Tarifes de transport del 2020

L'ATM rectifica i crea per sorpresa la targeta de bus, tren i metro T-Familiar

El canvi d'última hora es produeix després de les protestes per la impossibilitat d'utilitzar diverses persones la T-Casual

Els nous documents, que substitueixen la T-10, promouen l'ús intensiu i penalitzen l'esporàdic

zentauroepp50538428 metro191023181842

zentauroepp50538428 metro191023181842 / ANGEL GARCIA

3
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

El consell d’administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) acaba d’aprovar les noves tarifes de tren, metro i bus per al 2020 i ho ha fet amb una sorpresa i rectificació d’última hora: la creació d’una imprevista T-Familiar. Aquesta targeta nova permetrà que diversos usuaris puguin viatjar junts amb un mateix títol de transport, cosa que impedia la proposta anunciada fa uns dies de crear una T-Casual unipersonal, de la qual només es podria marcar un viatge cada vegada.

La desaparició de la T-10 a canvi de la T-Usual (per utilitzar tot el mes una mateixa persona) i la T-Casual, amb 10 viatges que només pot utilitzar una persona cada vegada, va provocar nombroses protestes d’usuaris no habituals del transport públic, ja que el nou títol provocava que si una família volia agafar un dia el transport públic cada membre havia d’utilitzar una targeta diferent i fer, per tant, un desemborsament elevat de cop.

La nova T-Familiar està dissenyada per a l’ús simultani d’una família de quatre membres (vuit viatges)i tindrà un cost de 10 euros i caducarà als30 dies de la seva primera validació. Està pensat per a famílies de quatre membres que facin viatges ocasionals i per a famílies a partir de cinc membres, ja que entrarien en la categoria de família nombrosa. «No serà una targeta òbvia per utilitzar per part dels turistes», ha afegit el president de l’ATM, Damià Calvet, que considera que optaran per altres títols, com ara la T-Dia (viatges il·limitats per 10,50 euros).

Per zones, el cost dels títols de dues zones serà de 19 euros; de tres zones, 27 euros; de quatre zones, 35 euros; de cinc zones, de 40 euros, i de sis, de 42 euros. El nou document multipersonal es podrà utilitzar a partir de l’1 de març del 2020 i les T-10 multipersonals actuals es poden continuar utilitzant fins al 29 de febrer de l’any que ve. 

El nou títol no ha sigut l’única novetat. La targeta T-16, per a joves menors de 16 anys, fins ara tenia uns costos d’expedició de 35 euros i el consell d’administració ha decidit que ara sigui totalment gratuïta, perquè els joves utilitzin el transport públic, el valorin i continuïn sent usuaris habituals quan superin l’edat límit. Només es pagaran aquests 35 euros en segones expedicions, principalment en cas de pèrdua.

Finalment, l’ATM ha anunciat un ajustament territorial. En concret, la congelació de tarifes per a l’àrea del Berguedà i el Ripollès, ja que els veïns d’aquestes dues zones no disposen d’altres mitjans públics de transport.  Els títols d’aquestes zones inclouen 10 viatges, als quals s’haurà d’afegir la T-Casual d’una zona.

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ha explicat que aquests «ajustaments» en el nou model proposat la setmana passada són per donar resposta a algunes «inquietuds» que podrien «desincentivar l’ús del transport públic». Amb tot, Calvet també ha recordat que aquest sistema busca simplificar el sistema tarifari i és un «pont» o fase transitòria mentre no arriba la T-Mobilitat, prevista per al 2021.

La tinenta d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, per la seva banda, ha celebrat aquestes novetats, ja que entén que incentiven l’ús del transport després, d’haver escoltat les peticions de la ciutadania i algunes entitats com la Plataforma del Transport Públic (PTP). «A partir d’aquí treballem per no deixar-nos ningú fora, perquè tothom se senti part i facilitar que la gent utilitzi el transport públic», ha remarcat Sanz.

L’ATM manté la unipersonalitat de la T-Casual, un detall molt criticat pels seus detractors, i el bitllet senzill continua sense ser un bitllet integrat que permeti fer els transbords, en molts casos obligats amb la xarxa ortogonal de busos (amb recorreguts verticals, horitzontals i en diagonal). Això últim era una de les reivindicacions de la plataforma ciutadana PTP.

Notícies relacionades

[Consulteu quina targeta de transport us convé comprar amb les noves tarifes]

Seguiu EL PERIÓDICO a Facebook