TRANSPORT PÚBLIC

Un de cada set conductors de bus de Barcelona està de baixa, majoritàriament per estrès

Els sindicats demanen a TMB més inversió dedicada a millorar les condicions laborals dels xòfers

La companyia prepara un pla per reduir aquestes absències per incapacitat temporal

zentauroepp52642533 bcn200305152921

zentauroepp52642533 bcn200305152921 / Jorge Gil

4
Es llegeix en minuts
Luis Benavides

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va decidir presentar la incorporació de 105 nous autobusos, majoritàriament de gas natural comprimit, aquest dijous al matí, Dia Internacional de l’Eficiència Energètica. Aquesta ambientalització i ampliació de la flota ascendeix a 34,7 milions d’euros, una xifra voluminosa que contrasta, segons alguns sindicats, amb les condicions laborals dels conductors d’aquests vehicles.

Entre els temes que cal abordar de manera urgent entre sindicats i empresa destaca aquest «elevat absentisme laboral». Segons la secció sindical UGT Transports Barcelona SA, amb dades del gener del 2020, cada dia hi ha una mitjana de 450 conductors d’autobús de baixa. Això suposa un 14% de la plantilla de xòfers. L’any passat, l’absentisme per incapacitat temporal (IT) va ser del 13,25%, segons TMB. El percentatge, adverteix UGT, ha arribat a assolir el 20%, un nivell crític, que pot posar en perill el servei.

Fonts de la secció sindical de la CGT a TMB, asseguren que recentment uns 60 autobusos van quedar sense sortir de les cotxeres d’Horta per falta de personal. «L’absentisme s’ha disparat per una suma de molts factors. En els últims quatre anys no es va invertir en material i es treballava amb autobusos vells, que produïen baixes per problemes d’esquena. Amb la xarxa ortogonal i els seus horaris ajustats han augmentat els casos d’estrès», explica a aquest diari un delegat de prevenció i salut de CGT Bus.

TMB admet el problema. «L’absentisme és un tema que ens ocupa i ens preocupa», ha explicat la regidora de mobilitat, Rosa Alarcón.  «Estem treballant en un pla per reduir aquestes baixes, però no ho volem fer sols, volem fer-ho al costat dels sindicats», ha afegit la també presidenta de TMB sense voler entrar en més detalls. Estan immersos en la negociació d’un nou conveni col·lectiu, amb una gran fragmentació sindical, i no està sent fàcil.

La xarxa ortogonal

Les condicions laborals, l’estrès i la falta de descansos d’aquests treballadors són els principals responsables de l’absentisme, segons els sindicats consultats per aquest diari.  Asseguren que les baixes es van començar a disparar amb l’entrada en funcionament de la nova xarxa de busos, l’ortogonal, la de les H, les V i les D. Amb la convencional, sostenen fonts d’UGT, el xòfer tenia la seva hora d’entrada i sortida. «Els conductors ara només reben avisos de ‘vas tard’ o ‘vas avançat’, i això genera molt estrès», explica un portaveu de la UGT, que assenyala «la mala gestió realitzada per la direcció dels centres de treball i al director d’operacions» com principals culpables d’aquesta situació. «No estem parlant de l’alta direcció ni de la nova cúpula política, a la qual estem donant un vot de confiança perquè hi posin solucions», assegura el portaveu.  Alarcón, que és al càrrec des de l’agost del 2019, no té tan clara la relació directa entre l’augment de l’estrès i la nova xarxa ortogonal, «que s’ha implantat en els últims set anys per fases», ha recordat. 

La secció sindical UGT Transports Barcelona TMB denuncia, a més, que la direcció incompleix el compromís d’acostar els punts de relleu. Això implica fer desplaçaments addicionals i suposa l’allargament de la jornada laboral. D’altra banda, el sindicat assegura que l’absentisme està sobrecarregant la resta de la plantilla, que no pot disfrutar dels dies de descans que els corresponen.

Renovació «indiscutible»

Notícies relacionades

«Si demanem a la ciutadania que facin servir el transport públic, hem de millorar l’oferta», ha sentenciat l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que ha recordat durant la presentació oficial dels nous busos que el decret d’emergència climàtica «no era retòric» i que aquesta renovació de la flota és només un exemple de «mesures concretes». L’«ambició» del conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, també present en l’acte, és continuar millorant i ampliant l’oferta de transport públic i, sobretot, continuar sumant viatgers a escala metropolitana. «Volem que cada vegada més usuaris pugin al bus i que tinguem una mobilitat més segura i sostenible», ha expressat el també president de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).  

Ningú discuteix la necessitat de renovar la flota. La UGT, per exemple, entén que aquests nous vehicles, a més de ser molt menys contaminants, seran «més moderns i més confortables» per a tothom, també els conductors. La companyia, no obstant això, opinen fonts del sindicat, també hauria d’invertir en personal. I el primer pas seria estabilitzar la situació dels gairebé 200 treballadors contractats temporalment l’estiu passat per a caps de setmana i cobrir baixes. «Seria una manera de donar més estabilitat a aquests conductors –continua el portaveu d’UGT– i permetria reforçar les línies amb més vehicles.

Tecnologia vs. punts morts

Els nous autobusos, a més de ser ambientalment avançats (amb etiqueta ECO) i dissenyats amb criteris de màxima accessibilitat, incorporen un sistema d’ajuda a la conducció mitjançant càmeres de visió artificial. Aquest sistema intel·ligent de prevenció d’accidents interpreta els moviments de l’entorn en temps real per ajudar els conductors a prevenir possibles col·lisions. Així, avisa el conductor amb senyals lluminosos i sonors de possibles impactes. 
Les càmeres de visió artificial estan situades a la carrosseria. Són tres en el cas dels vehicles de mesura estàndard i cinc en els articulats. Aquestes càmeres escombren l’entorn, també angles que no són visibles a través dels miralls. Aquesta tecnologia proporciona, explica TMB, una «primera ajuda per evitar especialment les situacions de perill per a vianants i ciclistes, dos dels col·lectius més vulnerables». Amb els 105 nous autobusos, ja en són 184 els vehicles amb aquesta tecnologia a Barcelona.
Tota la informació es recull i es processa, de manera que es poden identificar els punts on es concentren més situacions de risc, en el context del programa Autonomous Ready Spain, liderat pel consistori i la Direcció General de Trànsit (DGT).