INFRAESTRUCTURA A LA PICOTA

ERC tomba el tramvia de Colau 10 dies abans de la votació definitiva

Esquerra anuncia que votarà 'no' perquè exigeix un conveni, i no un protocol, sobre la gestió pública del servei

El govern municipal esgotarà la negociació perquè els republicans no frustrin un dels seus projectes estrella

lainz23795134 barcelona    2013 10 01 barcelona   plaza de les glories  co180208155817

lainz23795134 barcelona 2013 10 01 barcelona plaza de les glories co180208155817

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Quan falten 10 dies perquè se celebri el ple municipal en què s’ha de decidir el futur del tramvia a Barcelona, ERC ja ha avançat que votarà en contra del projecte que defensa el govern d’Ada Colau. Segons ha confirmat el regidor d’Esquerra Jordi Coronas, els republicans no combreguen ni tan sols amb el tram que finalment es presentarà, de les Glòries a Verdaguer. La raó: rebutgen un protocol sobre la gestió del servei, que és el que planteja Barcelona en Comú (BC), i exigeixen «un conveni que obligui les parts».

Després de setmanes en què el partit liderat per Alfred Bosch ha sigut el principal focus de la pressió dels partidaris del tramvia per intentar aprovar el pla ferroviari, ERC passa a l’ofensiva amb una esmena a la totalitat que, si es confirmés el 23 de març, engegaria en orris la connexió del Trambaix i el Trambesòs. En aquest mandat, amb les eleccions d’aquí 15 mesos, seria poc recomanable tornar a intentar-ho. La matixa alcaldessa ja va dir fa setmanes que  no es podia dilatar més la qüestió i que és «l’hora de la veritat». La veritat d’Esquerra, ara per ara, és que no pugen al tramvia, i que d’aquí a 10 dies, assenyala Coronas, el tema «no es pot resoldre». Això no vol dir que la negociació sigui intensa per part de l’equip que lidera la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz.

Dineral descartat

Una de les sessions de la comissió d’estudi de la unió del tramvia es va dedicar a la gestió, i va ser aquí on Sanz va informar  que el rescat de la concessió, que venç el 2032, té un cost d’entre 220 i 440 milions d’euros, una quantitat completament descartada per l’ajuntament. El mateix Coronas sempre ha defensat en aquestes comissions la necessitat de treballar per un conveni que reguli les noves condicions del contracte. I que reclami un conveni i no una altra cosa no és gratuït, ja que implica l’obligat compliment de totes les parts interessades.

ERC defensa que el benefici de més que generi l’explotació del tram que queda pendent hauria de recaure en mans públiques, cosa que molt difícilment assumirien les empreses concessionàries que, fins d’aquí 14 anys, encara tenen les claus del Tram. Es podria crear una nova empresa per gestionar només el recorregut des de Francesc Macià fins a les Glòries, però és una opció que no està damunt la taula per com de complicada resultaria l’operativitat del sistema. Per a aquest nou tram, el consistori té previst assumir tant l’obra ferroviària com la urbanització de l’entorn i la compra de trens. No va ser així a principis de segle, quan van ser les empreses que van guanyar el concurs del Trambaix i el Trambesòs les que van pagar tots aquests treballs.

«En mans públiques»

Notícies relacionades

«La mateixa tinenta d’alcalde ja va avançar dilluns, en la presentació del protocol que avui passa per la comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat i el 23 va al ple municipal (si no hi ha marxa enrere), que les millores de rendibilitat per l’ampliació de la infraestructura recauran sobre el sector públic». Això mateix és el que sol·licita Esquerra, però per la via del conveni. «Tot el benefici extra ha de quedar en mans públiques», reclama Coronas, que recorda que els republicans no estan en contra del tramvia. Per alguna cosa porten el tram  de les Glòries a Verdaguer en el seu programa electoral. L’ampliació fins al passeig de Sant Joan comportaria un augment d’usuaris del 30%. Tot el benefici de més que es generés, segons ERC, hauria d’anar a parar a les arques públiques.

Sobre el termini límit del 23 de març, Coronas ha recordat que la data la va posar BC, i que, en qualsevol cas, no pensen prendre una decisió a correcuita que no vagi en sintonia amb la seva visió de la qüestió. Els vots d’ERC són imprescindibles perquè el projecte segueixi endavant. Colau té 15 vots (11 dels seus regidors i els 4 del PSC). N’hi falten 6 per arribar a la majoria de 21. Cinc els podria aportar ERC. Potser s’hi acaben sumant els tres de la CUP. Es donen per descartats els del PP, el PDECat i Cs. El regidor no adscrit Gerard Ardanuy podria acabar decantant la balança.