POLÍTICS ABONATS A LA CRISI CLIMÀTICA

Així afectarà la zona de baixes emissions als regidors de Barcelona

Eloi Badia s'acomiada de la seva 'furgo' mentre tres edils més ja han desballestat vehicles contaminants

Colau no té carnet, Maragall va passar l'ITV fa uns dies, Valls es deixa portar i Bou tira del cotxe d'empresa

zentauroepp50166358 barcelona  01 10 2019     barcelona   eloi badia   regidor d191003171658

zentauroepp50166358 barcelona 01 10 2019 barcelona eloi badia regidor d191003171658 / JORDI COTRINA

5
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Si alguna cosa té la zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona és que afecta tothom per igual. És igual la professió, l’edat o el barri en el qual visquis, si el teu vehicle no passa el tall, no podrà circular dins del perímetre de les rondes. Com no podria ser de cap altra manera, la mesura, que entra en vigor l’1 de gener, també repercuteix en els polítics que l’han impulsat. Més d’un haurà de passar pel concessionari o renunciar al cotxe propi i, curiosament, alguns dels edils directament relacionats amb la crisi climàtica es troben entre els afectats. Tot i així, semblen tenir-ho molt clar: adeu als mals fums. Així és el ’pla renove’ dels 41 regidors de l’ajuntament.

Vagi per davant que el parc mòbil que aporten en la declaració de béns que pot consultar-se a la web del consistori no s’ajusta a la realitat. Perquè en molts casos el cotxe o la moto que utilitzen està a nom d’algun familiar. Entre els que sí que han omplert aquesta casella n’hi ha tres dels principals implicats en la batalla pel planeta: la tinenta d’alcaldessa d’Ecologia i Urbanisme, Janet Sanz; la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, i l’edil d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia. Dos són propietaris de vehicles que no podran circular per Barcelona a partir de l’any que ve. Alarcón té un ciclomotor Vespino matriculat el 1992. El manté, concreta a aquest diari, per «qüestions sentimentals», i fa 10 anys que està aturat. La regidora socialista es mou per la ciutat en transport públic, caminant o, quan hi ha pressa, amb taxi.

El cas de Badia és una mica més dolorós, ja que es tracta d’una furgoneta camperitzada que va adquirir el 2011 i que utilitza bàsicament el cap de setmana i durant les vacances. És conscient que li toca donar exemple, i per això, amb gran pena, té previst desfer-se’n. ¿Per comprar-se’n una altra? No de moment, ja que no li urgeix i per la ciutat sol moure’s en Bicing, sistema al qual es va abonar al cap de poques setmanes d’estrenar-se, el març del 2007. «Amb la furgoneta hem creuat l’Atles, hem anat a Eslovènia, a Itàlia..., pots arribar a llocs increïbles i passar la nit en plena natura», relata. Se li nota que la decisió no ha sigut senzilla. No descarta, en el futur, potser amb la família ampliada, tornar a aventurar-se amb una altra caseta sobre rodes, però amb un model més sostenible. Fins que arribi aquell moment, potser pot demanar-l’hi al seu company de grup a Barcelona en Comú Marc Serra, ja que la seva, també una Transporter, és del 2017. 

Sanz se salva pels pèls. És propietària d’un Volkswagen Golf del 2002. El va comprar fa quatre anys i diu que no l’utilitza «mai» per la ciutat. Passa el tall perquè és un model gasolina (estan vetats els anteriors al 2000), però si això de les restriccions va a més, faria bé a començar a buscar alternatives. Els seus hàbits de mobilitat els resumeix així: «Un 40% a peu, 30% amb bicicleta, 20% en transport públic i un 10% amb cotxe oficial». Ada Colau no té carnet de cotxe i tot i que a començaments del mandat anterior va voler apostar pel metro, es va passar (o més aviat, la van passar per raons de seguretat) al cotxe oficial. Va decidir, això sí, canviar l’acabalat Audi dels seus antecessors per un monovolum. La seva parella sí que té vehicle i és el que utilitzen per a les vacances o durant els caps de setmana en què poden escapolir-se de la ciutat.

El buga de la banda 

Gemma Sendra (Esquerra) va passar recentment pel tràngol d’haver de desfer-se d’un cotxe vell. Va passar, casualitats de la vida, el dia abans de ser nomenada regidora de Barcelona en substitució d’Alfred Bosch, en l’ocàs del mandat anterior. Explica que era un dièsel del 2004 i que tornant de França «va decidir parar-se i morir allà mateix, a l’autopista». El seu cap de files, Maragall té a casa un Volkswagen Touran gasolina del 2006. Tot i que el solen utilitzar la seva dona i les seves filles, l’ITV  la passa sempre ell personalment, cosa que va fer, satisfactòriament, fa un parell de setmanes. Com Sanz, també resumeix la seva mobilitat partint de percentatges: «40% transport públic, 25% vehicle privat, 15% caminant i 20% de cotxe oficial». Cap dels 10 regidors d’ERC té un vehicle afectat per la ZBE i la majoria asseguren ser assidus al transport públic o la bici.

Un altre regidor amb desballestaments recents és el responsable d’Economia i Pressupostos, Jordi Martí. Es tracta d’un Volkswagen Polo dels antics, dels que tenien cul. Va arrencar per última vegada «el mateix dia en què s’anunciava la zona de baixes emissions». «Va ser així, tal qual, el mateix dia; era un cotxe molt intel·ligent i va saber que s’acabava la seva etapa». En els últims temps solia utilitzar-lo el seu fill, que a la foto que acompanya aquestes línies apareix sobre el capó, amb la trompeta, al costat dels membres del seu grup de música, Ominira. No amaga que a casa estan passant un cert "dol" per la pèrdua del cotxe, un vehicle "que va portar nens a l’escola, que ens va acostar a la platja i que va morir tornant d’una gira a Amsterdam". Va ser el seu últim bolo.

Notícies relacionades

En el cas de Jaume Collboni, la seva declaració parla d’una moto Suzuki del 1999 que va manar destruir abans de l’estiu per passar-se a les motos elèctriques compartides. Valls no té cotxe propi però si surt ha d’anar de la mà del que pugui aportar la seva dona, Susana Gallardo. Josep Bou té al seu nom un Volkswagen Beetle del 2003 que abans era de la seva filla i que es va quedar perquè li agradava. En el dia a dia, no obstant, sol moure’s en el cotxe d’empresa. Al grup del PDECat no hi ha ningú afectat per la zona de baixes emissionsElsa Artadi no té ni cotxe ni moto. Les restriccions no afectaran en excés els seus hàbits de mobilitat, ja que es mouen habitualment en transport públic o en alguns dels cotxes oficials que el consistori posa a disposició dels regidors. A Ciutadans, la seva cap de files, Mari Luz Guilarte té un Mercedes del 1996 que va ser propietat del seu pare, ja mort. El manté «per un tema sentimental» i el té guardat, detalla, en una altra comunitat autònoma.

Coneguts els hàbits de mobilitat dels 41 regidors, i assumint que fan el que diuen, només tres utilitzen el cotxe per la ciutat, per set que van en moto, set més en bici i la resta, caminant o en transport públic; percentatges molt més sostenibles que la mitjana de la ciutat. Això sí, la immensa majoria admet que, de tant en tant, recorre a la flota municipal de vehicles híbrids. Els petits luxes de la cosa pública.