PLA MUNICIPAL

Barcelona aspira a aconseguir l'accessibilitat total el 2026

El 91% de la xarxa ferroviària ja és apta per a persones amb discapacitat, mentre que el bus encara presenta obstacles

El consistori ha analitzat el transport públic i ben aviat realitzarà un diagnòstic de diferents equipaments

metro

metro

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

Hi ha assumptes en els quals els percentatges resulten una mica incòmodes. Aquest és un d’aquests casos. El nivelld’accessibilitat al transport públic a Barcelona és més que acceptable (dels millors del món), però l’escàs tant per cent que falta per assolir la plenitud amaga realitats anònimes que, tot i que no són conegudes ni quantificables, sí que són constants i diàries. És a dir, que el 91% de la xarxa ferroviària sigui apta per a persones amb discapacitat significa que hi ha un 9% d’aquesta infraestructura que no ho és. Si una persona en cadira de rodes és usuària de les estacions que mantenen barreres arquitectòniques, en el seu cas, la no accessibilitat és del 100%. Per això, aquest tema no només es pot explicar amb l’estadística. Tot i que sí que es pot resoldre, i no només a nivell de transport, sinó a través d’un pla de ciutat que abordi tots els aspectes que afecten el carrer i l’ús compartit i massiu de la via pública.

L’ajuntament, per provar de reduir aquesta bossa de persones que no poden accedir al bus, el metro o el tramvia, ha realitzat un diagnòstic de la situació que li ha permès radiografiar la situació de cara a plantejar millores i solucions. S’han estudiat 2.451 parades de bus, 154 estacions de metro, 26 de tramvia, 20 de ferrocarrils i nou baixadors de Renfe. Amb un ambiciós objectiu: que la capital catalana, no només el transport públic, sinó també els equipaments, sigui 100% accessible el 2026. L’anàlisi ha conclòs que la situació “és bona”, tot i que també assenyala la urgència de millorar l’accessibilitat en el transport de superfície, resoldre discontinuïtats entre andanes i trens o potenciar els sistemes acústics d’informació als usuaris.

Solucions

Notícies relacionades

A Barcelona, 1 de cada 10 persones té algun problema de mobilitat. Això són prop de 160.000 persones, així que aquesta iniciativa potser sigui un dels plans municipals que afecta un nombre més elevat de ciutadans. Sota aquest prisma, i una vegada realitzada l’anàlisi, ara es passarà a la pantalla d’elaboració de solucions per a cada anomalia detectada, la qual cosa donarà pas a l’estocada final de l’execució de les millores, que requeriran, com és obvi, un partida pressupostària, ja sigui municipal o de l’operador de transport afectat (TMB, Tram, FGC o Renfe).

Gemma Tarafa, comissionada de Salut de l’ajuntament, ha sigut l’encarregada aquest dijous de presentar el pla d’accessibilitat, que en un futur també té previst estudiar la situació en museus, cines, biblioteques, mercats i teatres. Ha recordat que totes les mesures que es prenguin a partir d’ara suposen per a molts barcelonins “la diferència entre poder sortir de casa o no poder-ne sortir”, i ha assenyalat que aquest pla és en el fons un compromís amb “els drets, l’equitat i la justícia”.