TENDÈNCIA URBANA

Barcelona promociona el seu 'shopping' amb experiències a les seves botigues

Desenes de comerços ofereixen demostracions i tallers per desmarcar-se

Turisme de Barcelona ja promou aquesta oferta local entre els turoperadors

zentauroepp46981841 bcn190216184137

zentauroepp46981841 bcn190216184137 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán

¿Què es pot fer en un comerç més enllà de mirar i remirar o sortir carregat de bosses? A una Barcelona cada vegada més presa per les multinacionals i les franquícies a les seves principals zones comercials, l’única manera de marcar la diferència és amb el valor afegit que aporta una botiga o espai on un viatger atresori records de la ciutat. No necessàriament físics, potser un sabor, una olor o una sensació, que ara s’afanen en procurar desenes d’establiments participants en el nou programa Shopping Experiences, promogut per Turisme de Barcelona. Tot i que qualsevol ciutadà o client pot disfrutar-los.

La majoria de propostes es caracteritzen perquè es poden planificar a mida, siguin per a grups organitzats grans o més reduïts, personalitzades i adaptades a les nacionalitats. Tot i que hi ha botigues que ja organitzaven algun tipus d’experiències per atraure clients, en aquest programa les regles del joc són comunes: es tracta de serveis sota petició, subjectes a disponibilitat, que s’han de reservar almenys amb cinc dies d’antelació, en diferents idiomes segons l’amfitrió i que inclou opcions gratuïtes.

Al Bagul del Marxant cada un pot crear el seu propi perfum. / FERRAN NADEU

Pintar o degustar

La iniciativa s’emmarca alBarcelona Shopping City, que el consorci turístic promou per encoratjar les vendes al visitant, cada vegada amb més pes al comerç local cèntric. Tot i que precisament, l’invent vol incloure el màxim de territori. S’articula, per exemple, en tallers on s’expliquen diferents tècniques d’artesans i dissenyadors. Es pot aprendre pintura decorativa (3 hores) amb un artesà a Babalà (Poble Espanyol), veure com es pinta un ventall i altres complements mentre es degusta una copa de cava a l’encantadora botiga de la creadora Carme Blanch (Freneria, 1), com s’estampa seda al taller de Lourdes Perelló i s’elaboren espardenyes o barrets. A destacar el singular viatge olfactiu, sentint -prometen- l’olor de vinyes, boscos i pobles catalans, amb caires literaris i artístics al Bagul del Marxant (Marlet, 6) de la mà d’El Jardí Secret, perquè cada un creï el perfum natural del territori. O el tutorial d’herbes medicinals que cada participant podrà combinar al seu gust de la mà de Trini Sabatés a la històrica Herboristeria del Rei.

Hi ha també experiències gastronòmiques, dels tastos de xocolata a les de pernil, vins o torrons. Hi ha tours de compres especialitzats amb guies propis. O tractaments exprés de bellesa amb demostracions. I moltes activitats gratis, de visites a tallers de joieria a classes de tasques, a la Merceria Santa Ana; exposicions de col·leccions privades (com a Tous), o tastos d’oli d’oliva (amb música) seguits de cosmètics del mateix producte, a l’Oleoteca Chinata (Dels Àngels, 20).

Tastos d’oli d’oliva i de cosmètics del mateix producte, tot és possible a l’Oleoteca Chinata. / FERRAN NADEU

Montse Arnau, responsable directora del programa de compres, explica que durant mesos s’han recopilat activitats singulars que es puguin dur a terme més enllà de la mera compra, i van dels ‘showrooms’ privats a les explicacions sobre l’elaboració d’alguns productes singulars amb segell local. Tot el repertori s’ha recollit en un document unitari que s’està distribuint entre els mitjancers turístics de diversos països, com plans atractius per a grups i famílies, per exemple. 

Incentivar nou consum

L’experta apunta que el turisme repetidor (cada vegada més habitual) busca i demana "fer coses diferents" a la ciutat. Turisme de Barcelona ha ajudat a planejar les experiències i en alguns casos a donar forma de paquet vivencial, afegint novetats a iniciatives que ja feia algun comerciant. "Els prescriptors de viatges no el coneixien i és una bona excusa per connectar amb operadors i oferir-los una cosa nova", detalla.

Hi ha disparitat de propostes i de pressupostos. Des de visites exclusives a porta tancada a botigues de luxe o tallers de rellotgeria, fins a tastets on s’obre pas la cultura local. La informació està també disponible des del web del consorci i és oberta al públic barceloní. 

Notícies relacionades

La majoria de les vegades, la repercussió per al comerciant no és directament econòmica sinó de visibilitat, tot i que és freqüent que els participants acabin comprant alguna cosa si hi han disfrutat.

El regidor de Comerç i Turisme, Agustí Colom, reflexiona que el comerç i la restauració s’han convertit en motor d’atracció del turisme, aixecant la ciutat entre les destinacions més destacades d’Europa per a aquesta finalitat. Iniciatives com aquesta busquen enfortir i oferir una cosa "diferencial i sorprenent" al viatger, alhora que aquest reverteix en "beneficis per als negocis de la ciutat i no només és un usuari de l’espai públic". Segons l’edil, del boca a orella es deriven també altres posteriors negocis d’exportació. I s’entra de ple en les tendències entre els mil·lennistes: "singularitat i personalització" en el que consumeixen. 

Temes:

Comerç Turisme