MOBILITAT A L'ÀREA METROPOLITANA

L'AMB reforça la xarxa de bus per guanyar 12 milions de viatges

Reforça les línies amb 230 vehicles més que oferiran una freqüència de pas inferior als 10 minuts

S'espera que alguns trajectes es retallin en un quart d'hora malgrat la falta de carrils reservats

zentauroepp36481477 distritos  pie  autob s el ctrico de la l nea baixbus    fir180313173402

zentauroepp36481477 distritos pie autob s el ctrico de la l nea baixbus fir180313173402

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Cada dia es produeixen més d’un milió de desplaçaments entre Barcelona i els municipis que formen la primera corona metropolitana, els més pròxims a la gran ciutat. Gairebé la meitat d’aquests viatges es fan en vehicle privat. Aquest munt de ciutadans que opten pel cotxe (82,7%) i la moto (14,7%) –i la contaminació que generen– són el taló d’Aquil·les de la mobilitat interurbana. I a ells va destinada l’última acció empresa per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Ben aviat, 21 de les línies ja existents es reforçaran amb un servei que intentarà ser més ràpid i més eficient. Això s’aconseguirà amb més freqüència de pas i saltant-se algunes de les parades amb menys demanda. L’invent, però, neix amb un seriós problema: falten carrils bus.

Antoni Poveda, vicepresident de Mobilitat i Transports de l’AMB i alcalde de Sant Joan Despí, va ser l’encarregat d’explicar ahir el projecte, que té un pressupost, per als dos anys vinents, de 16 milions d’euros (el manteniment anual rondarà els 10 milions). Pel que es veu, el pla neix bàsicament de la necessitat. Per dues raons: perquè la demanda porta un ritme de creixement superior al 4% anual, que ha saturat alguns trajectes, i perquè Barcelona té entre mans un pla contra la contaminació que requereix fer una forta aposta pel transport públic. Per tot plegat, l’ens metropolità ha ideat 21 línies, o més ben dit, 21 reforços en traçats ja existents que es muscularan amb nous autobusos i més freqüències.

100 busos nous

La idea és afegir a la xarxa 230 vehicles, 100 dels quals seran nous, apostant pels models híbrids i elèctrics. Un 25% del total seran articulats i en conjunt s’espera donar feina a prop de 240 persones. La previsió de l’AMB és sumar en aquestes 21 línies 42 milions de validacions anuals, el 30% (12 milions) de les quals  siguin de viatgers que hagin canviat el cotxe o la moto pel bus. S’espera arribar a aquestes xifres a partir del moment en què la xarxa estigui del tot desplegada, d’aquí uns sis mesos, va concretar Poveda. 

S’han ideat dues modalitats de millora: l’AMB Exprés, senyalitzat amb una E, i l’AMB Metrobús, identificat amb una M. Les dues opcions s’acompanyaran d’un número que és el de la línia que cobriran a partir del 21 de març, quan s’implanti el primer servei, en un dels busos que venen de Castelldefels. En les dues alternatives s’espera aconseguir una freqüència de pas inferior a 10 minuts, en un intent d’emular la xarxa ortogonal de Barcelona, les 28 línies (en falten vuit per desplegar) horitzontals, verticals i diagonals amb què l’AMB connectarà, en parades (intercanviadors) a la plaça d’Espanya, la Diagonal, Urquinaona o el Fòrum.

Notícies relacionades

Les Exprés estan pensades per a les localitats més allunyades de Barcelona (Sant Boi, Gavà, Viladecans i Castelldefels). En aquest cas, seran set les línies beneficiades per aquest nou sistema. En el cas de les Metrobús (el nom indica que d’alguna manera es tracta de municipis als quals ha d’arribar el subterrani), es tracta de les ciutats més pròximes (Cornellà, l’Hospitalet, Badalona i Santa Coloma). Tindrà 14 línies implicades (en aquest cas, substituiran les existents), quatre pel costat Llobregat i 10 pel vessant Besòs. S’espera que en alguns casos s’aconsegueixi esgarrapar prop de 15 minuts als trajectes actuals. 

Al marge de la freqüència, i amb l’objectiu de guanyar temps, està previst que aquests reforços se saltin les parades menys concorregudes.

Per molt bona idea que sigui, per molt necessari que sembli impulsar el transport públic metropolità de cara a combatre l’ús del vehicle privat, continua faltant una part molt important del puzle: carrils bus. El mateix Poveda va admetre que és «un dels drames» a combatre. «En aquests moments tenim diversos projectes aturats, però la Generalitat i Foment no han sigut capaços de resoldre aquestes vies importants a les carreteres de les quals són titulars», va lamentar, després d’assenyalar que era urgent tenir vials reservats en artèries com la B-23 o la C-32. De moment, l’únic que està operatiu és el de la C-58 que ve del Vallès Occidental. Totalment insuficient per donar cobertura a les 205 línies de bus que operen a l’entorn de la primera corona metropolitana i que cada any registren un total de 280 milions de viatges.