nou sistema tarifari

Simpatia per la T-Usual, rebuig de la T-Casual

Les T-Mes, T-10 i T-50/30 segueixen sent vàlides fins al 29 de febrer

La baixada de preu dels altres títols ha sigut rebuda amb aprovació

zentauroepp51547717 badalona 01 01 2020 barcelona  entran en funcionamiento las 200102171842

zentauroepp51547717 badalona 01 01 2020 barcelona entran en funcionamiento las 200102171842

2
Es llegeix en minuts
Cecilia Guillermo / Laura Toledano Arenas

Després d’un inici d’any a mig gas al ser l’1 de gener dia festiu, el nou sistema tarifari dels transports públics de l’àrea de Barcelona s’enfrontava aquest dijous a la primera jornada laborable amb dues targetes com a grans contrincants, la T-Casual i la T-Usual. Hauran de passar una setmanes per saber quina s’enduu el premi al nombre d’usuaris, però un recorregut per algunes estacions deixa poc marge al dubte quant a simpaties: la primera, successora de la T-10 tot i que 1,15 euros més cara a la zona 1, és el blanc de totes la crítiques. A la segona, que deixa enrere la T-Mes i la T-50/30 a molt bon preu, li creixen admiradors. 

En els punts de venda de bitllets els usuaris s’aturaven al matí a mirar amb detall cada tarifa per trobar la més adequada per a les seves necessitats. També era freqüent que demanessin ajuda al punt d’informació per resoldre els seus dubtes. Una confusió que no era només per a residents. Els turistes també s’hi veien afectats. A la parada de metro Girona un home intentava explicar com millor podia a una parella estrangera que el tiquet que havien comprat només servia per una persona i n’havien de comprar un altre. 

Sense compartir

Per als usuaris freqüents, el canvi és positiu, ja que es veuen afavorits pel preu. «Amb la T-Usual m’estalvio 14 euros», comentava Adriana Martínez. «Els treballadors que la utilitzem cada dia agraïm el canvi, però entenc que és un càstig per la gent que utilitza poc el transport públic», afirmava. A partir d’ara, a més, la T-Casual no es podrà compartir. «És un embolic. Ara és més complicat viatjar amb la família», explicava Xavi Ortiz. «És absurd haver de comprar diverses targetes si vaig amb més gent i haver de comprar un bitllet amb viatges que després no acabo utilitzant, que a sobre surt més car», el secundava María Ángeles Martínez. Per a aquests casos s’ha impulsat la T-Família, tot i que hi ha usuaris que ho desconeixen. 

Notícies relacionades

Un recorregut al migdia per diverses màquines de venda mostrava una atapeïda competència entre les dues targetes estrella, tot i que els usuaris de la T-Casual ho feien arrufant les celles i amb la idea de trobar alterntives. Com Montserrat Cano, que ha d’anar a Barcelona a treballar de dilluns a dijous i anteriorment utilitzava la T-10, però ara, disgustada amb el canvi, manifesta que no li surt a compte la T-Casual. «Em plantejo anar amb cotxe i deixar d’utilitzar-la, que és el que feia abans fins que vaig decidir moure’m en transport públic pel medi ambient», avisava. Altres persones busquen poder combinar les noves tarifes: «M’acabo de comprar la T-Usual, que m’afavoreix 80 cèntims, el meu marit i els meus fills tenen la T-Casual i així viatgem tots junts però és excessiu», explica Elisabet Alonso.

Per a la T-Usual, l’aposta de l’Administració per afavorir l’ús del transport públic, en canvi, tot eren elogis. Estefan Sacchetti, que solia utilitzar la T-Mes, ho deixava clar: «Em sembla bé que es beneficiï la gent que utilitza molt el transport públic i la gent que l’utilitza menys, pagui més, especialment els turistes».