campanya

Barcelona es promociona protagonitzant un capítol de 'Masterchef'

La gravació centrada en la Boqueria i la Rambla, amb participació de Colau, impulsarà la reconquista del turisme espanyol per via de la gastronomia

zentauroepp54038893 bcn200708192643

zentauroepp54038893 bcn200708192643

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán

L’escena hauria sigut inversemblant l’estiu passat. O en qualsevol altre moment. Però la pandèmia de la Covid-19 també ha fet història a Barcelona a l’haver buidat la Rambla de turistes durant mesos. Fins al punt que l’alcaldessa Ada Colau hagi acceptat convertir-la avui dimecres en un plató de ‘Masterchef Celebrity’ en ple estiu per provar de tornar-li una mica de pols. 

Des de l’inici del seu mandat, l’ajuntament ha mostrat notable al·lèrgia a promocionar el turisme a la capital catalana amb l’argument de frenar l’evident massificació. Però els efectes col·laterals del confinament han deixat seca de visitants una ciutat amb el 14% dels seus llocs de treball en el sector turístic, que suposa el 12% del PIB directe i gairebé el 16% sumant l’indirecte. Així que sabent que qualsevol extrem és igual de dolent, el consistori sintonitza ara amb el repte de recuperar viatgers, però amb l’estímul afegit de captar l’anhelat turista de qualitat, que ve a ser una cosa així el que s’interessa per la cultura i valors locals: de l’arquitectura a la bona taula, per exemple.  El programa «visibilitza que Barcelona és ciutat de gastronomia», en especial arran de la capitalitat de l’Alimentació Sostenible el 2021, va intervenir Colau.

L’alcaldessa, que ha assumit la urgència de recuperar visitants, va posar amb el xef i presentador Jordi Cruz en el rodatge.

El consorci Turisme de Barcelona, que la setmana passada va presentar la seva bateria de 44 accions per mirar de remuntar el vol, va tenir la recent ocurrència (fa a penes unes setmanes) de facilitar al màxim que Barcelona es convertís en plató de ‘Masterchef’ de cara al turisme de proximitat. I els productors de l’exitós programa de TV-1, amb més de 3,5 milions d’espectadors de mitjana a Espanya i altres països, no han dubtat a aterrar a la ciutat, per la qual des de fa temps s’interessaven, fins ara sense èxit.  

Alfombra vermella, doncs, per a un equip de 65 persones entre rodatge i concursants –amb famosos tan variats com Celia Villalobos, Ainhoa Arteta o La Terremoto de Alcorcón–, allotjats en 13 hotels, amb facilitats en restaurants i transport durant dos dies, i la implicació total del sector privat, que es juga molt en la remuntada local.

La directora del consorci, Marian Muro, veu en la nova conjuntura una oportunitat de tornar a promocionar la ciutat «oferint un relat» de la destinació que es vol ser, en lloc de deixar que el turisme funcioni pel broc gros.  O sigui, de filtrar. Una idea compartida per Jaume Collboni, tinent d’alcalde de Promoció Econòmica, entregat a aquesta repesca del turisme espanyol que ara es perfila com a estratègic, en temps en què els estrangers temen viatjar. 

Confidencial

La confidencialitat (el programa s’emetrà a la tardor) no permet la crítica gastronòmica. Tot i que els plats van ser el de menys. El de més va ser una Rambla gairebé deserta, amb un 40% de comerços tancats, sense gairebé públic per a un àpat tan mediàtic i amb més de cent comensals, que abans hauria sigut difícil d’encaixar. Va exercir de frontissa Fermín Villar (Amics de la Rambla) fins i tot insuflant cambrers de l’aula d’Hostaleria del Casal dels nfants del Raval.

Amb molta menor afluència de l’habitual per obra de la pandèmia, el xef i copresentador Jordi Cruz (profeta a la seva terra amb tres estrelles Michelin a Àbac) va poder passejar-se hores abans entre autoritats locals per la Boqueria, on els concursants van fer la compra del que cuinarien, seguint el menú d’un altre restaurant premiat.

Notícies relacionades

I és que Barcelona suma 31 estrelles Michelin a 22 restaurants, va emfatitzar, tot un filó a explotar per a una destinació saborosa on el visitant es deixa una mitjana de 36 euros diaris.

La insòlita gravació d’exteriors icònics, sense aglomeracions ni a penes visitants estarà cridada també a deixar empremta a l’arxiu barceloní.