REVÉS PER AL GOVERN MUNICIPAL

El TSJC declara nul·les les consultes ciutadanes de Colau

El tribunal argumenta que el reglament no contempla que s'hagi de demanar permís al Govern central quan sí que caldria

També troba a faltar un període d'exposició pública una vegada es van modificar diverses normes

zentauroepp50571768 pla curt de l alcaldessa de barcelona ada colau durant el pl191025121656

zentauroepp50571768 pla curt de l alcaldessa de barcelona ada colau durant el pl191025121656 / Aina Marti

2
Es llegeix en minuts
Toni Sust

La maledicció de la multiconsulta continua perseguint Ada Colau. L’alcaldessa va veure en l’anterior mandat com el ple li tombava en el ple d’abril del 2018 una de les seves iniciatives més estimades. Arran de propostes ciutadanes, s’havia de consultar els barcelonins sobre la possible municipalització de l’aigua i sobre la proposta de rebatejar el nom de la plaça d’Antonio López, el negrer més conegut tot i que no va ser el més prolífic, pel d’Idrisssa Diallo, guineà mort al CIE de la Zona Franca. En el ple següent, el maig del 2018, el ple va aprovar fer les dues preguntes, encara que amb un calendari ajornat al 2020: la proximitat de les municipals impedia fer-ho abans.

Però la multiconsulta ha patit un nou i dur revés. La sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC)ha declarat nul el reglament que emparava les consultes ciutadanespromogudes pel govern de Colau, segons la resolució a la qual ha tingut accés aquest diari. El TSJC estima així el recurs presentat per Advocats per la Constitució sobre el Reglament de Participació Ciutadana de la ciutat de Barcelona aprovat el 6 d’octubre del 2017 i publicat al BOPB del 30 d’octubre del 2017. A més, la sentència imposa al’Ajuntament de Barcelona el pagament de les costes amb un límit de 3.000 euros.

Consulta preceptiva

El tribunal es basa en dos arguments per acceptar el recurs i tombar la regulació. Un està relacionat amb la falta d’un tràmit en l’aprovació del reglament que va rebre llum verda l’octubre del 2017, del qual s’indica en la sentència que es va haver de sotmetre a un segon període d’informació pública. El TSJC considera que en un moment donat, una vegada superat el període d’exposició pública sobre el reglament, es va introduir en ell una sèrie de modificacions que són els prou significatives com perquè puguin «qualificar-se com a substancials, atès que afecten en alguns casos a aspectes essencials, com són l’àmbit dels processos participatius, composició dels òrgans que participen en les esmentades consultes, la qual cosa va haver de suposar que se sotmetés novament a informació pública». Al no fer-ho, segueix la sentència, «s’estaven ometent tràmits essencials del procediment».

Notícies relacionades

El segon motiu que exposa el TSJC és que si bé les consultes previstes pel reglament de Colau es poden celebrar, «però s’han de sotmetre a la normativa estatal», continguda a l’article 71 de la llei 7/1985, reguladora de les Bases del Règim Local, que indica que els alcaldes, previ acord per majoria absoluta del ple i autorització del Govern de la nació, podran sotmetre a consulta popular aquells assumptes de la competència pròpia municipal i de caràcter local que siguin d’especial rellevància per als interessos dels veïns, a excepció dels relatius a la hisenda local».

Com que el reglament de la multiconsulta només contempla l’aval del ple però no la consulta al Govern central, el TSJC hi veu un altre motiu per anul·lar-lo. El tribunal no ha tingut en compte els arguments del consistori, que va adduir que el recurs d’Advocats per la Constitució no degués ser admès i que les consultes previstes són a la Carta Municipal de Barcelona.