A PARTIR DE DESEMBRE

Barcelona vetarà el 40% de les motos els dies de contaminació extrema

L'ajuntament no descarta excepcions per als models clàssics quan la mesura sigui permanent a partir del 2020

Els motoristes que es desfacin de la seva màquina tindran tres anys de transport públic de franc

cmarquez20320799 barcelona 13 09 2012 sociedad barcelona   motos ma160420202228

cmarquez20320799 barcelona 13 09 2012 sociedad barcelona motos ma160420202228 / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

"Un pas més en la protecció de la qualitat de l'aire que es respira en el marc de la lluita contra la contaminació". Amb aquesta premissa, l'Ajuntament de Barcelona ha anunciat aquest dimecres que les motos i els ciclomotors que no disposin del distintiu ambiental no podran entrar a la ciutat durant els episodis de pol·lució per diòxid de nitrogen (NO2). La mesura, que ja s'aplica en els automòbils, entrarà en vigor el pròxim mes de desembre, i serà permanent a partir del 2020. Avui dia, quatre de cada 10 motocicletes censades a la capital catalana no passen el tall.

El consistori ha pres aquesta decisió després que la Direcció General de Trànsit (DGT) hagi fet públic també aquest dimecres la classificació del parc de motocicletes i ciclomotors en funció del seu potencial contaminant. Els conductors d'aquests vehicles ja poden recollir els adhesius que acrediten el seu nivell de compromís amb el medi ambient a les oficines de Correus (amb el pagament previ de cinc euros). Però només s'hi han de desplaçar els que hi tinguin dret, ja que, segons dades de la DGT, al 40% no els correspon cap adhesiu al ser massa contaminants (segons el consistori, la meitat d'aquest col·lectiu gairebé ja no circula). Un 40% més sí queda dins de la categoria C del distintiu ambiental (etiqueta verda) i el 19% disposarà del distintiu B. Tan sols l'1% recollirà el de zero emissions. Per comprovar si es té o no dret al distintiu, s'ha d'introduir la matrícula del vehicle a la web de la DGT

La regidora de Mobilitat del consistori barceloní, Mercedes Vidal, recorda que a Barcelona s'hi produeixen anualment "entre zero i tres episodis de contaminació extrema. L'any passat, de fet, no se'n va haver de lamentar cap, encara que, assenyala la regidora, els "nivells de pol·lució segueixen estant molt per sobre del que seria desitjable". El repte arribarà el 2020, quan les restriccions no siguin selectives sinó permanents. "Tot està per definir", sosté Vidal, al ser preguntada per aquest diari sobre la foto final del veto del cotxes i motos el Nadal del 2019. En principi, els cotxes i motos sense distintiu no podran entrar en el perímetre que delimiten les rondes, però no es descarta ser més estricte. "Tot anirà en funció dels nivells que tinguem en aquell moment". 

¿Salconduit?

També s'ha de veure què passa amb les motos clàssiques. Barcelona està plena de motocicletes que ja es poden considerar antigues però que segueixen circulant diàriament. És una situació molt diferent dels cotxes, que es fan servir per a casaments o per a exhibicions. Models com la Montesa Impala, la Scoopy 75 o les pesants BMW dels anys 60 i 70 segueixen transitant els carrers. I no són cap anècdota. Vidal no descarta que, arribat el moment, se les doti d'un salconduit que, en cap cas, s'aplicaria els dies de contaminació extrema.

Notícies relacionades

La responsable municipal de Mobilitat recorda que gairebé la meitat dels desplaçaments en vehicle privat dins de Barcelona es fan en moto. Si això no fos així, relata, "potser no hauria calgut incloure-les en les restriccions", però la realitat és que les més de 280.000 motos censades "obliguen a prendre mesures". "Ens hi juguem la salut de tots, i no hem d'oblidar que cada any més de 3.000 persones moren a l'àrea metropolitana per culpa de la contaminació". 

La col·locació de l'etiqueta és voluntària, però es recomana portar-la a la vista per facilitar-ne la identificació per part de la Guàrdia Urbana, que és l'encarregada que es compleixin les restriccions de trànsit (de dilluns a divendres i de 7 a 20 hores) dins de la zona de baixes emissions, els límits de la qual marquen les rondes de Dalt i Litoral. La multa per circular amb una moto contaminant els dies en què estigui expressament prohibit és de 100 euros. De moment, les úniques excepcions previstes en el cas dels automòbils són els vehicles per a persones amb mobilitat reduïda o les urgències. 

Els motoristes també tindran bus i metro gratis

A partir del 2020, les motos més contaminants ja no podran circular pels carrers de Barcelona. Sí que ho podran fer fora del perímetre que marquen les rondes, però la majoria la utilitzen exclusivament dins del nucli urbà per a <strong>desplaçaments interns</strong>. Tots els motoristes que decideixin desfer-se de la seva motocicleta, segons ha confirmat la regidora de Mobilitat, <strong>Mercedes Vidal</strong>, es podran beneficiar de la <strong>T-Verda</strong>, una targeta amb què podran viatjar de franc en transport públic durant tres anys. El mateix passarà amb els automobilistes que també apartin el cotxe de la seva vida. La regidora de <strong>Barcelona en Comú</strong> assenyala, a més, que els motoristes tindran una bona ocasió per "passar-se a la bicicleta elèctrica", amb què trigaran, més o menys, el mateix temps que trigaven per anar d'un lloc a un altre en moto.