SEGURETAT AL SUBSOL

Renfe també demana ajuda a la Guàrdia Urbana pel 'top manta': 320 trucades a plaça de Catalunya

La Comissió de Seguretat de l'Ajuntament aprova, amb els vots de tota l'oposició, que se suprimeixi la venda als vestíbuls de l'estació i patrulles conjuntes amb els Mossos contra els grafiters

grafiterosmetromadridvigilancia

grafiterosmetromadridvigilancia

3
Es llegeix en minuts
Ernest Alós

Fa tres setmanes, Renfe advertia del perill per a la seguretat dels passatgers que suposava l’ocupació dels vestíbuls i passadissos de l’intercanviador de laplaça de Catalunya pel 'top manta' en cas d’evacuació o accident i revelava que havia trucat l’últim any fins a 600 vegades als Mossos per reclamar la seva intervenció. La situació ha sigut objecte de debat avui en la Comissió de Presidència, Drets de Ciutadania, Participació i Seguretat i Prevenció de l’Ajuntament de Barcelona, que ha aprovat amb els vots de l’oposició una resolució del PSC que exigeix la supressió d’aquest punt de venda. El comissionat de Seguretat de l’ajuntament, Amadeu Recasens, s’ha mostrat d’acord que la venda il·legal ha de ser desallotjada d’aquest espai, en col·laboració entre les empreses de transport, Mossos i Guàrdia Urbana, cos que, ha reconegut, també ha rebut fins a 324 avisos telefònics per part de l’empresa ferroviària per la instal·lació de manters.

En una sessió centrada en la seguretat en el transport suburbà protagonitzada també pel problema del vandalisme grafiter al metro, Recasens ha insistit que la competència de la seguretat en el transport subterrani metropolità correspon als Mossos, i que són aquests que disposen d’una unitat específica per garantir-la i que la responsabilitat de la Guàrdia Urbana també existeix però és complementària. Recasens ha advocat per mantenir aquesta col·laboració i ha recordat que ja s’han executat 34 operatius conjunts entre la Guàrdia Urbana i els serveis de seguretat de les empreses de transport, que de moment han aconseguit "una reducció del temps de permanència" dels venedors a l’intercanviador de la plaça de Catalunya.

Segons Recasens, per garantir la seguretat dels passatgers en les intervencions policials és necessari que aquests siguin amplis, com, va recordar, el que es va desenvolupar aquest mateix dilluns, amb el decomís d’un miler d’objectes.

A més d’instar el Govern d’Ada Colau a "impedir l’activitat de la venda il·legal del conegut com a 'top manta', que obstaculitza les vies i els espais de trànsit, accés i evacuació de l’estació, la comissió també ha aprovat una proposta del PDECat que reclama "ampliar les patrulles mixtes de la Guàrdia Urbana i els Mossos d’Esquadra dins de les instal·lacions del metro de Barcelona", després d’intensos retrets per l’increment de la violència de les accions dels grafiters al metro, i una altra d’ERC que reclama un pla de seguretat que garanteixi la "intervenció ràpida" davant d’aquests casos de vandalisme violent. El portaveu d’ERC, Jordi Coronas, ha reclamat també inversions a TMB perquè la xarxa del metro deixi de ser un "colador" nocturn per als violents, amb punts d’entrada que segons la regidora del PSC Carmen Andrés són coneguts perfectament pels treballadors.

Notícies relacionades

Amadeu Recasens ha admès que les accions violentes contra les instal·lacions del metro, els treballadors i ara també els passatgers són "el principal problema de seguretat" de tots els operadors ferroviaris, a Barcelona i altres ciutats. Segons la seva opinió responen a un "fenomen global" amb participants que "són els mateixos". Segons el regidor no adscrit Juanjo Puigcorbé, l’increment de l’agressivitat respon a la tendència recent a exhibir les actuacions a les xarxes socials, amb una competència per aconseguir imatges cada vegada més "adrenalíniques".

El debat sobre la seguretat del metro va oscil·lar entre dos punts de vista oposats: coincidint que la deriva des del 2017 dels grafiters és intolerable i ha de ser perseguida penalment, l’oposició va descriure un panorama en què la inseguretat del metro és de les més altes d’Europa i fa que els ciutadans sentin por, fins i tot "pànic" segons el regidor del PDECat Jordi Martí, de viatjar-hi, mentre que el comissionat de seguretat va afirmar que el de Barcelona continua sent un dels metros més segurs del continent.