Anar al contingut

SECTOR ECONÒMIC

Un turisme menys rendible torna a Barcelona

Hotelers i comerciants mantenen que la facturació forana encara cau entre un 10 i un 30%

L'aeroport guanya viatgers, però els volums no es corresponen amb els ingressos

PATRICIA CASTÁN

Un turisme menys rendible torna a Barcelona

CARLOS MONTANYES

Un passeig pel centre pot portar a pensar que la situació turística de Barcelona s’ha normalitzat. Això, si per normal s’entén el moderat creixement previ al triple combinat –dolençós per al sector– de l’atemptat de la Rambla, els brots turismofòbics i la inestabilitat política– que va portar a diversos mesos a la baixa. Els turistes tornen a prendre els carrers del Gòtic i les icones visitables. Però les xifres no sustenten la tornada a la calma referent a la rendibilitat que genera aquest motor econòmic. Els sectors més vinculats al turisme ho tenen clar: el viatger en gasta menys i genera menys ingressos.

Tots esperaven la primavera i que les aigües polítiques es calmessin (les mobilitzacions i conflictes al carrer van ser vistos a tot el món) per avaluar l’estat de la qüestió. I el president de l’Associació del Passeig de Gràcia, Luis Sans ha sigut el primer, a la gala anual que van celebrar dimecres passat, a posar el dit a la nafra: la facturació ha caigut en aquest eix d’or entorn d’un 15%. “L’ajuntament diu que no baixa el turisme, però el que constatem és que és un turisme de menor poder adquisitiu”. Amb aquest missatge, va reiterar la reivindicació d’una promoció turística “extra” com “correspon després d’una situació de crisi” i sense esperar que tot es normalitzi per inèrcia.

Gabriel Jené, de Barcelona Oberta, la plataforma que integra tots els eixos cèntrics i turístics, secunda la seva teoria i apunta a entre un 10% i un 30% la caiguda d’ingressos, segons la zona. “El descens de la qualitat del turista i de la despesa és clar, i no només a la zona de luxe”. Per a mostra, els casos del Born i Barna Centre, en ple cor.

¿Per què l’ajuntament insisteix que el turisme s’ha recuperat i no necessita d’injeccions promocionals especials? Apuntalen aquesta tesi sobretot en l’increment de viatgers a l’aeroport del Prat. Un fet incontestable, amb un augment del 6% només el mes de maig, i del 5% l’abril, tant en viatgers nacionals com internacionals.

Evolució dispar

Comerç, restauració i hotelers coincideixen que el primer trimestre va ser de caigudes. L’afluència de viatgers en hotels va baixar entre el 5 i el 12% els tres primers mesos, la pernoctacions fins i tot un 10,3% i l’ocupació alguna cosa més del 5% en els últims mesos. L’abril és el primer mes que recupera les xifres del 2017 en teòric número d’allotjats. Però no succeeix el mateix amb l’ocupació, ni sobretot, amb la facturació. Perquè per mantenir l’estrebada l’allotjament ha hagut d’aplicar evidents rebaixes, com admet el director del Gremi d’Hotels, Manel Casals, que afirma que al maig la facturació interanual va baixar un 15% (similar als dos mesos previs). “L’estiu anirà en la mateixa línia”, vistes les reserves.

Com els comerciants, manté que el viatger de més nivell de consum “tria de moment altres destinacions”. Al contrari, n’arriben molts d’atrets per preus baixos i per la “gran oferta encara de pisos turístics il·legals”, apunta. “Fomentar un turisme sostenible no és qüestió de quantitat sinó de qualitat”, defensa la patronal. I insisteixen que no estan parlant només de la davallada del turisme vacacional del segment alt, sinó en especial del de negocis o incentius. De convencions de petit i mitjà format que habitualment es desenvolupen en hotels i després consumeixen altres serveis.

Cal diferenciar-lo dels congressos i fires, que continuen batent rècords perquè es contracten (i paguen) amb molta antelació. Aquesta idea la reiteren alguns empresaris de restauració de mitjana i alta gamma. “Hem deixat de respondre 20 peticions d’informació de sopars de grups i incentius al dia a no rebre aquesta quantitat ni en un mes”, diu un dels coneguts operadors, que vol mantenir l’anonimat, però segura que les seves reserves de grup han caigut un 80%. En el dia a dia, la situació és menys greu que en el primer trimestre, però en aquest segment encara es parla de descensos de clients “del 20% però de tíquet medi del 30%”, és a dir que el comensal estranger que arriba ve amb pressupost menys folgat. Números que, si es prolonguen són suposen pèrdues i generar pèrdua de llocs de treball, es queixa un altre empresari amb diversos locals.

El Gremi de Restauració manté que després d’un inici d’any “terrible” la situació comença a normalitzar-se. Encara que els restaurants cèntrics, amb més públic forà i que treballen amb grups són els que encara no remunten.

Promoció a internet

En algun cas, no ajuda la coincidència poc encertada de factors. Com el Born, on a la caiguda turística s’ha sumat una intervenció urbanística que complica l’accés als seus carrers i se salda amb descensos de vendes de fins al 40% en algun comerç, es queixa la seva presidenta, Marga Domingo. 

L’ajuntament manté la seva política de no incrementar la dotació habitual en promoció turística –molt moderada per si mateixa–, més enllà de campanyes innovadores però de baix pressupost per difondre la “reputació internacional de Barcelona”. La segona acció de l’any comença ara centrada en el disseny (Barcelona Design Week) i la música (Sonar), amb 115.000 euros a invertir en 300 mitjans online de tot el món.

0 Comentaris
cargando