iniciativa contra la turistificació

Un bus llançadora connectarà la plaça d'Alfons X amb el parc Güell

La mesura pretén descongestionar les línies 24 i 92 de TMB, preses pel turisme per a enuig dels usuaris habituals

fcasals44493468 barcelona     30 07 2018     barcelona   usuarios de la l ne181004114150

fcasals44493468 barcelona 30 07 2018 barcelona usuarios de la l ne181004114150 / JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts
Carles Cols

L’Ajuntament de Barcelona engegarà abans de la pròxima temporada turística d’estiu un autobús llançadora que unirà la boca de metro d’Alfons X amb el parc Güell. El propòsit principal no és facilitar la vida als turistes a la ciutat. L’afany és alleujar els veïns del perímetre del parc del calvari quotidià que pateixen de mil maneres diferents. Entre les principals, per exemple, la saturació de les línies d’autobús 24 i 92, que des que els visitants les van descobrir com a millor manera d’accedir al parc són insofribles. El pla, presentat per la tinenta d’alcalde Janet Sanz, pretén que els turistes utilitzin com a alternativa aquest combinat de metro i bus llançadora. Per ‘convèncer-los’, s’anul·laran les dues parades de les controvertida línies 24 i 92 situades just a les portes del parc Güell.

La mesura és la segona entrega d’un conjunt de mesures que ja va anunciar mesos enrere l’Ajuntament de Barcelona per destensar els barris afectats. La principal d’aquelles mesures era que la compra de l’entrada per accedir al parc ja no es podria realitzar a taquilla. Només seria possible adquirir-les a través de la web. Això, es va interpretar, tenia dos avantatges fonamentals. Reduiria el nombre de turistes que s’apropen a la zona (almenys no hi van els que posen a prova la seva sort i intenten aconseguir una entrada sobrant a taquilla) i, en segon lloc, repartiria l’afluència al llarg del dia. Ara, els autubusos llançadora es presenten com la guinda d’aquella decisió. A través d’internet s’oferirà per 10 euros el paquet complet, transport i entrada.

La llançadora donarà servei als visitants, però també podran utilitzar-lo els qui disposin del carnet que dona accés gratuït al parc.

L’amenaça latent

Notícies relacionades

El recinte obra d’Antoni Gaudí rep cada any 3,1 milions de visitants. La previsió és que el 50% d’aquestas visitants són potencials usuaris de la llançadora. La cara B del pla és l’impacte que tindrà sobre la línia 4 del metro i sobre l’entorn de la plaça d’Alfons X. Sobre la primera qüestió, l’ajuntament accepta que es tracta d’un línia amb un ús inusitadament alt a l’estiu, se la coneix ja com el metro de la platja, però remarca que de totes les alternatives possibles, aquesta és la millor. És un mitjà de transport de gran capacitat. La prioritat és posar fi a les queixes més que justifcades dels usuaris de les línies de bus 24 i 92, on, en paraules d’alguns afectats, els grups de turistes de vegades es comporten com si allò fos la porta de sortida d’un creuer a punt d’enfonsar-se, un campi qui pugui per agafar plaça al bot.

L’altra contraindicació és incerta. És la possibilitat que l’ecosistema comercial d’Alfons X i la seva prolongació natural, el carrer de Pi i Margall, pateixin pel fet que passin a estar cartografiades al mapa de les rutes turístiques. N’hi ha prou amb veure el teixit comercial de la Travessera de Dalt, una successió de botigues de suvenirs que indica a la seva manera quin és el camí cap al parc Güell. Segons Sanz, aquest risc queda conjurat pelpla d’usos, que impediria l’obertura de botigues als voltants d’Alfons X.

Temes:

Turisme