REIVINDICACIÓ

Eixos turístics i hostaleria de Barcelona reclamen una campanya de Nadal més potent

El comerç del centre demana recursos extraordinaris per a promoció després de les afectacions de les últimes setmanes

L'ajuntament planeja un muntatge més ambiciós per al 2020, però de moment hi afegeix la il·luminació de Via Laietana i Urquinaona

zentauroepp50870169 barcelona 12 11 2019  barcelona luces de navidad ya instalad191112174903

zentauroepp50870169 barcelona 12 11 2019 barcelona luces de navidad ya instalad191112174903 / JORDI COTRINA

5
Es llegeix en minuts
Patricia Castán

dues setmanes de l’inici de la campanya nadalenca, una bona part del sector comercial de Barcelona torna a posar sobre la taula la reivindicació que ha acompanyat tot el passat mandat de l’alcaldessa Ada Colau: més recursos perquè el Nadal de la capital catalana sigui més vistós per a tothom i es converteixi en un reclam internacional de compres i escapades d’hivern. I ho reivindiquen amb més ímpetu si pot ser, tant els eixos comercials més cèntrics aglutinats a Barcelona Oberta, com la restauració o l’hoteleria, després d’unes setmanes d’importants caigudes de vendes i reserves pel clima de tensió que s’ha viscut al centre de la ciutat després de la sentència del procés.

El govern municipal dels comuns ha sigut partidari tots aquests anys d’una celebració més austera referent a ornamentació, llums i promoció del consum, prioritzant les petites accions de barri. No obstant, la recent entrada dels socialistes com a socis de Colau ha posat ara sobre la taula la promesa d’uns festejos amb una mica més de brillantor, només que encara no per a aquest any perquè el calendari era massa ajustat, assenyalen fonts municipals. Els operadors esmentats, no obstant, creuen que aquesta edició necessita més que mai de «mesures excepcionals» després de diverses setmanes negres de caiguda de facturació i amb un ambient de conflicte que també ha afectat el consum local, explica Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta.

Els sectors econòmics creuen que aquest any serien necessàries accions «extraordinàries» per compensar la caiguda de reserves i vendes

El Gremi de Restauració se suma a la demanda, especialment aquest desembre, «quan el debilitament de l’economia de la ciutat és massa evident, després de tants aldarulls». El seu director, Roger Pallarols, insisteix que la ciutat «ha de tenir una de les millors il·luminacions del món com a reclam, després del retrocés dels últims anys». I lamenta que l’Administració local no «sigui empàtica amb sectors clau», en què molts barcelonins «es guanyen la vida», ni pensi a «recuperar el prestigi local en lloc de multiplicar les taxes a les terrasses barcelonines».

Encesa a les 17.30 hores 

La clàssica encesa dels llums nadalencs serà aquest any el 28 de novembre, avantsala del puixant Black Friday de descomptes comercials. Després de reiterades peticions, el consistori ha ampliat l’horari, de 17.30 hores a mitjanit, tot i que per qüestió d’inici de l’encesa el volum d’hores de llum no creix prou, segons els operadors dels eixos més turístics. No varia la fórmula de l’era Colau de donar el tret de sortida en un barri més perifèric, aquest any Sant Andreu, concretament a Can Fabra.

I el cert és que aquest any en aquest acte es tirarà en certa manera la casa per la finestra, ja que Colau va adjudicar fa uns mesos per decret un muntatge a càrrec de la companyia Dagoll Dagom, per 127.000 euros.  Per espectacular que pugui resultar, el comerç del centre (de Portal de l’Àngel a passeig de Gràcia i d’altres) continua trobant a faltar una escenografia més central i icònica que tingui «repercussió internacional», com la d’altres ciutats europees. «Ens sembla bé que als districtes es facin actes especials, però en necessitem un de central amb una imatge potent que atregui la demanda i creï marca Barcelona», defensa Jené.

