DIVERSES PROPOSTES

La intensitat del trànsit posa en peu de guerra els veïns de Ballester

La via s'ha convertit en una drecera per a molts conductors, també de vehicles pesants

Els veïns calculen que uns 5.500 cotxes, motos i camions passen cada dia per aquest carrer

zentauroepp46323539 barcelona 20 12 2018  foto de calle ballester en hora punta 181224194235

zentauroepp46323539 barcelona 20 12 2018 foto de calle ballester en hora punta 181224194235 / maitecruz

4
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

El carrer de Ballester fa tot just 500 metres de longitud i només té dos semàfors, a l’entrada i a la sortida. Molts conductors utilitzen aquesta via, situada al barri del Putxet de Barcelona, com a drecera per agafar la ronda del Mig sense passar per la neuràlgica plaça de Lesseps. “Vivim en una autèntica carretera quan aquest carrer hauria de ser d’ús residencial”, denuncia Peter Sotirakis, impulsor de la plataforma Pacifiquem Ballester.

Des de fa tres anys Sotirakis viu en un bloc de pisos situat a l’encreuament de Ballester amb Homer, considerat pels veïns com un punt negre del barri. “En tot just tres mesos la meva parella i jo vam veure des de la finestra cinc accidents. Entre cotxes, cotxes i motos... Vam decidir acostar-nos a un Consell de Barri per preguntar si pensaven posar-hi remei i, efectivament, van acabar posant un mirall en una cantonada. Els vehicles que pugen per Homer ja tenien un cediu el pas, però moltes vegades paraven a la mateixa intersecció per veure si venien cotxes per la dreta”, recorda aquest veí d’origen australià.

El trànsit de pas, majoritari

El maig passat va contactar amb una altra trentena de veïns amb la idea de fer-se escoltar i millorar la qualitat de vida en un carrer poc amable, amb voreres estretes i desgastades, sense verd, sense activitat comercial i amb un trànsit que consideren desproporcionat.  Es van organitzar com a plataforma i van presentar algunes propostes de millora el districte de Sarrià-Sant Gervasi, que es va comprometre a realitzar un mesurament per conèixer la situació real del carrer.

Tècnics de mobilitat de l’ajuntament van portar a terme mesuraments els dies 25 i 26 de setembre de l’any passat, i van comunicar els resultats als veïns al desembre. L’estudi confirma que el carrer pateix un volum de trànsit considerable, al voltant de 5.500 vehicles al dia, dels quals el 60% es van catalogar com a trànsit de pas perquè van travessar tota la via fins a la ronda del Mig.

Tot i que els tècnics municipals asseguren que la via podria suportar fins a 6.000 vehicles diaris, els membres de la plataforma qualifiquen d’insostenible la situació actual. “Hem suggerit una solució molt senzilla i barata: invertir el sentit en una part del carrer, des de Ferran Puig. El trànsit que baixa per aquest carrer podria girar a la dreta o a l’esquerra. Aquest canvi impediria l’ús de Ballester com a drecera, però no impediria el trànsit veïnal ni la circulació del bus de barri”, explica el portaveu dels veïns del carrer. “Els vehicles que baixen pel carrer de la República de l’Argentina haurien de baixar fins a Lesseps per agafar la ronda del Mig, però sembla que això no interessa. Ens diuen que és molt complicat per un tema de fases semafòriques i sentim que sacrifiquen el nostre carrer per no embussar la ronda del Mig”, afegeix.

L’associació de veïns, d’acord però amb matisos

Per a sorpresa de Pacifiquem Ballester, els primers a oposar-se a la inversió del carrer han sigut els altres veïns del barri. L’Associació de Veïns del Putxet  no recolza la inversió total o parcial de la via. “Ballester és un carrer problemàtic i entenem perfectament que els veïns vulguin viure en un lloc més tranquil, com a tants altres carrers de Barcelona, però no podem desvestir un sant per vestir-ne un altre”, puntualitza el president de l’entitat veïnal, Francesc Ribera, que considera que “la circulació al barri ja està ben organitzada”.

A banda de la contaminació acústica i atmosfèrica que comporta aquest volum de trànsit, la plataforma també denuncia que molts vehicles superen el límit de velocitat i en ocasions pugen a les malmeses voreres. Pacifiquem Ballester es basa en les dades de l’ajuntament. Segons els mesuraments, el 40% dels vehicles va superar els 30 quilòmetres per hora. 

Una pilona mòbil, el pla B

Plataforma i associació veïnal coincideixen en el diagnòstic, però proposen receptes diferents. Els primers insisteixen a canviar el sentit en una part del carrer o posar una pilona mòbil entre Berna i la ronda, un tram amb diversos edificis històrics com la finca d’‘art nouveau’ Can Tosquella i el palauet isabelí de la fundació Rocamor. Per l’associació de veïns, en canvi, la millor opció seria reurbanitzar el carrer elevant les interseccions. Ribera es compromet a donar prioritat a la reforma del carrer durant la pròxima legislatura. “Es podrien posar voreres més amples, posar arbres o jardineres, elevar els encreuaments... Però tot això no es pot fer per decret llei, sinó que primer s’hauria d’encarregar el projecte i consultar-ho amb els veïns”, explica Ribera.

Notícies relacionades

El districte encara no s’ha pronunciat, a l’espera de concloure un estudi que persegueix conèixer a fons el que implica la mobilitat en aquest carrer, però també en l’àrea d’influència. "El districte entén que alguns veïns voldrien reduir els terminis, però tècnicament no es pot, ja que és necessari fer aquest estudi en profunditat per trobar la millor solució, i en la trobada ja se’ls va informar d’això", recorden fonts municipals.

La pròxima reunió amb els representants del Districte podria tenir lloc el febrer del 2019, una vegada acabi l’estudi del trànsit al carrer. Serà llavors quan els tècnics de l’ajuntament plantejaran una proposta de possible solució. Sotirakis ja avança que consideraran insuficient qualsevol reurbanització del carrer que no vingui acompanyat per un redisseny de tota la circulació en la línia del Pla de Mobilitat del districte: “Les propostes han d’afrontar de forma seriosa el que entenem que és la principal problemàtica del carrer: l’excés de trànsit, amb tots els efectes negatius que comporta”.