sector clau

Barcelona premiarà aquest any recuperar el turista espanyol

Ha caigut un 6% des del 2018 i ja només suposa el 15% a la ciutat

BCN establirà acords per potenciar els visitants amb tren

zentauroepp44293740 barcelona  13 07 2018  turistas en sant felip neri  fotograf200122210947

zentauroepp44293740 barcelona 13 07 2018 turistas en sant felip neri fotograf200122210947 / JOAN CORTADELLAS

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán

Ja fa més de dues dècades que és més fàcil topar-se a Barcelona amb un turista estranger que amb un de la resta d’Espanya. No obstant, la proporció dels viatgers de la resta de l’Estat mai havia sigut tan baixa a la capital catalana: el 2019 va representar un 15% dels visitants allotjats en hotels (entorn del 18% en el conjunt d’altres tipus d’allotjament), després d’haver caigut un 6% des de principis del 2018. Aquesta circumstància preocupa ara l’ajuntament i el consorci Turisme de Barcelona, no només per les dades fredes, sinó perquè el turisme de proximitat és el primer que vol potenciar el consistori per ser conseqüent amb els seus reptes contra l’emergència climàtica.

Amb aquesta consigna, els plans de promoció del 2020 tenen el turisme de la resta de l’Espanya entre les seves prioritats.

Si el 1990 l’anomenat turisme nacional suposava una mica més de la meitat de visitants, aquest percentatge va passar ael 30,8% el 2005, al 27,7% el 2010, al 20,4% el 2017, al 18,7% el 2018 i al 15% l’any passat. La proporció no només baixa pel descens d’aquests viatgers (atribuïble a factors polítics i econòmics), sinó també per l’auge continu del turisme internacional.

De fet, els nord-americans ja han superat aquest 2019 els espanyols en pernoctacions hoteleres a la ciutat, que han perdut un 9% d’empenta.  Es pot precisar, que aquests percentatges s’han elaborat històricament partint dels allotjats als hotels. Les dades disponibles ara sobre el total dels allotjaments (incloent-hi els pisos turístics) són una mica superiors, en aquest cas al voltant del 18%. Si es contempla tota la província (amb algunes destinacions turístiques de platja), la proporció creix fins al 24%. 

Amb tren i de 37 anys

Segons dades de Turisme de Barcelona, el 43% arriben atrets per lleure i cultura, el 30% per negocis i el 26% per motius personals. La majoria (41%) ve amb tren, amb una mitjana d’edat de 37 anys. El 43% ho fan sols, seguits per un 30% en parella. 

En el seu afany per no perdre aquest part del pastís turístic que afavoreix el «mix de visitants» (en nacionalitats i motivacions) que vol Barcelona, apunta el nou president del consorci, Eduard Torres, el Nadal passat ja hi va haver un conveni per atreure turisme de compres procedent de les ciutats connectades amb l’AVE. Per això una de les primeres mesures aquests dies (en el marc de la fira de turisme Fitur) és una trobada amb la Xarxa de Ciutats AVE amb el doble objectiu de facilitar l’arribada de viatgers de la resta d’Espanya i la d’estrangers que recorren el país i es vulguin acostar també a la capital catalana amb el transport que per a l’ajuntament d’Ada Colau és ara prioritari. 

Es vol enviar el missatge institucional «de normalitat» i que BCN és una ciutat «receptora»

De fet, demà es firmarà un acord amb Renfe per promoure els desplaçaments amb tren des de ciutats espanyoles (amb paquets o tarifes especials), i en paral·lel hi ha reunions amb l’operador ferroviari francès SNCF per promoure destinacions de llarga distància per aquesta via fins i tot en mercats com el Regne Unit.

El regidor de Turisme, Xavier Marcé, va explicar a aquest diari que frenar «la tendència a la baixa del turisme nacional» uneix diversos aspectes estratègics, com mimar el viatger de proximitat, els desplaçaments menys contaminants i la reconnexió amb un viatger amb qui per qüestió d’idioma és més fàcil «connectar i transmetre» aspectes culturals.  I és que, com que acostuma a ser repetidor, resulta idoni per oferir-li un producte de territori (català) més enllà de la gran ciutat. «Hem de ser generosos amb la resta de Catalunya», va emfatitzar Torres. Aquest és un aspecte clau per descomprimir algunes zones saturades de Barcelona, tot i que aquesta sigui la porta d’entrada, va explicar la mateixa font.

En aquest sentit, aquest turisme de proximitat permet també aprofundir en un dels públics prioritaris aquest any: les famílies, amb les quals el tren i les experiències es converteixen en aliats. 

Recuperar terreny

Notícies relacionades

No obstant, per a Torres és igualment important «enviar el missatge institucional de normalitat» i que que Barcelona és una ciutat «receptora». Així ho està fent aquests dies a Fitur en les seves trobades amb Turespaña, entre d’altres.

Guanyar presència en els mitjans de comunicació de la resta d’Espanya i captar aquest viatger amb destinacions finalistes (com festivals, esport o esdeveniment) són altres objectius per a aquest mateix any, apunta Marcé.

La ciutat guanya pes com a destinació accessible

L’esforç de Barcelona per ser accessible i atreure els turistes amb discapacitats físiques, sensorials o cognitives s’ha emportat avui la menció especial Destinació de Turisme Accessible de les Nacions Unides, que ha recollit el president executiu de Turisme de Barcelona, Eduard Torres. Aquest reconeixement valora les iniciatives que permeten millorar l’accessibilitat d’una destinació turística perquè qualsevol persona pugui disfrutar-la. Torres ha destacat que el desenvolupament urbanístic de la ciutat té present aquest objectiu des dels Jocs Olímpics i el consorci turístic treballa per promocionar-lo al món, amb un programa específic des de l’any 2012.