FLOTES MÉS SOSTENIBLES

La nova generació de creuers 'nets' a gas desembarca a Barcelona

La utilització d'aquest combustible liquat redueix un 80% les emissions d'òxids de nitrogen

Divendres arriba la primera nau sostenible i en sis anys n'hi haurà més d'una vintena navegant

zentauroepp47872945 cruceros190424182701

zentauroepp47872945 cruceros190424182701 / JOAN CORTADELLAS

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán

A primera vista no els delata res. Semblen els mateixos megacreuers atracats al Moll Adossat dels últims anys, en competició per la mida i l’espectacularitat. Però si s’observa amb deteniment revelen la seva particularitat més preuada i que marcarà l’evolució del sector a curt termini: les seves xemeneies no deixen un rastre de fum negre. Elsnous creuers ‘nets’ de gas natural liquat (GNL) estan començant a sortir del forn i a marcar la revolució de la vacances al mar. El primer, l’'Aida Nova', atracarà a Barcelona aquest divendres. Tot i que aquest any només n’hi haurà tres en funcionament, abans del 2026 se n’hauran sumat almenys una vintena.

La transformació tecnològica que permet utilitzar aquest tipus d’energia passa forçosament per la capacitat dels ports per poder subministrar-la. A Barcelona s’ha adaptat la planta d’Enagas (la primera regasificadora d’Europa construïda a un port, el 1969), perquè no només rebi gas liquat (arribat per mar i per nodrir la xarxa urbana), sinó que el subministri a les noves embarcacions que l’utilitzin com a combustible. Per les dimensions del barco, aquesta operació es farà mitjançant una gavarra. 

L’AidaNova, que arribarà a Barcelona divendres.

El Port de Barcelona, el número u de creuers d’Europa, té justament entre els seus reptes de futur avançar cap a la sostenibilitat mediambiental i atraure els barcos més moderns i, per tant, menys contaminants. En aquest sentit, la seva presidenta, Mercè Conesa, destaca que el58% dels creuers que atraquen a la capital catalana tenen menys de 10 anys. Això implica, tot i que no siguin de gas liquat, que compten amb motors més avançats i filtres que redueixen l’impacte del gasoil. A més, des de l’àmbit dels ferris també s’ha fet un salt qualitatiu amb els de motors auxiliars per funcionar amb gas, almenys, durant l’atracada. És el cas de l’Abel Matutes de Baleària.

El Port calcula que aquest combustible alternatiu per reduir contaminants suposa un 80% menys d’emissions d’òxids de nitrogen (NOx), un 40% menys d’emissions de diòxids de carboni (CO2), elimina els òxids de sofre i les partícules en suspensió.

Des de la capital catalana

Dels tres primers barcos amb l’esmentat subministrament en funcionament aquest any, dos operaran a Barcelona. El primer és l’esmentat 'Aida Nova', del grup Carnival Corporation, estrenat el desembre i que realitzarà diverses escales a la ciutat al llarg de la temporada. Aquesta naviliera, molt enfocada al mercat alemany, ha incorporat en l’esmentat creuer (per a 5.200 passatgers) altres millores per reduir el consum d’aigua a bord i ser més eficient energèticament (des de llums LED a nous sistemes de reciclatge), per exemple.

A l’octubre arribarà una altra nau de la mateixa corporació, el 'Costa Smeralda' (Costa Cruceros), amb la mateixa capacitat i també de 337 metres d’eslora. La naviliera ho concep com un "revolucionari disseny verd" que suposarà "un enorme avenç mediambiental", expliquen. El 2021 n’inauguraran un altre més amb el mateix combustible.

Una altra companyia que a curt termini estrenarà cinc embarcacions de GNL i amb forta presència a Barcelona és MSC Cruceros, dos dels quals pertanyeran a la futurista World Class i seran per a un màxim de 6.850 passatgers. I també faran el mateixRoyal Caribbean i Norweggian Cruise Line. Una transformació lenta però que va a més, en vista dels nous encàrrecs de les grans navilieres.

Imatge del Costa Smeralda, que s’estrenarà a l’octubre i recalarà a Barcelona.

L’evolució de les flotes cap aquest carburant arriba just en un moment en què el govern municipal d’Ada Colau ha sigut molt incisiu sobre aquest sector a Barcelona. No obstant, un estudi encarregat a Barcelona Regional va mostrar que malgrat els obvis efectes contaminants de l’activitat, el seu efecte en el conjunt del port era menor a la de ferris i barcos de càrrega. A la ciutat, els bucs de creuer suposen un 1,2% de les emissions d’òxids de nitrogen (tota l’activitat del port suma un 7,6%, la indústria representa un 8,3%, i el trànsit als carrers gairebé un 60%, per exemple). 

Consum segons ubicació

Notícies relacionades

En l’actualitat, aquests barcos utilitzen l’anomenat 'heavy fuel oil' a alta mar (amb més sofre, fins que el 2020 es limiti substancialment per normativa), un de menor concentració quan arriben al litoral de rutes regulars i el conegut com a 'marine gasoil’ a port, amb un 0,1% de sofre.

Per incentivar l’arribada d’embarcacions poc contaminants, a les bonificacions de taxes que contempla la llei el Port de Barcelona agrega un 30%. A la cita sectorial més gran de creuers, la setmana passada a Miami, el Port va presentar les seves iniciatives i avenços sobre això.

Una dotzena de novetats el 2019 i 838 escales

Igual que una passarel·la de moda o un aparador en una avinguda de primera línia comercial, el port barceloní es converteix cada any en mirador de les <strong>últimes novetats de l'efervescent mercat creuerístic</strong>. Les grans estrenes inclouen gairebé sempre en les seves rutes europees a la ciutat i la millor infraestructura per a aquests barcos del continent. Aquest any hi haurà una dotzena de primeres vegades, dels que vuit seran barcos de nova factura i amb més prestacions amb què desbancar els seus rivals.

Temes:

Creuers Turisme