Foment fitxa Pere Macias per coordinar les millores a Rodalies

L'exconseller s'encarregarà de controlar que Adif i Renfe compleixin els plans i inversions previstos

En els últims dos anys ha dirigit el fallit projecte d'unió del tramvia per la Diagonal de Barcelona

undefined42868661 pere macias180912180721

undefined42868661 pere macias180912180721

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Hi ha persones a qui els va la marxa. És sens dubte el cas de Pere Macias, que va ser coordinador municipal de la unió del tramvia per la Diagonal. Aquest projecte no va passar el tall polític després d’un parell d’anys d’agre debat a l’Ajuntament de Barcelona, en quèl’exconseller  dels temps de CiUl’exconseller  va tenir un paper subtil però determinant des del punt de vista tècnic i diplomàtic. Ara es mantindrà en un nivelld’emoció i tensió molt similar, ja que el Govern del PSOE l’acaba de fitxar com a coordinador de les millores de Rodalies

La incorporació l’ha avançat el mateix Ministeri de Foment, que al matí ha enviat un comunicat en què parlava del futur coordinador, però sense citar-lo. A la tarda s’ha fet públic el nom, i el mateix interessat ha compartit a través de Twitter la seva voluntat de ser "útil als usuaris del servei". Aquesta decisió concorda amb la voluntat del’Executiu de Pedro Sánchez de crear "un nou marc d’enteniment" amb Catalunya a tots els nivells. Macias coincideix amb el perfil que sembla buscar Foment: una figura que conegui l’àmbit ferroviari i que alhora sàpiga bregar amb les històriques reclamacions de la Generalitat.  

Controlar “amb celeritat”

El ministre José Luis Ábalos ha ordenat a Adif i a Renfe que procedeixin, “amb la celeritat”, a l’“actualització de la seva planificació estratègica i a l’adaptació delsplans d’actuació vigentsa Rodalies de Catalunya”. Macias, segons resa el comunicat, “s’encarregaràd’articular i millorar la coordinació dels treballs d’actualització de la planificació” que han de dur a terme els dos gestors ferroviaris, així com del “seguiment posterior de les actuacions que es derivin del pla d’actuació”. Tot, en col·laboració amb els interlocutors de la Generalitat, liderats pelconseller  de Territori i Sonstenibilitat, Damià Calvet. Fa anys que el Govern reclama, sense sort, que Foment traspassi tot el que tingui a veure amb Rodalies, però això, ara per ara, no està sobre la taula. El Govern ja gestiona horaris i tarifes, però no pot ficar-se ni en vies ni en trens. 

Notícies relacionades

Macias, llicenciat en Enginyeria de Camins, Canals i Ports, presideix la fundació del Cercle d’Infraestructures i acumula una dilatada carrera política des que el 1984 es va convertir en alcalde d’Olot, la seva ciutat natal. Ha passat per la Diputació de Girona, pel Govern de CiU (assumint les carteres de Medi Ambient i, més tard, la de Política Territorial i Obres Públiques) i per Madrid, on el 2004 va iniciar un periple parlamentari que acabaria el 2015. En aquells anys al Congrés li va tocar defensar per tots els mitjans les infraestructures catalanes, entre les quals, les ferroviàries. El febrer del 2009, per exemple, parlava d’"ineptitud absoluta" a l’hora de definir "els governs socialistes espanyol i català en matèria d’infraestructures". 

La tasca de Macias no serà fàcil. Entre altres coses, perquè les promeses sobre Rodalies han sigut abundants sense que els resultats fossin del tot satisfactoris per a Catalunya en els últims anys. El pla vigent parla d’unes inversions previstes de 306 milions per al període 2014-2016. D’aquest import, segons el Govern, s’ha executat poc més del 10%.