MANIFESTACIÓ MOTERA

La moto es mobilitza en defensa del seu rol a Barcelona

Més de 50 motoclubs protestaran el 2 de desembre contra un ajuntament que «demonitza» la seva presència

Reclamen utilitzar alguns carrils bus, més places d'estacionament i no patir restriccions de circulació

zentauroepp11747040 barcelona 20091111   soc bcn trafico     zona para motos en 181124141632

zentauroepp11747040 barcelona 20091111 soc bcn trafico zona para motos en 181124141632

6
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les motos són per tot arreu però no són enlloc. Se les veu amunt i avall per tot Barcelona, però tradicionalment no han tingut una única veu, un líder, un portaveu, una associació que parli per totes. Els cotxes tenen el RACC, els vianants disposen d’entitats com Catalunya Camina i les bicis compten amb Amics de la Bici i el Bicicleta Club de Catalunya. Per això la convocatòria d’una manifestació motera a la capital catalana, prevista per al2 de desembre, ofereix dos titulars: la protesta en si, que en aquest cas és contra l’ajuntament, que acusen de demonitzar-los, i el fet que per primera vegada en anys les motos surtin al carrer de manera col·lectiva i per una causa comuna. Esperen que aquest sigui el primer de molts matins reivindicatius. L’únic confirmat fins ara és que repetiran el 16 de desembre a Madrid, però aspiren a iniciar una mena de ‘tour’ nacional

La mobilització porta el segell de la Unió Internacional per a la Defensa dels Motociclistes (IMU) il’Agrupació Motera Catalana. Consideren que el consistori barceloní “no està plantejant una visió àmplia de les capacitats que la motocicleta aporta a la ciutat”. Censuren, en concret, les paraules pronunciades per la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, en un recent fòrum sobre seguretat viària, en què assegurava que per reduir la sinistralitat de les dues rodes és necessari reduir el nombre de motos. Tampoc va ser del seu grat que digués que aquests vehicles són altament contaminants. No és cosa menor si es té en compte que a la ciutat hi ha censades 287.000 motocicletes, el 30% del parc total de vehicles, una xifra que molt poques urbs assoleixen a la cara més afavorida del planeta.

El coordinador de l’IMU, Juan Carlos Toribio, assegura que la convocatòria respon a la sensació de “total indefensió de la moto” i convida a preguntar-se com seria la circulació a Barcelona sense motos. “El transport públic no està preparat per absorbir tota la demanda, i tampoc les connexions amb l’àrea metropolitana conviden a deixar la moto a casa. En definitiva: necessitem les motos, no som el diable”. 

Cita a la Mar Bella

La llista de motoclubs que n’han confirmat l’assistència és interminable: Barcelona Riders, Peña Motera 100 Revolts, Associació Pan European, motoristes.cat, mujeresmoteras.com, Moto Riders Catalunya, Associació Mútua Motera, entre molts d’altres; més de mig centenar. S’han citat a les 11.30 hores del primer diumenge de desembre per iniciar una marxa lenta que partirà de l’aparcament de la Mar Bella i que recorrerà part del litoral des del Fòrum fins a la plaça dels Voluntaris per pujar per Marina i tornar al mar per Via Laietana després de girar per Aragó. Impossible saber quantes motos s’animaran, però dona la impressió que serà més de motards que de motociclistes, més de membres de clubs que d’usuaris independents que consideren la moto un mitjà de transport i no una passió. Encara així, Toribio espera que sigui massiva.

Motos aparcades a la Rambla / JOAN CORTADELLAS

Els convocants no només censuren l’opinió que creuen que el govern d’Ada Colau té d’ells, sinó que també han elaborat un document amb 10 peticions que versen, bàsicament, sobre seguretat. Té sentit si es té en compte que els motoristes són la primera víctima mortal en els accidents de trànsit registrats a Barcelona. Els últims quatre anys (2014-2017, tots dos inclosos), dels 98 morts per sinistres viaris dins del nucli urbà, 47 eren motoristes, gairebé un 48%.

