Un problema de salut

Científics reclamen mesures «dràstiques» contra la contaminació a Barcelona

Aquest dilluns se celebra la segona Cimera per a la Millora de la Qualitat de l'Aire

zentauroepp43077883 contaminacio190226092011

zentauroepp43077883 contaminacio190226092011 / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Europa Press

Científics del CSIC i de l’ISGlobal han reclamat voluntat política i mesures “dràstiques” per reduir la contaminació de l’aire a l’àrea d’influència barcelonina a través d’una  reducció de vehicles, i no només en episodis ambientals concrets, a més d’altres propostes.

“Anem amb anys de retard”, ha destacat a Europa Press l’investigador del CSIC Xavier Querol, que lidera el projecte Airuse, premiat a Europa com a un dels millors per augmentar la qualitat de l’aire.

Unes 280 ciutats europees han intervingut en aquest tema, explica l’expert, que defensa mesures transversals no només dirigides a restringir vehicles contaminants pels carrers, perquè al principi es reduiran i pot ser que a la llarga es produeixi un fenomen generalitzat de canvi de vehicle cap a models més sostenibles.

La importància del transport públic

És una “mesura necessària”, però no necessàriament resoldrà el problema, ha defensat, i ha remarcat la importància de reforçar el transport públic, instaurar una taxa de congestió que reinverteixi en transport públic i la instal·lació de pàrquings dissuasius a l’entrada o sortida de la capital catalana, per exemple.

Ha posat a sobre de la taula diferents mesures per pal·liar, també, la contaminació derivada de la flota de distribució de mercaderies per proveir els 7.000 bars i restaurants d’una ciutat tan “turística”.

Des de l’ISGlobal, institut impulsat per la Fundació Bancària La Caixa, l’investigador Xavier Basagaña ha vist com a solució formes dràstiques de reducció de vehicles, més enllà d’episodis ambientals d’alta contaminació.

Més cotxes que a Londres

Ha recordat que Barcelona és una de les ciutats amb més densitat de vehicles per metre quadrat, una densitat que multiplica per quatre la de Londres, ja que a la capital catalana els turismes poden circular pràcticament per tots els carrers.

Després que la setmana passada la Generalitat fes públic un informe sobre el fet que dues estacions de Barcelona –Gràcia i Eixample– encara incompleixen els límits legals de partícules contaminants de diòxid de nitrogen (NO2) el 2018, tres menys que l’any anterior, els dos experts han destacat que a Barcelona els nivells de contaminants continuen sent “molt alts”.

Querol ho ha atribuït inicialment al fet que el 2018 va ser un dels anys més plujosos dels últims anys, cosa que ha permès netejar partícules en suspensió a l’atmosfera i escombrar la contaminació cap al mar.

“Això no vol dir que les coses s’hagin fet bé”, ha observat l’expert, que com Basagaña ha situat la qüestió en un problema de salut pública.

Notícies relacionades

“A aquest Govern local el que li hem d’agrair és que hagi reconegut el problema de la contaminació de l’aire com a un problema de salut pública”, ha defensat Querol, que ha lamentat que la implementació d’un pla complet s’hagi condicionat a una repetició de mandat després dels comicis electorals del 26 de maig.

Precisament aquest dilluns tindrà lloc la segona Cimera per a la Millora de la Qualitat de l’Aire a la conurbació de Barcelona, que presidirà el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i que també comptarà amb l’assistència del d’Interior, Miquel Buch.

Temes:

Contaminació