MILLORA URBANÍSTICA

La Sagrera condiciona 20.000 metres quadrats de l'entorn ferroviari

L'ajuntament impulsa la reforma de diversos carrers i reclama a Adif que comenci a donar forma al parc sobre les vies

clipboard01

clipboard01

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

Les obres de la Sagrera ferroviària avancen al seu ritme mentre la vida a la Sagrera veïnal continua marcada per aquesta enorme cicatriu que va des del carrer d’Espronceda fins al Nus de la Trinitat. L’Ajuntament de Barcelona ha citat la premsa aquest dimarts per donar compte d’una intervenció urbanística que pretén condicionar alguns dels carrers de l’entorn de la bretxa. Diu el consistori que s’urbanitzaran prop de 20.000 metres quadrats d’algunes zones "per les quals amb prou feines es pot caminar". Les obres haurien de començar al setembre i acabar a principis del 2021. Tot, per un cost de set milions d’euros i mentre segueixen en l’aire altres assumptes de pes per a la zona, com el futur de l’estació de Sant Andreu Comtal.  

Les obres de la Sagrera es van reprendre a començaments del 2018 després de quatre anys d’aturada. La visita del llavors ministre de Foment, Iñigo de la Serna, desencallava un seguit de problemes amb els contractes i les adjudicacions que incloïen irregularitats i suborns. Va prometre que l’estació seria operativa a finals del 2020, però pocs mesos després, al juliol, amb Pedro Sánchez ja a la Moncloa, el nou secretari d’Estat d’Infraestructures, Pedro Saura, va dir que aquest calendari era "irreal". Des d’aleshores, ningú amb poder s’ha atrevit a posar data al tall de la cinta". Amb tota aquesta pel·lícula en marxa, els veïns de Sant Andreu i Sant Martí, separats per aquesta ferida de pols, vies i trens que van a poc a poc, perquè no està el terreny per trepitjar a fons, sembla que s’han acostumat a viure en aquesta situació després d’una dècada d’esperances més truncades que complertes.

Brollador recuperat

Notícies relacionades

En aquesta mena de frustració és on cal entendre la presentació de la millora de la zona adjacent. Es tracta dels carrers Gran de la Sagrera, Garcilaso i Berenguer de Palou, a més de l’obertura de nous vials de connexió. A aquest projecte, que suma prop de set milions d’euros, cal afegir-hi la recuperació de la Font del Gaig, obra de l’arquitecte Antoni Rovira i Trias. Es va inaugurar el 1865 i era un punt de trobada veïnal. Però va ser retirada el 2001. Una vegada localitzada i restaurada, serà col·locada a la vorera nord de Garcilaso, no gaire lluny de la seva ubicació original

La Font del Gaig, a la seva ubicació original.

La reforma inclourà carrils bici, voreres amples, mobiliari urbà i arbres; les coses que qualsevol espera en un carrer però que aquí, amb la provisionalitat que genera l’obra de la Sagrera, fa temps que no disfruten. Precisament sobre els treballs ferroviaris, Sanz ha reclamat a Adif que comenci a treballar en el parc urbà que està previst sobre l’estructura tramviària. A la seva manera de veure, ja es podria començar a col·locar verd sobre les zones ja cobertes. "Ja no hi ha excuses: el 2020 hauríem de començar a veure el parc".