ple municipal

Barcelona aprova arraconar el cotxe i demana que Nissan no tanqui

El ple fa una reunió semipresencial amb 13 dels 41 regidors del consistori

L'ajuntament mira de reprendre el pols marcat pel repte de la crisi del coronavirus

ple-ajuntament

ple-ajuntament

3
Es llegeix en minuts
Toni Sust

Barcelona mira de recuperar la normalitat institucional en un context complex, marcat pel cop que suposen els efectes de la crisi sanitària del coronavirus, essencialment econòmics. La ciutat intenta reprendre el pols i, com la resta d’administracions, el consistori intenta encertar en les receptes necessàries per afrontar un futur incert. Amb el temps es podrà analitzar si va encertar o no en aquestes receptes.

No només l’economia es ressent d’una crisi sense precedents pròxims. També la vida ha canviat en molts aspectes: fa mesos que els regidors no poden acudir a les reunions que el plenari celebra a la sala Carles Pi i Sunyer. Aquest divendres, per primera vegada des del febrer, el ple ha sigut presencial. En realitat, semipresencial, per prudència: 13 dels 41 regidors han acudit físicament al ple i la resta l’han seguit telemàticament. Podrien haver sigut 15, però Ciutadans ha renunciat, per prudència, a enviar dos representants, com podia fer segons les normes que va fixar el govern d’Ada Colau. Entre els que hi han acudit, a més de la mateixa Colau, hi figuraven Ernest Maragall (ERC), Jaume Collboni (PSC), Elsa Artadi (JxCat), Manuel Valls (Barcelona pel Canvi) i Josep Bou (PP).

Tot i que la mort no té marxa enrere i la comparació no cap en aquest sentit, el ple s’ha iniciat amb un doble dol. D’entrada, el dedicat a les víctimes de la Covid-19. Els regidors han guardat un minut de silenci. El segon dol ha sigut pel tancament de Nissan: per si les coses no anaven prou malament, resulta dur per a la capital catalana el cop que suposa que 3.000 llocs de treball estiguin amenaçats per la guillotina, a més de 20.000 d’indirectes.

Els grups han aprovat per unanimitat una moció que rebutja el tancament, insta Nissan a buscar la manera de mantenir l’ocupació amenaçada i mostra el recolzament de l’ajuntament a la plantilla.

Espai per al vianant

El debat ha sigut poc acalorat: als representants de tots els grups se’ls veia amb poques ganes de recórrer a l’esgrima política. Hi ha hagut alguna al·lusió a les declaracions en les quals la tinenta d’alcalde Janet Sanz va demanar dies enrere que no es reactivés el sector de l’automòbil i que s’aprofités l’aturada pel coronavirus per replantejar les apostes empresarials.

En si mateix, no eren declaracions que contradiguin les tesis del govern de Colau, que des de la seva arribada ha buscat la manera de combatre la contaminació i guanyar espai per als vianants. Malgrat que s’havien pres algunes mesures en els anys precedents, ha sigut la crisi del coronavirus la que li ha permès avançar decisivament en aquest camp: el tall de laterals a la Diagonal i la Gran Via, la retallada de carrils per al vehicle privat, l’espai guanyat per a vianants i carril bici. Però era inevitable que l’oposició vinculés les paraules de Sanz amb el tancament de Nissan.

La proposta d’ERC

I, de fet, tampoc existeix una contradicció rotunda entre reclamar que Nissan no tanqui i proposar que la retallada de l’espai del vehicle privat sigui més gran. Són processos que haurien de conviure en un procés llarg que permetés l’adaptació a un nou règim. Però crida una mica l’atenció que les dues qüestions es donin en el mateix ple.

ERC ha consensuat amb el govern una proposta que defensa «ampliar encara més l’espai disponible per al vianant i aprofitar aquest moment per introduir canvis reals en el model de convivència i distribució de l’espai públic d’aquesta ciutat a favor de la qualitat de vida dels seus habitants». La proposició advoca per ampliar un 25% l’espai de les voreres i revertir el repartiment actual de l’espai perquè sigui d’un 40% per a la calçada i d’un 60% per a les voreres. «No és una proposta contra el cotxe; és per a la convivència de tots», ha afirmat la republicana Maria Buhigas.

Segurament, sense el tancament de Nissan sobre la taula, el debat hauria sigut més alegre, perquè és innegable que per molts ciutadans una de les poques coses bones que ha portat el coronavirus és haver guanyat espai per al vianant. La proposta ha prosperat malgrat el vot contrari de Ciutadans, Barcelona pel Canvi i el PP. JxCat s’ha abstingut.

500 milions

Notícies relacionades

Els postconvergents també han arribat a un acord amb el govern de Colau i han aconseguit que s’aprovés la seva proposta d’elevar fins a 500 milions l’endeutament del consistori el 2021 per dedicar aquests recursos a la recuperació econòmica.  JxCat i el PP hi han votat en contra i Ciutadans i Barcelona pel Canvi s’han abstingut.

El ple ha registrat una baixa: el consistori ha acceptat la renúncia de la regidora d’Infància, Marga Marí-Klose, per motius de salut. L’edila del PSC serà substituïda per Joan Ramon Riera.