Transport intel·ligent

El metro de Barcelona informarà a l'andana si els vagons arribaran més o menys plens

L'amortiment dels combois calcula quantes persones viatgen i les dades s'oferiran en pantalles

La prova pilot es realitzarà a principis del 2020 a tres estacions de la línia 5

fcasals47513912 grafico metro190326190947

fcasals47513912 grafico metro190326190947 / PONS

2
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

Sembla ciència-ficció, però ja és una realitat que obre moltes possibilitats en un futur immediat. La suspensió de tots els combois de la L-5 (blau) del metro, 10 de la L-1 (vermella) i sis de la L-3 (verd) detecten pel pes quants passatgers van dins i informa en temps real al centre de control. Aquesta tecnologia, que funciona des de fa dos anys, permet ajustar la freqüència de pas dels combois en funció de la seva ocupació. Però a principis de l’any que ve ja servirà perquè els passatgers sàpiguen des de l’andana l’ocupació de cada vagó encara per arribar per decidir a quin desitgen entrar.

“Ja que tenim aquesta informació, se’ns va ocórrer oferir-la als passatgers. A més, servirà perquè es distribueixin al llarg de l’andana, una cosa molt útil sobretot en estacions a les quals s’accedeix per un únic costat”, diu Jordi Mitjà, cap d’Operacions de Metro.

Amb aquest objectiu, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) acaba de convocar un concurs perquè diferents empreses presentin les seves propostes per oferir als plafons de tres estacions de la línia 5 (Entença, Hospital Clínic i Sants Estació) la nova informació que substituirà l’actual, en la qual només s’indica quants minuts queden perquè arribi el tren.

Els nous plafons hauran d’indicar en colors (verd, groc i vermell) o percentatges el grau d’ocupació de cada vagó. I en la proposta divulgada per TMB s’inclou fins i tot la temperatura, si bé aquesta última dada encara no és possible. També recordaran als passatgers que el vagó davanter és accessible per a cadires de rodes per la seva rampa d’accés en estacions amb andanes que encara no han sigut totalment reformades.

Notícies relacionades

Només el metro de Singapur ofereix en l’actualitat la informació de la densitat de viatgers per vagons. “Quan nosaltres ja estàvem treballant aquesta idea, ens vam assabentar, en una trobada internacional, que Singapur ja l’ha posat en marxa”, afegeix Mitjà, per a qui el nou sistema entra en l’actual dinàmica de trens digitals. Aquest sistema intel·ligent permetrà també que el centre de control pugui solucionar incidències dins dels trens sense haver de passar pel filtre del maquinista, una cosa que ja s’aplica en les línies automatitzades o sense conductor, com ara la L-9 i la L-10.

Prova de 60.500 euros

TMB ha destinat 60.500 euros per a la licitació de la denominada Prova pilot per millorar la distribució del passatge a les andanes i els trens. La línia 5 ha sigut l’escollida, per ser l’única en què l’amortiment de tots els trens detecta els passatgers que viatgen als vagons. I les tres parades del tram central, per ser les que tenen un nombre no gaire alt de viatgers.