliure.