TRANSPORT PÚBLIC

L'Ajuntament de Barcelona amnistia l'autobús 192

La línia, que anava a desaparèixer amb l'arribada de les V23 i V25, mantindrà almenys part del seu traçat després de les protestes veïnals

zentauroepp45240321 manifestacion autobus 194 mallorca clot181012185758

zentauroepp45240321 manifestacion autobus 194 mallorca clot181012185758 / ALVARO MONGE

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’Ajuntament de Barcelona ha fet marxa enrere i finalment no suprimirà la línia d’autobús 192, que havia de desaparèixer en les properes setmanes quan entrin en funcionament dues noves línies de la xarxa ortogonal de gran capacitat, les V23 i V25, que teòricament haurien de suplir les funcions de l’autobús que enllaça Poblenou, el Clot, Camp de l’Arpa i Guinardó. Els veïns, especialment del barri del Clot, s’han mobilitzat en les últimes setmanes per reclamar el manteniment d’una línia que connecta diversos barris amb l’Hospital de Sant Pau, el CAP Maragall i la Fundació Puigvert i que utilitzen molts usuaris amb mobilitat reduïda.

En el plenari del districte de Sant Martí de dimecres passat, el Govern municipal va informar els veïns que protestaven pel tancament i els grups municipals (ERC, PSC i PDeCat) que van presentar iniciatives sobre això, que “s’ha canviat el criteri” i que, després que el districte ja reconegués les conseqüències negatives del tancament fa un any, finalment l’àrea de mobilitat també ha assumit la continuïtat de la línia.

No obstant, tot i que està clara la continuïtat del 192 des del carrer d’Aragó, al Clot, fins al Guinardó, amb cotxes de 80 places i tres per a cadires de rodes, en lloc de 60 places i una cadira de rodes, és improbable el manteniment del tram que va del Clot a Poblenou. Segons es va informar els veïns en el ple, el 85% del miler de passatgers diari de la línia només utilitza el tram per sobre d’Aragó, i la seva utilització des del Poblenou és molt reduïda. De la mateixa forma, segons va argumentar el portaveu de Barcelona en Comú al districte, Francesc Carmona, la nova línia V23, el traçat del qual s’ha modificat perquè tingui una parada a Sant Pau, ja uniria Poblenou, pel carrer Badajoz i Cartagena, amb l’Hospital de Sant Pau, amb una freqüència de pas de 8 minuts, rampa, una velocitat de servei superior i més capacitat. Precisament, una altra de les reivindicacions dels usuaris era ampliar l’espai destinat a cadires de rodes, insuficient en els busos que utilitza actualment la línia 192. L’ajuntament, en vista de les queixes veïnals, recorda que tres línies verticals (les V23, V25 i V27, aquesta última ja en servei) garanteixen la connectivitat en direcció mar-muntanya en una àrea que anteriorment només estava coberta pel 192.

Es continua reclamant el trajecte íntegre

Els veïns, no obstant, continuen reclamant el manteniment de la línia en la seva integritat, ja que existeixen també veïns de Poblenou, i en concret de les residències d’ancians Pere Relats, que són atesos a Sant Pau. Una de les veïnes que van reclamar el manteniment de la línia en el plenari del districte, Irene Silvestre, va insistir que la línia a debat “és utilitzada bàsicament per persones grans amb malalties cròniques, per ciutadans amb problemes de mobilitat, i el recorregut de la línia els permet arribar a diversos centres de salut de manera més ràpida i més còmoda, sense necessitat d’anar canviant d’autobusos”. Miquel Figueres, de la vocalia de persones amb diversitat funcional de l’Associació de Veïns de Sant Martí, insisteix que a la zona de la Gran Via, que quedaria lluny del V23 i no la cobriria un 192 amb un recorregut retallat, hi ha moltes persones amb mobilitat reduïda que són atesos a Sant Pau i continuen necessitant un transport públic que els deixi “a la porta de l’hospital”.

Notícies relacionades

Per la seva part, Miquel Catasús, de l’Associació de Veïns del Clot-Camp de l’Arpa, recorda que en el desplegament de les línies d’autobús de la xarxa ortogonal ja s’ha vist en altres barris que “les línies que comuniquen amb hospitals necessiten un tractament especial” i que s’ha demostrat la necessitat de mantenir una vintena de línies d’autobusos de barri per complementar la xarxa d’alta capacitat.

La línia 192 té una llarga història. És hereva del bus 92, que al seu torn va succeir un servei privat, La Catalana (nom que els seus usuaris van mantenir), que des d’abans de l’annexió de Sant Martí ja connectava els diversos nuclis de l’antic municipi (Poblenou, Clot i Camp de l’Arpa).