TRANSPORT PÚBLIC

El metro de Barcelona informa del nivell d'ocupació dels vagons

La informació prové de l'amortiment dels combois i les dades s'ofereixen en pantalles

La prova pilot comença a les parades de la línia blava Hospital Clínic, Entença i Sants Estació

a

a

3
Es llegeix en minuts
Luis Benavides

Unes pantalles situades a les andanes de la parada de metro d’Hospital Clínic informen en temps real com es distribueix el passatge al següent tren. D’un a quatre ninots, aquests dispositius indica com van de carregats cadascun dels cinc cotxes. Una silueta indica que el vagó va pràcticament buit i quatre, que l’aforament és complet. D’aquesta manera, els usuaris ja poden decidir amb temps en quin desitgen entrar o, si ho prefereixen, esperar el següent tren. Unes pantalles similars es poden trobar també a dues altres estacions de la línia 5 (blava), Entença i Sants Estació.

La informació reflectida a les pantalles prové dela suspensió sensorizada que incorporen des de fa ja gairebé tres anys tots els combois d’aquesta línia, unes dades que van permetre en un primer moment ajustar la freqüència de pas dels trens en funció de la seva ocupació. La idea és estendre aquestes pantalles allargades a altres estacions de la mateixa línia i de la línia 1 (vermella), la més utilitzada de tota la xarxa subterrània. En hores punta, les dues línies han detectat ocupacions «molt altes», amb dues o tres persones per metre quadrat, segons els paràmetres de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).

El nombre de ninots (d’1 a 4) indica la densitat de viatgers per vagons / LAURA GUERRERO

La companyia té comprovat que la majoria dels usuaris de metro solen concentrar-se als extrems. I amb aquesta mesura s’espera que les pantalles animin els passatgers a fer uns passos i entrar-hi per la part central, habitualment més buida. D’accedir a un vagó buit o ple depèn, per posar un exemple, que es pugui obrir un llibre o un diari. També la comoditat dels passatgers que mereixen un tracte especial com araembarassades, gent gran i persones amb problemes de mobilitat, que tenen reservats els seients de color gris. «Ens hem compromès a millorar l’experiència per als viatgers, cada vegada més còmoda i més fàcil», ha explicat la regidora de mobilitat, Rosa Alarcón, amb referència al compromís que l’ajuntament ha demanat a la ciutadania amb l’entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) en l’àmbit Rondes de Barcelona, una mesura que s’ha traduït en «un petit increment» del passatge.

Menys temps d’espera

Més enllà de disposar informació sobre el temps d’espera i l’ocupació dels vagons, els passatgers valoren per damunt de tot una freqüència de pas elevada. Això li proporciona competitivitat respecte a altres modes de transport i redueix les possibilitats de grans aglomeracions. En aquest sentit, Alarcón ha recordat que la línia blava compta amb tres nous combois, que han permès assolir un temps d’espera mitjà per sota dels tres minuts, i en els dos pròxims anys se n’afegiran quatre més amb els quals esperen reduir la freqüència de pas fins als 2 minuts i mig.

Com a curiositat, en un primer moment, quan s’estudiava la possibilitat d’oferir informació de la densitat de viatgers per vagons, es va pensar a utilitzar colors. Del verd al vermell. Finalment es va descartar. «Hi vam donar molt voltes, i en principi serà blau. Si utilitzàvem el vermell podia fer l’efecte que hi havia un problema», ha explicat el  director de la xarxa d’autobusos i metro de TMB, Ramon Bacardit, que anuncia la possibilitat en un futur no tan llunyà d’altres paràmetres. Amb tot, ara la companyia està centrada a analitzar aquesta prova pilot.

Notícies relacionades

La prova pilot es va realitzar mitjançant una contractació externa per concurs amb un cost de 100.000 euros que inclou el desenvolupament del ‘software’, la instal·lació i el manteniment de dos anys, segons han detallat fonts de TMB.

Segueix El Periódico a Facebook