ESTUDI SOBRE LA MOBILITAT LABORAL

Treballar a un polígon suposa un sobrecost de fins a mil euros per empleat i mes

El sindicat UGT calcula el preu del transport públic i afegeix les hores invertides

L'informe proposa una targeta T-Treball que permeti reduir la despesa

zentauroepp41558075 trafico180906161930

zentauroepp41558075 trafico180906161930 / JOAN CORTADELLAS

2
Es llegeix en minuts
Óscar Hernández
Óscar Hernández

Periodista

ver +

El trasllat al lloc de treball pot suposar un cost mensual a cada empleat d’entre 300 a 1.000 euros si està en els cada vegada més freqüents polígons industrials o parcs tecnològics, segons un estudi realitzat per la Unió General de Treballadors  de Catalunya (UGT) a Barcelona i la seva àrea metropolitana. Per això, aquest sindicat demana diverses mesures entre les quals destaca la posada en marxa de la línia orbital de carreteres, que millori l’accés als polígons; ampliar l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB); un bicing metropolità, i la millora del transport públic, que sigui més circular i menys radial, entre altres mesures. Tot i que la proposta que sens dubte destaca més és la de crear d’una T-Treball, targeta de transport perquè els empleats puguin anar al seu centre de producció.

 Afra Blanco, de la comissió permanent de la regió metropolitana d’UGT Catalunya i una de les autores de l’estudi, assegura que els treballadors han sigut expulsats de la ciutat cap als polígons dels afores. “D’una banda, el temps que fan servir per anar al treball es considera jornada laboral i es parla de mobilitat in itinire, però ni se’ls facilita aquest accés al treball, ni se’ls descompten les hores del trasllat ni se li compensa –afirma–. Amb el temps fet servir a anar a treballar és difícil complir la reivindicació de vuit hores de treball, vuit de descans i vuit de lleure».

El valor del temps

La investigació realitzada per UGT analitza el cost del trasllat dels empleats al seu centre de treball ubicat a un polígon d’un altre municipi tenint en compte si el realitza en transport públic o amb cotxe privat. No només es té en compte el cost dels bitllets de tren i autobús o els peatges, sinó també el valor estimat del temps invertit. Amb aquestes variables l’estudi revela dades sorprenents.

Per exemple, un treballador del centre de Barcelona que vagi al polígon Carretera del Mig de l’Hospitalet de Llobregat necessita invertir 44 euros al mes en transport públic i una hora i mitja de temps (una hora en transport i la resta caminant), fet que suposa una despesa de 330 euros al mes. Curiosament, el mateix trasllat amb cotxe privat li costaria més barat, 298 euros.

Un altre dels casos estudiats és el d’un treballador que va del centre de Barcelona al polígon Badalona Sud. La despesa en transport públic i en temps invertit (hora i mitja) suposen un cost mensual de 402 euros. Amb cotxe, la despesa baixa fins als 283 euros mensuals.

Amb cotxe, més barat

Notícies relacionades

 El problema s’agreuja quan l’assalariat ha d’anar més lluny. Per exemple, si viu al centre de Barcelona i treballa al polígon El Barcelonès d’Abrera (Baix Llobregat), la necessitat d’un bitllet de tres zones i més de quatre hores diàries en temps d’anada i tornada pugen la despesa a 1.193 euros mensuals, segons l’estudi.  Amb cotxe, el preu baixa a 612 euros.

De les solucions proposades per UGT per reduir aquesta sagnia en transport la més innovadora és la de la creació d’una targeta única denominada T-Mobilitat «que substitueixi gradualment la gamma de 88 títols de transport existents». En aquesta targeta única i personal s’inclourien els descomptes de la bonificació T-Treball per abaratir els trasllats al treball. «No oblidem que la persona treballadora no deixa d’invertir amb el seu treball a Catalunya. I treballar no pot resultar una pèrdua econòmica en cap cas per a la classe treballadora», afirma l’estudi.