Segons el comitè d'empresa

La plantilla del metro de Barcelona atribueix a l'amiant la mort d'un treballador jubilat

La companyia no reconeix que hi hagi relació entre la mort i l'exposició al material

El comitè d'empresa manté aturades parcials a finals de mes coincidint amb el Mobile

zentauroepp46860138 gal190207174500

zentauroepp46860138 gal190207174500 / ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

El comitè d’empresa de Metro de Barcelona ha denunciat aquest dijous que un extreballador del suburbà barceloní va morir a causa d’una fibrosi quística causada per la seva exposició a l’amiant. Aquest és el primer cas de mort registrada entre els empleats d’aquest servei públic, tot i que encara no ha sigut reconegut per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).

En roda de premsa, els treballadors del metro van explicar que fa uns mesos untreballador jubilatva morir després que se li detectés en una biòpsia que tenia fibres d’amiant en el teixit pulmonar. L’home, del qual no s’han revelat més dades com l’edat o els anys que va treballar per respecte a la família, va desenvolupar una fibrosi quística, "malaltia pulmonar que està directament relacionada amb l’amiant", ha indicat Óscar Sánchez, membre del comitè de Metro de Barcelona.

Tant Sánchez com els seus companys van afirmar que TMB es nega a facilitar la llista dels treballadors que han estat exposats i la dels que han donat positiu a l’amiantper esquivar el possible pagament d’indemnitzacions per malaltia laboral. “És el manual de l’empresari: ocultar informació per diners, per evitar les futures indemnitzacions quan comencin a caure demandes per malalties laborals, per blindar-se judicialment no informen els delegats”, va dir Sánchez. 

Aturada durant el Mobile

TMB va reconèixer ahir que un total de 20 treballadors, dels 620 que s’han sotmès voluntàriament al programa de vigilància específica per a empleats que han estat exposats a l’amiant, pateixen alteracions pleurals, tot i que no són greus i no requereixen tractament mèdic. Aquest migdia, després de l’anunci dels sindicats del primer mort, un portaveu de TMB ha contestat que la direcció del Metro no té constància d’aquest cas. “Ningú ens ho ha comunicat i nosaltres no podem saber-ho si és un extreballador que no forma part dels 80 ja jubilats que van estar en contacte amb l’amiant i que segueixen els controls a través de la sanitat pública”, va afirmar. 

El comitè d’empresa, que ha convocataturades de dues hores per torn del 25 al 28 d’aquest mes, coincidint amb el Mobile World Congress, eleva a 150 els treballadors que tenen problemes pulmonars en diferents graus i acusa TMB de mentir i ocultar informació. La compareixença dels treballadors es va centrar a destaparuna llarga sèrie d’irregularitats de les quals responsabilitzen tant TMB com l’actual direcció política de l’Ajuntament de Barcelona. 

Informació "malintencionada"

La presidenta del Comitè d’Empresa de Metro de Barcelona, Ana Álvarez, ha acusat la direcció de l’empresa de donarinformació "incompleta, esbiaixada i malintencionada" sobre l’amiant. Va recordar que aquesta substància “està prohibida des del 2002” i que Metro de Barcelona està inscrita en el Registre d’Empreses amb Risc d’Amiant (RERA) des del 1987, fa 32 anys. Tambéque als anys 90 ja es va confirmar l’existència del perillós material en el paviment i en pastilles de fre de diversos trens. I va ser el novembre del 2000 quan la companyia ferroviària va informar els seus empleats que “als trens no hi ha altres elements amb contingut d’amiant amb funcionalitat susceptible de desgast (patins de fre, terres...) o de ser manipulats pel personal”.

Però 19 anys més tard la situació és molt diferent. Els empleats denuncien quela direcció de Metro “no ha fet absolutament res fins a l’abril del 2018,que és quan va començar a fer un inventari complet de l’amiant en infraestructures i trens”. "És a dir –afegeix– des del 1987 que l’empresa es va inscriure en el RERA, no ha buscat l’amiant per no trobar-lo".

De 84 treballadors en risc a 1.050 en sis mesos

Notícies relacionades

En l’actualitat, aquestes últimes revisions o proves de materials en combois i infraestructures han permèsdetectar amiant en nombrosos trens de les línies 1 i 3, concretament en la pintura amb què es protegeixen els baixos. També en plaques de fibrociment del sostre de l’estació de Verneda (línia 2) que s’esperen retirar aquesta primavera, i a nombrosos passadissos de connexió entre diferents línies, com en les estacions de Catalunya i Passeig de Gràcia, on s’han posat cartells d’advertència que han espantat alguns viatgers.

Aquestes últimes revisions en els materials l’últim any, des que a Madrid es va detectar l’amiant a la pintura dels trens, han permès elevar el nombre de treballadors en actiu exposats a l’amiant des dels 84, reconeguts per la direcció de Metro el juliol del 2018, “als 1.050 que reconeix ara”.