Al marge de consideracions genèriques, com demanar una anàlisi detallada de cada accident de moto o “no patir restriccions circulatòries contràries a la realitat i necessitat dels ciutadans”, el col·lectiu afegeix a la seva llista demandes molt concretes que afecten la seva manera de moure’s per l’urbs. Demanen sistemes antirobatori “tipus anelles o similars” (una cosa semblant als aparcaments de bicis), ampliar les places d’estacionament en superfície amb “estratègies intel·ligents” (a districtes com Ciutat Vella, la carència és inquietant), utilitzar el carril bus “en determinades vies” i habilitar carrils moto en alguns accessos a la ciutat.

Polítiques eficaces

En això últim, el RACC ja es va pronunciar a favor fa alguns mesos. També insten el consistori a “obrir una taula tècnica de treball sobre la seguretat dels motociclistes”. No és cap tonteria si es recorda fins a quin punt, per exemple en el cas dels ciclistes, les entitats afins han participat i aportat experiències de cara a establir polítiques de mobilitat eficaces per reduir la seva sensació de risc en la via pública. “Recordem a tots els ciutadans i administracions públiques que la moto forma part de la solució, no del problema”, diu Toribio. Sobre l’ús de carrils bus, la cosa és complicada. Ja el 2011, tres informes (Guàrdia Urbana, serveis municipals de Mobilitat i TMB) van desaconsellar compartir aquest espai per ser un “perill” per als motoristes i “empitjorar el servei de bus”. Tenint en compte que la xarxa de bus ortogonal assoleix el seu desplegament total aquest mateix dilluns, sembla una proposta 100% descartada.

En qualsevol cas, la capital catalana, i sobretot la unitat d’investigació d’accidents de la Guàrdia Urbana, ha sigut pionera en adaptar la mobilitat perquè els motoristes, literalment, es matin menys. Dos exemples: primer, les zones avançades per a motoristes, i segon, els sis segons de vermell total en alguns encreuaments per evitar que el surt abans o el que esgota l’ambre tingui una indesitjada trobada amb un altre vehicle de més envergadura. La policia local de la ciutat no ha aconseguit, no obstant, guanyar batalles com la taxa d’alcohol zero en els usuaris de motos que la DGT està estudiant.

Notícies relacionades

El coordinador de l’IMU tem que hi pugui haver aspiracions ocultes en l’actitud del govern de Barcelona en Comú. Fa referència a la intenció del consistori d’atorgar fins a 6.000 llicències de bicis i motos compartides, que hauran de pagar una quota de 71,51 euros. “Resulta curiós que sí que vulguin unes motos i d’altres no. Fa tota la pinta que hi ha un rerefons econòmic”.

El cartell de la que no va agradar als motoristes / PTP

Als motoristes tampoc els va agradar una recent campanya de l’associació Promoció del Transport Públic, apadrinada tant per TMB com perl’Àrea Metropolitana de Barcelona, que animava a utilitzar bus i metro fent referències molt concretes a la resta de vehicles. El motorista apareix amb el braç enguixat i la cara amb blaus al costat d’un feliç usuari del tramvia. Justo a sobre, el missatge “més seguretat viària”. En això segur que estan tots d’acord.

Precedent fallit

Cal remuntar-se al 2010 per trobar <strong>l’última manifestació motera</strong> celebrada a Barcelona. De fet es va quedar en temptativa, ja que va ser anul·lada un parell de dies abans de celebrar-se. Els motoristes exigien al consistori una prova pilot de <strong>circulació pel carril bus</strong>. Més de 600 persones havien confirmat la seva assistència a la marxa lenta que havia de començar un divendres d’octubre a les 18.30 hores. Demanaven també més places per aparcar i crear una comissió motera dins del Pacte per la Mobilitat. Dos dies abans de la protesta, ajuntament i convocants van arribar a un acord. Cal tenir en compte que, com passa ara, les eleccions municipals estaven a pocs mesos vista, així que al govern li interessava molt poc la imatge de motos col·lapsant la ciutat. L’ajuntament es va comprometre a fer <strong>estudis sobre la viabilitat</strong> que les motos vagin pel vial destinat al transports públic. Es van presentar tres informes l’any següent: tots en contra de la mesura. I així, fins avui.  

Temes:

Motos