Anar al contingut

ESTUDI DEL RACC

La bici a Barcelona: més integrada, més vulnerable i molt més nombrosa

La prohibició de circular per les voreres dispara la sensació d'inseguretat dels ciclistes

El nombre de desplaçaments amb pedals ha augmentat gairebé el 80% en els últims nou anys

Carlos Márquez Daniel

La bici a Barcelona: més integrada, més vulnerable i molt més nombrosa

Hi ha moltes dades que ajuden a demostrar la consolidació de la bicicleta a Barcelona. El més fàcil seria recórrer al nombre de desplaçaments, que s’ha incrementat un 79% des del 2010, fins als 190.000 diaris. Però hi ha una altra xifra, que té a veure amb la convivència i l’acceptació i que parla d’una comunitat més i més ben integrada: el 64% dels ciclistes asseguren que l’últim any no han patit cap ensurt mentre circulaven, nou punts més que l’any anterior. I el nombre de bicis implicades en accidents, malgrat que són moltes més que abans, ha descendit un 10%. Tot i que fa menys de dos anys que el 44% pedalen per la ciutat, la bici és (gairebé) una més del carrer. 

El RACC ha presentat aquest dijous el seu segon baròmetre del ciclista urbà a Barcelona. És un autèntic tsunami de titulars. El que crida més l’atenció és el del percentatge de ciclistes que assegura desconèixer les normes de circulació de bicis per la ciutat. Són el 45%. Així s’explica que siguin tants els que utilitzen auriculars, que no porten llums i timbre, que pugen a les voreres o que fins i tot recorrin carrils ciclables en sentit contrari. I malgrat això, segons xifres de la Guàrdia Urbana, estan implicats en poc més del 4% dels sinistres registrats en la capital catalana durant l’any passat. 

El paper del 'sharing'

Malgrat que els ensurts han baixat, el 55% dels ciclistes encara se senten vulnerables. El 2018 eren el 33%. Molt hi tindrà a veure en aquesta fragilitat el fet que ja no puguin utilitzar les voreres. Des de l’1 de gener, només són aptes els corredors per als vianants amb carril degudament senyalitzat. Es poden comptar amb els dits d’una mà. Els elements que els generen més inseguretat, per aquesta proximitat física forçada, són els cotxes, els camions, els vehicles mal estacionats, les motos i els taxis. Malgrat tot això, el percentatge de barcelonins que estaria disposat a passar-se a la bicicleta ha passat del 15% al 36%.  Una de les raons que els tira enrere és l’aparcament al carrer: el 10% dels ciclistes asseguren que els van robar la bici l’any passat. 

En tot aquest increment també té part de culpa el 'sharing', totes aquestes empreses que ja han desplegat per la ciutat prop de 5.000 motos i bicis compartides i que, en un futur pròxim, podran arribar fins a les 11.000 unitats. Curiosament, els usuaris d’aquestes 'apps’ (el 71% fa menys d’un any que les utilitzen) realitzen desplaçaments més curts. També s’han disparat els usuaris de vehicles de mobilitat personal (tota mena de patinets). Segons el RACC, la població d’aquests artefactes s’ha multiplicat per quatre l’últim any. I pujant. 

Temes: Bicicletes