Vehicles per a turistes

Barcelona insta Trànsit i la DGT a regular els bicitaxis

Actualment només existeix una ordenança municipal que no posa un límit al nombre de persones que poden estar registrades

bicitaxis / periodico

2
Es llegeix en minuts
Efe

La nova regidora de l’Àrea de Mobilitat del’Ajuntament de BarcelonaRosa Alarcón, ha qualificat de “precari” l’actual sistema de registre dels ‘rickshaws’ o ‘bicitaxis’, una activitat dedicada a fer rutes turístiques per la ciutat que no té legislació específica. “Necessitem que la Direcció General de Trànsit i el Servei Català de Trànsit legislin sobre l’activitat que duen a terme i per on poden circular”, ha reclamat la regidora.

Actualment, l’únic sistema que hi ha a l’ajuntament per controlar aquest tipus de servei és un registre basat en una ordenança municipal del 2017.

No obstant, aquesta fórmula no posa un límit al nombre de persones que poden estar registrades.

Tot i que fins al maig del 2019 en el registre en figuraven 487, “és evident que hi ha més gent actuant al carrer”, ha reconegut Alarcón.

Operen sense registre

La presumpta proliferació de conductors de ‘rickshaws’ sense inscriure en el registre ha fet que la Guàrdia Urbana hagi actuat contra els vehicles d’aquest tipus que operen sense estar registrats.

En el primer semestre de 2019, s’han multiplicat per set les sancions a aquests vehicles respecte al 2018.

“Solen portar els ‘rickshaws’ sense cap cartell, pintats de negre, anar a velocitats per sobre del permès i fins i tot portar motors amagats a les bicicletes”, denuncia Guillermo Gilabert, secretari de la cooperativa “LaIndy”, que treballa en aquest sector a Barcelona des del 2014.

Gilabert culpa l’ajuntament de “no tenir filtre” per admetre qualsevol conductor.

Zones prohibides

“N’hi ha prou amb demostrar que ets autònom o empresa, presentar l’assegurança de responsabilitat civil i la factura amb l’assegurança de la bicicleta”, critica.

Des de la cooperativa demanen que es reguli de manera específica per on poden circular aquests vehicles.

Segons l’ordenança, poden fer-ho a les calçades a velocitat màxima de 30 km/h i per carrils bicis on l’amplada ho permeti.

“Barcelona no està preparada perquè circulin dos “bicitaxis” en sentit contrari, no hi caben”, recalca el membre de la cooperativa.

En aquest sentit, el consistori ja ha delimitat alguna zona prohibida per als ‘rickshaws’.

De maig a octubre, aquests vehicles no podran circular per Ciutat Vella –a excepció d’alguns punts concrets– per “alleugerir l’espai públic i posar el vianant en el centre”, diu Alarcón.

Reunió al setembre

També des del consistori admeten que l’ordenança només “impedeix” que aquests vehicles es moguin per determinades zones, però assenyalen que són la DGT i el Servei Català de Trànsit qui “han de legislar l’activitat econòmica”, segons Alarcón.

Notícies relacionades

“S’ha de tipificar si és necessari que portin matrícula, algun sistema de protecció i, sobretot, per on poden circular i quin tipus de llicència necessiten”, insisteix la regidora.

“Al setembre tindrem una trobada amb l’entitat estatal i regional per expressar totes les necessitats que tenim com a ciutat”, aclareix Alarcón, tot i que puntualitza que “hi ha bona sintonia i ja hi ha equips conjunts que hi treballen”. 

Temes:

Turisme