SETMANA GRAN A LA CAPITAL CATALANA

Barcelona ultima una Via Laietana sense cotxes en dia festiu

Diumenge sense vehicles omple l'artèria de milers de ciutadans durant la festa de la Mercè

L'ajuntament estudia cedir el carrer al vianant diversos dies al mes a l'espera de la reforma definitiva

via-laietana / periodico

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Hi va haver un temps, i no fa massa, en què bona part de Barcelona es portava les mans al cap quan un diumenge d’abril es trobava una prova atlètica que havia obligat a tallar el trànsit a alguns carrers. En aquells mateixos anys, a les notícies sobre ciclisme urbà publicades en aquest diari, un lector anònim sempre deixava el mateix comentari en la versió web de l’article: «¡Bicis al velòdrom!». No se li’n passava una. Els dos perfils ciutadans han hagut de conviure amb el trànsit de la capital catalana cap a una creixent reivindicació a favor del medi ambient i contra la contaminació i la congestió. Això, unit a un govern, que sembla combregar amb la causa dona com a resultat un full de ruta que passa per anar reproduint durant l’any (a més d’exportar també a altres parts) el que aquest diumenge ha passat a Via Laietana. Ni un cotxe circulant, milers de persones passejant. 

«Hem de fer-ho més, hem de fer-ho més», repetia la tinenta d’alcaldessa d’Ecologia i Urbanisme, Janet Sanz, mentre feia un volt per l’artèria de Ciutat Vella, camí de la jornada castellera de Sant Jaume. És conscient que en política municipal, on les eleccions no es repeteixen i se celebren cada quatre anys, els primers dos són fonamentals per tirar endavant els projectes, sobretot si tenen un punt de risc o de possible desgast. Més encara en el cas de la capital catalana, on la volàtil situació política a Espanya i a Catalunya pot fer saltar pels aires l’acord entre el PSC i els comuns, com ja va passar en el mandat anterior després de l’aplicació de l’article 155.  

Nens jugant al ‘camí dels sentits’ de Via Laietana / JORDI COTRINA

Sembla segur, o aquesta és la voluntat de la regidora de Barcelona en Comú, que el consistori impulsarà més dies sense cotxes a la Via Laietana, però sempre en cap de setmana, com ja passa a Gran de Gràcia el primer dissabte de cada mes. Entre les tasques pendents per tirar-ho endavant, convèncer de la bondat de la idea al mercat de Santa Caterina. L’èxit d’aquest diumenge ha sigut incontestable, entre altres coses, perquè la calçada era plena d’activitats per a totes les edats. S’haurà de veure com reaccionarà la gent un dissabte del mes de novembre sense tanta parafernàlia. Tot això, mentre segueix endavant el procés de transformació del carrer: el següent serà licitar el projecte. Després vindrà el picot. ¿Quan? L’últim que es va dir, finals del 2020. Però és igual, el consistori no vol que l’essència del missatge hagi d’esperar que cristal·litzi la proposta estructural.

Compte pendent

Via Laietana és un carrer que reuneix moltes de les virtuts i defectes que caracteritzen l’espessa trama urbanística de Barcelona. Diuen que és el carrer més novaiorquès de la ciutat, tan envoltada d’edificis monumentals. Amb el Paral·lel reformat (amb menys carrils per al cotxe) i la Rambla amb la circulació restringida de pujada, aquest és el corredor natural per connectar el mar amb l’Eixample, a més del passeig Picasso, que ja queda una mica més allunyat. Aquesta era de fet la seva comesa quan va ser oberta, fa poc més de 100 anys, partint en dos carrers, places i barris de la zona més canalla de la ciutat. «Volem ser protagonistes a l’hora de desfer la situació històrica de no inversió a Via Laietana», ha detallat Sanz.

Notícies relacionades

Hi haurà qui li recordi que els seus han governat els últims quatre anys, però en qualsevol cas, la regidora considera que és ara el moment, quan es disposa del «recolzament dels veïns i comerciants». I perquè amb 18 regidors (d’un total de 41) és més fàcil que amb només 11, com passava en el primer govern d’Ada Colau. La idea, per cert, és eliminar dos dels cinc carrils de circulació, incorporant vial per a bicis i eixamplant voreres. «Simbolitza el model de ciutat que volem», resumeix la tinenta d’alcaldessa.

La regidora de Mobilitat, la socialista Rosa Alarcón, reparteix una opinió molt similar. Deixa entreveure que s’ha escrit entre cella i cella la paraula ‘vianant’ i no té intenció de renunciar a una ciutat on els desplaçaments es facin de manera «saludable, còmoda, amable i segura per als vianants». Si això arriba a passar a Via Laietana, pot ser que el problema sigui un altre. Tothom sap què passa aquí quan un carrer ascendeix a la lliga local d’artèries comercials: adeu negoci de barri, hola Inditex.