TRANSPORT PÚBLIC

L'adaptació del metro de Maragall exclou el barri de Vilapicina i la Torre Llobeta

El projecte per millorar l'accessibilitat de l'intercanviador de les línies 4 i 5 inclou set ascensors, cap a les boques situades al barri de Nou Barris

zentauroepp52133286 barcelona 04 02 2020  barcelona   foto de la boca de metro d200206181854

zentauroepp52133286 barcelona 04 02 2020 barcelona foto de la boca de metro d200206181854 / Alvaro Monge

3
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

Tot i que encara no són visibles per als usuaris, els treballs per millorar l’accessibilitat de l’intercanviador de Maragall, de les línies 4 i 5 del metro de Barcelona, ja han començat. Aquesta estació estava inclosa en la llista de pendents d’adaptació (queda el  8% del total de la xarxa) per a persones amb mobilitat reduïda. La seva imminent reforma no convenç els veïns de Vilapicina i la Torre Llobeta, al districte de Nou Barris. Les dues boques de metro situades al seu barri, les més pròximes també al macroequipament de salut de Cotxeres, continuaran sent inaccessibles.

La ubicació de la parada de Maragall està situada a la frontera de tres barris que pertanyen a tres districtes. Mentre les boques situades als barris del Guinardó (districte d’Horta-Guinardó) i Congrés i els Indians (Sant Andreu) sumen fins a set ascensors amb el projecte del departament de Territori i Sostenibilitat, les dues boques que corresponen al barri de Vilapicina i la Torre Llobeta, seguiran igual: amb uns 45 esglaons cada una només per accedir al vestíbul. I més per pujar al tren. «Pensem que es podria haver fet un altre repartiment dels ascensors, però si no podia ser per motius tècnics ens conformàvem amb una escala mecànica», explica el president de l’Associació de Veïns i Veïnes de Torre Llobeta i Vilapicina, Joaquim Forns.

Fundada el 1963, la més antiga de la ciutat, fa anys que, l’entitat veïnal, batalla per millorar l’accés al suburbà. Unes tres dècades, segons Forns. Primer, per comoditat. Ara, per necessitat. «La gent s’ha fet gran i necessita escales mecàniques. Ens diuen que podem anar fins a l’altra boca, que es troba a 500 metres», assegura el president d’una entitat que representa uns 26.000 veïns.

L’obra civil, que inclou l’ampliació dels vestíbuls i andanes, compta amb un pressupost de 8,8 milions d’euros i els treballs duraran 26 mesos. La instal·lació d’ascensors i escales mecàniques costarà 1,8 milions addicionals. «¿Què els costava afegir una escala mecànica més? Ja fa dos o tres anys que ens van presentar aquest projecte i no han introduït ni una sola millora per al nostre barri. Les nostres queixes no han servit de res», afirma el president veïnal, que donaria per bo una escala mecànica a la boca situada al carrer de Prat d’en Roquer, situada a la mateixa vorera que el centre integral de salut de Cotxeres, un complex sociosanitari (atenció primària, urgències, rehabilitació, salut mental...) que atén cada any unes 38.000 persones i rep una mitjana de 150 urgències al dia, segons les seves últimes dades. «Aquí ve molta gent, i també venen moltes persones de visita. La sortida més pròxima i directa no és accessible», remarca Forns.

Fonts del departament de Territori i Sostenibilitat expliquen a EL PERIÓDICO que el projecte persegueix principalment  «garantir l’accés des del carrer a les andanes i adaptar l’intercanviador amb rampes», ja que els actuals esglaons suposen actualment una barrera arquitectònica per a les persones amb problemes de mobilitat. Les mateixes fonts puntualitzen que aquestes actuacions no sempre suposen l’adaptació de totes les boques. En aquest cas, el vestíbul escollit ha sigut el situat al carrer de Ramón Albó  per la seva proximitat amb l’intercanviador.

La promesa de la Generalitat

Notícies relacionades

L’argument de Territori i Sostenibilitat no convenç el president de l’associació veïnal de Vilapicina i la Torre Llobeta, que considera que les dues boques situades al seu barri són tan mereixedores d’una actuació d’adaptació com la boca situada a l’altre extrem, a la Ronda del Guinardó. Allà no només tindran un ascensor per connectar el carrer amb el vestíbul i dos més per accedir a les andanes, sinó que tindran un segon accés i un vestíbul més ampli. Aquestes diferències molesten i molt als veïns de la Torre Llobeta.

La Generalitat s’ha compromès, segons ha pogut saber aquest diari, a tenir redactat com a màxim el mes de gener o febrer del 2021 un projecte per millorar l’accessibilitat en almenys una de les boques de metro situades a Vilapicina i la Torre Llobeta. Una vegada redactat, quan tinguin pressupost, es licitarà. Forns, tot i que no entén per què no inclouen aquestes actuacions en el projecte en marxa, valora positivament la solució però vol veure-la negre sobre blanc.