Anar al contingut

‘BOOM' DE CURSOS

Erasmus de la programació

La marca Barcelona atreu estudiants de programació estrangers en cursos superintensius i en anglès

Diverses escoles ofereixen cursos de programació privats i molt especialitzats

Carmen Jané

Erasmus de la programació

FERRAN SENDRA

Barcelona no només és meca de ‘start-ups' sinó també d'escoles  dirigides a cobrir aquesta demanda digital, i no només per a públic català. Diversos centres de formació han obert en els últims mesos amb el focus posat en estudiants internacionals que desenvoluparan aquí, o no, la seva carrera professional. Entre aquestes, la Harbour.Space University, de capital rus; les franceses Epitech o Le Wagon, o les espanyoles Ironhack, Skylab Coders Academy, Ubiqum, Codeworks, Neoland o Barcelona Code School.  

La paraula màgica és ‘bootcamp', un sistema d'aprenentatge intensiu molt pràctic que presumeix de formar l'alumne com a professional en poques setmanes a partir de feines reals realitzades en equip. El model l'han adaptat diverses acadèmies que persegueixen un perfil d'alumne internacional que ve a Barcelona durant la seva formació però que no es planteja forçosament quedar-se. «Aproximadament la meitat es queden a treballar en les ‘start-ups' locals, perquè Barcelona és un ‘hub' espectacular de ‘start-ups'», afirma Álvaro López Cotelo, director d'Ironhack a Madrid.

Els cursos, molt centrats en àrees considerades de moda, com el ‘big data', la programació relacionada amb Java o el web, es plantegen gairebé com un Erasmus o els antics cursos d'espanyol per a estrangers, en què l'acadèmia ajuda amb l'allotjament, l'adaptació o el transport. Els preus dels cursos van des dels 6.000 als 20.000 euros per a durades de quatre, sis, nou setmanes o tres mesos, amb entre 6 i 10 hores diàries de classe, i amb classes exclusivament en anglès.

Gairebé totes, a més, es desenvolupen en ubicacions estratègiques per al turisme: Poblenou, Eixample o Gràcia. Fins i tot una, Harbour Space University, està situada en ple port, en un edifici premiat per la seva arquitectura. El centre acull estudiants de 24 nacionalitats (Rússia, Estats Units, Índia, Alemanya, Espanya) en cursos de tres setmanes «molt intensius i amb professors molt especialitzats que treballen en grans empreses i que poden venir a ensenyar perquè concentrem molt les classes. Quants d'aquests alumnes es quedaran a Barcelona està per veure», explica Cristian Rotari, responsable d'investigació i creixement del centre.

Nou model educatiu

Algunes d'aquestes escoles justifiquen les seves diferències respecte als plans acadèmics universitaris ja des dels seus orígens, a l'estil de 42 School, una escola nascuda al Silicon Valley per ensenyar el que no s'ensenyava a Stanford. Epitech va néixer com a suport a les ‘start-ups' franceses i Codeworks, fundada per dos catalans i un italià, només ensenya Javascript. «A la universitat no s'estudien imaginació, creativitat... tot és molt tècnic, i les ‘start-ups' busquen perfils interdisciplinaris, en què els programadors col·laborin amb dissenyadors, gent de dades... Falta visió lateral», afegeix Rotari.  

El mètode de treball també incorpora les últimes metodologies pedagògiques del ‘learning by doing' i treballar per projectes. «La nostra formació és presencial i basada en projectes. Als alumnes els donem materials i un pla d'atac. Se'ls assigna un mentor, no un professor, que actua com a ‘project manager'», explica Paco Foret, director de màrqueting d'Ubiqum Code Academy. També a Codeworks els alumnes treballen en tres projectes, amb un 80% de l'alumnat estranger.

Molts dels alumnes d'aquestes acadèmies són professionals que després d'haver-se quedat sense feina volen iniciar-se en la programació. «Tenim perfils de professionals que després d'uns anys en una carrera busquen una habilitat específica o que volen fer un gir, i també ‘freelance' que necessiten nous coneixements o universitaris que volen complementar la seva formació», explica Xavier Nuñez, director d'Epitech. La franja d'edat, explica, és entre els 25 i 40 anys.

Tots els nivells

En algunes els admeten fins i tot sense coneixements de programació. "El nostre nivell és molt alt però es pot començar des de zero si l'alumne està disposat a treballar més, i per a això li donem uns materials que ha de completar abans d'iniciar el curs", explica Eloi Alcaide, responsable de màrqueting de Codeworks.

Però això també varia segons el centre. Alguns ofereixen formació a nivell més bàsic i d'altres són més avançats (Epitech o Codeworks) i el ventall és ampli, en línia amb les necessitats de la transformació digital però també amb nous perfils que sorgeixen: ‘data mining', ‘business analysts', ‘machine learning', programadors de nous llenguatges (Ruby on Rails. NodeJs...), Javascript, experts en ciberseguretat i protecció de dades...

«El 60% dels nostres alumnes són europeus, la majoria britànics, nòrdics o alemanys, i la resta, nord-americans però també de l'Orient Mitjà,» explica Alcaid, que atribueix aquest fet a l'anglès i la marca Barcelona al món de les ‘start-ups'. «No hi ha prou talent natiu, així que cal buscar-lo fora», assenyala.

0 Comentaris
cargando