Barcelona conquista el turista coreà

Els recents vols directes diaris entre BCN i Seül disparen la presència d'aquests nous viatgers a la capital catalana

La seva despesa és superior al visitant mitjà, la qual cosa els converteix en objecte de desig per al comerç general i de luxe

fcasals45091793 18 9 18   la roca del vall s   la roca village   celebraci n180918203254

fcasals45091793 18 9 18 la roca del vall s la roca village celebraci n180918203254 / Anna Mas Talens

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán

Barcelona acumula una notable nòmina de 'booms’ de visitants d’uns o altres països que fluctuen segons la conjuntura econòmica internacional, la freqüència o facilitat de connexions aèries, les modes, o el pur de boca en boca entre viatgers. L’última nacionalitat a despuntar turísticament són els coreans del sud, que cada vegada viatgen més però han trobat a la capital catalana diverses catapultes per multiplicar la seva presència: noves relacions comercials amb aquest país tecnològicament capdavanter arran d’acollir el Mobile World Congress, vols directes –diaris des de fa un parell de setmanes– entre Seül i Barcelona, i un boca-orella entre els mateixos coreans forjat després de sucumbir a les icones culturals i les compres en gran que els enlluernen. Perquè si alguns operadors comercials han iniciat ja promocions al país asiàtic és precisament per com resulta de rendible aquest viatger. I perquè en només un any ha crescut un 45% a Catalunya.

No hi ha dades oficials sobre la seva presència numèrica a Barcelona (les últimes estadístiques només recullen les nacionalitats principals i sumen la resta per continents), però sí que és concloent que ja figurin dins del Top 5 de les nacionalitats extracomunitàries que més gasten (informe Global Blue), juntament amb argentins, xinesos, russos. Si en aquest rànquing són quarts, també ho són en volum de compra. Quant a flux de viatgers entre Barcelona i destinacions asiàtiques, els vols entre la capital catalana i Corea del Sud s’acosten als 200.000 passatgers anuals (el 2017, quan hi havia menys connexions i només una aerolínia hi operava de forma directa), només per darrere de la Xina i el Japó. Es calcula que en un 7% dels casos és per negocis.

La Roca Village fins i tot ha celebrat avui la Chuseok, amb una campanya per atreure aquesta nacionalitat i donar-li un tracte personalitzat

 

Luis Sans, president de l’eix comercial del passeig de Gràcia, corrobora aquesta tendència. Al passeig del luxe el coreà del sud ja és tercer entre els extracomunitaris que més gasten (amb dades de l’oficina de devolució de diners per tax free), una llista on regna en solitari el xinès. Els viatgers de Corea del Sud sucumbeixen a la moda, en especial als complements. I destaquen per la seva afició a les tendències, relata Sans.

Són la quarta nacionalitat extracomunitària en despesa de compres a la capital catalana

La mostra més gràfica d’aquesta creixent interacció ha sigut el desplegament que ha orquestrat avui La Roca Village, aquest epicentre del 'shopping' al qual peregrinen diàriament amb autocar centenars de turistes des de Barcelona. El macro espai que aglutina marques de luxe i prèmium alhora que preus d’'outlet’ ha volgut fer els honors a aquest viatger la facturació del qual ha crescut un 15% l’últim any en el seu territori. Per aquest motiu i davant de la previsió de creixements "de dos dígits" en els pròxims mesos, el Village s’anticipa a les "oportunitats de nous mercats" amb una campanya en origen (Corea del Sud) i millorant l’atenció a aquest visitant una vegada aquí, explica Elena Foguet, directora de Negoci de Value Retail. Una iniciativa que es prolongarà un mes i que s’ha obert amb lacelebració de la festivitat Chuseok –equivalent al Dia d’Acció de Gràcies– coreana, amb tota la seva simbologia i presència de representants del consolat, la Casa Àsia, Turisme de Barcelona, l’Agència Catalana de Turisme, turoperadors i aerolínies, entre d’altres. 

Allà s’ha destacat com el turista coreà que arriba a Espanya s’ha multiplicat per 15 en els últims set anys, la qual cosa el converteix en un filó per cuidar, perquè al país la seva despesa mitjana (1.637 euros) triplica el d’un viatger europeu. Un viatger que viatja a contrarellotge perquè amb prou feines té dues setmanes de vacances en tot l’any, i quan aconsegueix ajuntar una setmana o 10 dies recorre diverses destinacions i fa dispendis intensius, explica Hye Young, una dissenyadora coreana establerta a Catalunya fa 20 anys i que exerceix de nexe entre les dues nacionalitats. Espanya els agrada, però es deleixen per Barcelona, amb els vincles que el congrés de mòbils o les polítiques de 'smart cities' han enfortit. Les xarxes socials i reportatges de la ciutat catalana en els seus mitjans de comunicació han fet la resta.

Manual d’hospitalitat

Notícies relacionades

Al coreà de compres li agraden els detalls patris, com els bojagis o mocadors amb seda coreana que utilitzen per embolicar els seus obsequis. Però també agraeix un tracte pacient –ja que no sempre parla anglès fluid–, la qual cosa ha fet que els empleats de les boutiques de La Roca Village rebin formació específica "sobre hospitalitat i cultura coreana", alhora que potencien alguns serveis prèmium per als clients de més poder adquisitiu, com ocupar-se de les seves compres, facilitar la devolució de tax free i d’altres. 

Young, que destaca també la creixent relació entre els coreans i Barcelona per via del sector del disseny i l’arquitectura (cada vegada més estudiants venen a cursos especialitzats), explica que al contrari que el xinès el coreà del sud sol viatjar de forma independent i que si és d’alt poder adquisitiu els agraden els hotels de luxe, tot i que quan viatja en família es decanta per fórmules com airbnb per poder "cuinar arròs per als seus fills", entre d’altres prioritats. També és inquiet gastronòmicament, però el més cridaner és el seu fervor per visitar Montserrat, on són el públic forà més nombrós, amb 229.000 visitants en un any. Possiblement perquè els seus temples budistes també són en una muntanya.