TECNOLOGIA SOCIAL A BARCELONA

Les petites 'hackers' de l'impossible

'Makers per la inclusió' lluita contra la fractura digital apropant la fabricació digital a escoles de Ciutat Vella

El projecte vol despertar vocacions tecnològiques en barris vulnerables, sobretot entre les nenes

zentauroepp43248925 barcelona 09 05 2018  barcelona repor sobre makers por la in180511094200

zentauroepp43248925 barcelona 09 05 2018 barcelona repor sobre makers por la in180511094200 / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La petita Rupinder és la primera d’aixecar la mà decidida quan elPep, l’educador, pregunta al grup si els agradaria dedicar-se "a això" de grans. "Vull estudiar Enginyeria Informàtica i Enginyeria Electrònica, així que aquesta experiència ha estat interessant per anar veient coses", assenyala aquesta aplicada alumna de quart A del’IES Joan Salvat Papasseit de la Barceloneta. "Això" és la fabricació digital en el sentit més ampli -programació, impressió 3D...-...- matèries que han treballat en el projecte Makers per la Inclusió -en què el Pep treballa com a educador- i que aquest dimecres ensenyaran als més petits de l’institut, que els serviran de conillets d’índies. Una mena d’assaig general abans del gran dia, la setmana vinent, quan vagin a les dues escoles del barri a fer de monitors de programació amb ScratchScratch a alumnes de cinquè i sisè. «Tornar a l’escola on van estudiar a fer de mestres és una motivació important per a ells», explica Anna Graell, professora de tecnologia del Papasseit i enllaç al centre del

En el cas de Rupinder, l’objectiu del Makers -un d’ells- de despertar vocacions tecnològiques a Ciutat Vella, sobretot entre les noies, està més que complert (amb ella era fàcil, ja venia motivada).

Abans que arribin els alumnes de primer d’ESO del pati per a la sessió de Scratch -llenguatge de programació visual que permet crear fàcilment animacions i jocs- el Pep, l’educador de Colectic, Colectic,cooperativa que impulsa el projecte, llança una altra pregunta als petits monitors: 

–¿Quina és la primera norma per ser un bon professor?

- La paciència! -responen Willy i Harvey, també alumnes avançats.

Un altre dels objectius del Makers és (de)mostrar als xavals que ells no només són capaçosd’aprendre a programar, sinó d’ensenyar d’altres a fer-ho.

«És molt fàcil, està tot explicat a les targetes. Nosaltres només hem de ser allà per si tenen algun dubte, ajudar-los", afegeix el Willy. Per "ser allà" fan grups. Dos monitors per cada dos alumnes. Rupinder fa parella amb Saray, també de quart i molt il·lusionada amb el taller de la setmana que ve a l’escola per veure -i fer de mestra!- a la seva germana petita.

Els nois del Makers del Papasseit aplaudeixen els seus aplicats 'alumnes’ / RICARD CUGAT

«A partir de la programació es poden treballar moltes altres coses, com la construcció col·lectiva del coneixement»,resumeix Núria Alonso, cooperativista de Colectic.«Barcelona és una ciutat pionera en innovació digital, però això no arriba a totes les capes de la població»,explica. Així, Makers pretén lluitar contra aquesta bretxa digital de segon nivell, aquella que no només es basa en l’accés a internet, sinó a dominar coneixements i tècniques avançades, reservades generalment a població amb un nivell adquisitiu mitjà-alt. "Feia temps que entitats del territori ens demanaven formació en fabricació digital, però no teníem recursos, per això quan va sortir Impulsem el que fas, línia de subvencions de Barcelona Activa dirigida a activar l’economia dels barris, ens vam decidir a presentar el projecte. L’econòmica era una barrera important; són projectes molt cars", prossegueix. 

El material que han adquirit per als cursos -tot amb programari lliure- passarà al banc de recursos de Ciutat Vella,banc de recursos de Ciutat Vella amb la qual cosa els xavals els podran continuar tenint a la seva disposició.

Transformació social

Notícies relacionades

A més de les sessions en instituts i escoles del Raval -on està arrelada Colectic, cooperativa que treballa utilitzant la tecnologia com a eina per a la transformació social-, i de la resta del districte, tenen un espai obert una tarda a la setmana al seu local perquè els nois puguin continuar experimentant més enllà de l’aula.

"Impulsem el que fas neix per acompanyar a projectes innovadors sorgits del territori", indica Álvaro Porro, comissionadad’Economia Social. Es tracta de la mateixa ajuda municipal que ha permès a la Fundació Bayt organitzar el taller de perruqueria per a menors no acompanyats, també a Ciutat Vella. "La idea és també ajudar col·lectius vulnerables i contribuir a reduir les desigualtats a través d’un altre tipus d’economia", conclou el primer tinent d’alcalde Gerardo Pisarello.

Temes:

Barceloneta