nova xarxa d'autobús

Veïns de Barcelona reuneixen 4.000 firmes perquè no desaparegui el bus 41

Una plataforma de l'Esquerra de l'Eixample i Sant Antoni es queixa que el nou V9 no cobrirà del tot el recorregut

zentauroepp43906913 autobus 41180622181144

zentauroepp43906913 autobus 41180622181144 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Felipe Valenzuela

La nova xarxa d’autobusos, que incorporarà quatre línies noves i en farà desaparèixer sis aquest dilluns, no deixa d’aixecar polèmica. Si la implantació del D50 no convenç els habitants de Can Baró i la nova V9 irrita a Sarrià, ara són els veïns de l’Esquerra de l’Eixample i de Sant Antoni els descontents pel recorregut del V9 (plaça Catalunya - Francesc Macià) que ha suposat la desaparició del bus 41 (plaça Catalunya - Francesc Macià). La plataforma Salvem el Bus 41 ha reunit més de 4.000 firmes per no perdre el trajecte actual del vehicle. “Ens quedarem sense connexió directa amb plaça de Catalunya, Francesc Macià i centres sanitaris. Des de l’ajuntament ens proposen fer transbord. Això és una zona de gent gran, no pots demanar als ciutadans que vagin saltant de bus en bus”, expliquen membres de la plataforma.

Fins ara, el recorregut del 41 anava des de Diagonal Mar fins a Comte d’Urgell amb Buenos Aires. Amb els anys, TMB va modificar-ne el trajecte i va traslladar-ne el punt de partida a la ronda de Sant Pere (des d’on surt actualment). “Teníem el 141, que feia gairebé el mateix recorregut, i aquest el van treure. Però és incoherent que ara pretenguin deixar-nos sense una línia que ens apropi a la plaça de Catalunya, ens quedarem aïllats”, expliquen els portaveus de Salvem el Bus 41.

Un bus de minyones

La plataforma, de moment formada únicament per dones, explica que, en una reunió amb el districte, diversos veïns ja van alertar el consistori sobre el descontentamentamb la nova xarxa d’autobusos. “El consistori ens va assegurar que aniria bé per a les escoles de Sarrià, però al dir-los que els estudiants d’aquesta zona es movien en transport escolar o privat, ens van dir amb ironia que llavors seria el bus de les minyones”, relata un dels veïns mobilitzats.

La plataforma al·lega que la nova línia dificulta el dia a dia dels veïns en tots els sentits. Si bé el trajecte actual puja per Calàbria, ara el recorregut anirà per Entença, i allunyarà la parada del bus de centres sanitaris (Hospital Sagrat Cor) o nuclis laborals (Francesc Macià). “Imagina’t que has d’anar cada dia al Sagrat Cor per feina o alguna malaltia; el 41 et deixa a la porta, però el V9 et deixarà a Entença passat Josep Tarradellas. No són capricis, són necessitats del ciutadà , i la solució de l’ajuntament és que fem transbord. No li pots dir a un malalt que faci transbord”, expliquen.

El mateix passa amb l’ambulatori de Manso. En una carta enviada als principals grups polítics municipals, la plataforma assegura que el centre és on els veïns realitzen visites amb metges, proves o urgències, mentre que a Sagrat Cor tenen els punts de rehabilitació de traumatologia. Per arribar a Francesc Macià també es troben amb problemes. La línia actual recorre l’avinguda de Josep Tarradellas fins a arribar a la plaça però amb el V9, la parada s’allunya mig quilòmetre i només passa per aquesta zona en el recorregut de tornada.

Poca col·laboració amb el barri

Notícies relacionades

Els veïns afirmen que l’ajuntament no ha volgut la participació dels ciutadans del barri. “Només ens van dir que quan estaven dissenyant la nova xarxa es van reunir amb entre 70 i 100 persones”, expliquen a Salvem el Bus 41. Una integrant de la plataforma explica com es va sorprendre quan van arribar a tenir tantes firmes. “Una veïna del barri va tenir la iniciativa, vam començar a ajuntar firmes i sense adonar-nos vam arribar al miler –apunta- Si tenim 4.000 persones en desacord és que alguna cosa no funciona”. Fonts municipals afirmen que l’ajuntament va realitzar aquests canvis a través d’un procés participatiu.

Des de la plataforma exigeixen un estudi exhaustiu. La plataforma va participar en una audiència pública on Gerardo Pisarello, primer tinent d’alcade, els va advertir que la decisió d’eliminar el 41 i implantar el nou bus ja s’havia pres. El consistori s’ha mostrat obert a portar a terme canvis, encara que ha alertat que necessita temps per estudiar-los i aplicar-los.