Marques insolidàries

En la mateixa línia, l’associació Diagonal Barcelona insisteix que s’ha de constituir una taula de treball de Nadal que involucri entitats, ajuntament i consorci turístic, i planifiqui les celebracions. Lamenta que ara tot depengui de l’«esforç dels associats», explica el seu gerent, Àlex Miró. Aquest eix, que l’any passat per problemes amb l’empresa subministradora i escassetat de recursos es va quedar sense llums, tindrà il·luminació nova en aquesta ocasió, tot i que amb grans dificultats. I és que es repeteix una constant incomprensible a Barcelona: la majoria de multinacionals, grans marques, franquícies... es beneficien de formar part de carrers de primera línia comercial, però no s’integren a les associacions i, per tant, no paguen cap quota pels llums.

La Diagonal tindrà llums aquest any, però pateix la falta d’implicació de les grans marques, que no hi aporten res

Com a resultat, són els operadors normalment locals o més petits els que assumeixen el 50% de la inversió en llums. L’altra meitat la sufraga l’ajuntament, i l’IVA també va a càrrec dels primers. «No pot ser que el Nadal, un moment important per a l’economia de la ciutat, depengui només del voluntarisme dels comerciants», apunta Jené. L’empresari opina que es podria assolir algun tipus d’acord per comptar amb esponsorització i repesca la seva petició que la ciutat tingui un consorci publicoprivat de promoció comercial. 

A la petició s’hi afegeixen els hotelers. «Fa anys que Barcelona necessita una bona campanya nadalenca, millorar la il·luminació i la promoció internacional en aquestes dates, que per al turisme és temporada baixa», diu el seu director general, Manel Casals. I recorda que la ciutat no és una destinació específica de compres, un àmbit en el qual té recorregut. Tot i que urgeix sobretot al diàleg polític per acabar amb la inestabilitat.

El consistori, que no ha volgut avançar si millorarà aquesta vegada la inversió en promoció turística de compres (normalment molt modesta i només a les xarxes socials), sí que ha fet petits passos al portar la il·luminació nadalenca a la Via Laietana i la plaça d’Urquinaona, segons el que han patit en aquestes setmanes. En aquest cas, ho sufraga el municipi, com passa amb els carrers anomenats de ciutat, que són molt transitats però no tenen una gran força comercial, com la Gran Via o Aragó.

Una altra de les novetats previstes –impulsada pel comerç i de la mà d’una acció solidària amb la Fundació Tot Raval– havia de ser la il·luminació de la plaça de la Universitat. No obstant, a l’eix expliquen que els plans estan en l’aire, per l’acampada de protesta estudiantil que hi ha. Tampoc s’ha pogut posar la preinstal·lació a Pelai, de moment.

Notícies relacionades

Els qui sí que treuen pit aquest any són els Amics del Passeig de Gràcia, amb un nou i elegant disseny lluminós a força de papallones i brillantors, tot i que també víctimes de la falta d’implicació d’algun dels grans operadors del carrer d’or.

Gran muntatge al port i més mercats ambulants

Una de les grans novetats d’aquestes festes serà l’espectacular muntatge nadalenc que desplegarà el <strong>Port de Barcelona coincidint amb la celebració del seu 150è aniversari</strong>. Després de la seva inauguració el 5 de desembre amb La Fura dels Baus, s’hi exhibirà un gran avet de 31 metres d’alçada i il·luminat amb leds. Els comerciants del centre havien demanat que fos un acte central d’encesa de llums, però el consistori manté els seus plans de rotar l’encesa oficial en diferents barris fora del centre. Al Port Vell passaran moltes més coses aquest any, començant per un nou mercat de Nadal, fins al 5 de gener, al <strong>Portal de la Pau.</strong> Tindrà 5.000 metres quadrats i parades tant d’artesania i regals com de gastronomia. Entre altres iniciatives, també hi haurà un pessebre flotant amb estructura d’alumini davant de la rambla de Mar.